övertala far till att bygga vattenkylning!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke18
Hur ska han kunna få en klippning, grabben har ju inga pengar

Årets "roligaste" skämt?

Permalänk
Medlem

Jag vet, jag vet... Jag är älskvärd

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Tragist

Annars har du inte allt för långt kvar till studiebidarget det får dom ialla fall inte ta av dig. Det är till för "barnet". Vad jag har förståt det som ialla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Tycker absolut att du ska skaffa sommarjobb nu lagom till sommarlovet. Det behöver ju inte vara något lyxarbete, städare eller bärare eller vad som fungerar fint. MC Donalds och sånt är också bra om man är under 18.

Jag jobbar helg på mc donalds... och är under 16 år så har man 55kr/h. =P
Det skadar aldrig att söka.

Permalänk
Medlem

hmm, vattenkylning är nog inte det första jag skulle köpa till mitt barn, finns andra grejer jag skulle tycka var viktigare, som att barnet träffade andra människor t.ex. skulle tycka det var bättre om ungen själv jobba ihop pengarna så den träffa lite andra människor, liksom tror inte det är bra att hjälpa barnet att bli ännu mer datamupp egentligen. Bara rika muppföräldrar som ger sina barn allt dom pekar på för dom inte har tid att umgås med dom själva., att nån får mycke grejer av sina föräldrar ser jag bara som ett tecken på att föräldrarna har dåligt samvete.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Barn har rätt till egen ekonomi när de fyller 16.
Så hans föräldrar har full rätt att ta barnbidraget. De har även rätt att ta studiebidraget tills man fyller 18. Detta betyder att karren inte nödvändigtvis kommer att få något alls i månaden vare sig av föräldrar eller stat förrän han blir 18.

Vidare så säger jag.. FFS! (riktat till alla) Vattenkylning behöver inte vara särskilt dyrt. Jag byggde allt själv, tillverkade ett vattenblock själv av saker som jag hittade på skroten och ICA. Ja förutom plexiglas (men det kan man säkert hitta någonstans) och kopparblocket (kostade 50kr). Utöver detta behövdes en borrmaskin och en gängtapp för M3-gänga samt två slangnipplar från Biltema. Även lite badrumssilikon. Krisar det så behövs ju varken plexiglas, slangnipplar eller silikon. Tag istället en plåtbit som du hittat på skroten och löd fast på kopparblocket. Löd även fast i plåtbiten på väl valda ställen rörbitar som du kan kränga på slang på. Eventuellt behövs slangklämmor också.

När det gäller resten av systemet så finnes slang på biltema (eller på valfri rulle i någons trädgård). Pumpen är väl det som behöver kosta mest. Titta i djuraffärer som har akvaristikprylar. Radiatorn är också lite småjobbig. Värmepaket från en bil är det som faller närmast i tanke. Hör hos din lokala skrothandlare.

På detta sättet lyckades jag sätta ihop ett vattenkylningssystem för 600kr.
Dessvärre presterade det därefter också men jag byggde det i en pytteliten låda och fick inte särskilt bra luftflöde genom radiatorn.

Kom även att tänka på en tank nu. Utan en sådan är det lite svårt att fylla på systemet och att få det fritt från luft. Så sno en syltburk :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

När jag va 14-15 så hade jag ett bra knep för att tjäna pengar. Jag va helt pank så jag lånade ihop ett start kappital och sen köpte jag 5l eldvatten som jag sen sålde. Kan även tilläggas att det va bara jag bland vännerna som kunde fixa eldvatten och därmed så sålde jag bra.

Jag vill inte uppmana till något olagligt, enbart dela med mig av mina livserfarenheter.

Permalänk
Medlem

Vad är eldvatten?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

tänk dig något som ser precis ut som vatten... som du dricker och sedan ger en brännande känsla i munnen och halsen :P...

Permalänk

jasså.. du menar hb då eller menar du typ vodka? iofs ... det är juh lite pissigt om man inte får cash, men samtidigt skulle min mor o far börja undra ifall jag kom hem med en stoooooooooor kartong datorprylar, eller varför inte en ny pulsklocka, det skulle börja undra direkt.. iaf mina som har koll på mig, visserligen så får jag pengar så det räcker och blir över men iaf.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

NaWi

Ohh, fy faan. Tycker att du antingen borde få veckopeng eller månadspeng i alla fall. Det skulle då ha fått om du var min unge i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag kan adoptera dig!

Så kan du få bygga vattenkylning här, kan inte ett skit om det....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

säg att dom tjänar på att ha dig, det stämmer ju självklart inte, men det funkade när jag ville ha mitt barnbidrag. Då var jag nog iofs 16. Jääävlar va länge sen asså.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
visserligen så får jag pengar så det räcker och blir över

Seriöst, hur kan man få pengar så det blir över? :S