Mysql eller Microsoft Access?

Permalänk
Medlem

Mysql eller Microsoft Access?

Hej
Jag har fått i uppdrag att sammanställa data, det rör sig om väldigt mycket data.
Så jag har tänkt mig att skapa en databas så nu till frågan, vilket program utav dessa två rekommenderar ni, MySql eller Access?
Jag är medveten om att man kan använda Excel till det här ändamålet men jag vill lära mig något nytt:P

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

det beror ju helt på avd du skall göra med datan samt hur du mycket förkunskaper du besitter. Tycker personligen bättre om att göra mina databaser i mysql eller sql server men access kan vara mycket smidigt ibland. Speciellt eftersom det stödjer "riktiga" relationer, något som inte mysql gjorde senast jag testade det.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

FInns ju även postgresql osv. Stödjer vissa saker som mysql inte stödjer. Själv kör jag dock mysql, smidigt och bra. Skulle aldrig falla mig in att köra access.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

access är enklare att sätta sig in medans mySql helt enkelt är bättre?

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

Typ, ja. Dock är inte mysql särskilt komplicerat heller. Koden är ju nästan pseudokod, "select * from tabell where fornamn='pelle' and efternamn='svanslös'"; typ. Logiskt egentligen(dock helt ologiskt för mig då jag är van vid att läsa if ($fornamn == "pelle") { echo "tja svanslös"; } osv. )

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska många användare ha tillgång till databasen samtidigt? Vad jag hört har access-filer (programmet?) dålig prestanda när det gäller hög användning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

nej man ska bara kunna läsa av den, en och en

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

Synd att MySQL inte har ett lika bra gränsnitt mot användaren som MS Access har... oki... det finns ju phpmyadmin och sånt... men troligtvis så är jag sketadum i hela skallen som inte lyckats får det att funka ordentligt...