Installerat Linux på iPoden! [Film + Bilder]

Permalänk
Medlem

Installerat Linux på iPoden! [Film + Bilder]

Pillade just in linux (uClinux) på min 1g iPod . Fungerar med alla genarationer av ipods som e PC-formaterade (dock inte minin). Kanske inte så jätte användbart än, men jävligt coolt :D.. Det man kan göra än så länge är att spela Othello, spela mp3or, visa bilder/textfiler, spela in ljud och haxxa lite linux kommandon :). Det följer me en bootloader så att man kan välja om man vill starta linux eller Apples gränssnitt/firmware. Riktigt lätt att installera nu när dom släppt en windowsinstaller.. Inga musikfiler försvinner när man installerar linux.

edit: såg att det finns program till uClinux som kan spela Ogg, wav filer mm.. det är iaf ganska användbart..

mer info här:
http://ipodlinux.sourceforge.net/
(kolla deras forum)

och windowsinstallern här:
http://sourceforge.net/projects/ipodlinuxinst/

Film:
http://user.tninet.se/~oth235u/ipodlinux.wmv

Bilder:

då lägger jag till iPoden till manikker som jag petat in linux i, där redan xboxen ligger

Permalänk
Hedersmedlem

Jävla tufft!

Hade det varit den 1 april hade jag påvisat Photoshop Grymt tufft och öppnar nya möjligheter, helt klart.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tufft som sjutton! är sugen somfan på en iPod nu, btw vad heter de två låtarna som spelades?

Permalänk
Testpilot

Haha, vad tufft, ser grymt ut när den startar med alla text och det som scrollar förbi.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xe^
Tufft som sjutton! är sugen somfan på en iPod nu, btw vad heter de två låtarna som spelades?

Presidents of the USA - Ca plane pour moi
Weezer - Island in the sun

är förvånad över hur lätt det var att installera.
tänkte ta och lägga in schack som nån har portat för uClinux.

Permalänk
Medlem

Hmm, gammal iPod eller? Min iPod ser inte ut så där.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Hmm, gammal iPod eller? Min iPod ser inte ut så där.

mm, jag har en gammal iPOd.. men det fungerar lika bra med de nya.

Permalänk
Avstängd

ta och släng in linux på en pda så får du en utmaning!!

xbox e ju mad lätt

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
ta och släng in linux på en pda så får du en utmaning!!

xbox e ju mad lätt

finns linux till ipaq så det är inte heller så svårt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt! Kul att se att folk testar att installera Gnu/Linux på lite mer ovanliga plattformar

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Synd att det inte funkar till minin!

Permalänk
Medlem

fixade just så jag kan visa helskärmsbilder:

Permalänk
Medlem

RIKTIGT coolt!

Visa signatur

Jocke är bäst, ingen protest

Permalänk
Medlem

hur mycket tar linux sedan på ipoden?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
hur mycket tar linux sedan på ipoden?

hur stor plats? inte mycket, några mb.
sen går det att avinstallera genom att köra en återställning tror jag.

Permalänk
Medlem

Hur installerar man det på en PC?
Fungerar det till iPod som är FAT32-formaterade?
Lägger man in musiken genom att använda iTunes?
Tar det lång tid att starta upp den?
Vilka textformat kan man läsa då?
Kan man spela Othello mot en kompis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
finns linux till ipaq så det är inte heller så svårt...

Det finns andra handdatorer än iPaqs...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det finns andra handdatorer än iPaqs...

jag vet...sitter själv på 2 gamla Palm...

en palmpilot med 1mb minne (första modellen) och en palmV med 2 mb minne

det finns linux till palm också men jag har inte orkat knåpa med det
skulle vara kul med QNX däremot, det finns till Ipaq...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

För att installera det på en pc(med windows) laddar man hem installern här:
http://sourceforge.net/projects/ipodlinuxinst/
och sen följer man anvisningarna (inte alls komplicerat).
Jag installerade på en fat32 formaterad ipod och det funkar. Finns nån installer till mac osx också, har dock inte adressen i huvudet och sen går det naturligtvis att installera med linux.
Man använder fortvarande iTunes för att lägga in musiken och det fungerar utan probelm.
Att starta linux tar väl kanske 10-15 sekunder.
Vanliga txt-filer fungerade att visa för mig. Vet inte hur det är med andra format.
Inte helt säker på hur mycket plats det tar men skulle gissa att det rör sig om ca 20-30mb eller nåt sånt, inte speciellt mycket alltså.
Othello kan man inte spela mot en kopis än så länge. Det kommer väl..
Nu följer Tetris också med, riktigt häftigt faktiskt. Fyra i rad (som man kan köra multiplayer), Astroids och Schack håller på att portas nu och e snart klara.
Sen har man också lyckats få igång nätverk mellan vå ipods. Dröjer nog inte länge tills man kan kopiera musik från varandras ipods utan att använda en pc.

Finns mycket mer info på:
http://ipodlinux.sourceforge.net/
sidan e inte så uppdaterad, men kolla deras forum. Där är det ganska aktivt.

Permalänk
Medlem

Jag som inte är så insatt i Linux undrar då, är det nåt mer som behövs än installern för att det ska fungera? Om det behövs, skulle du kunna skriva ner steg för steg om hur man går till väga?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Har du sett några nackdelar med att lägga in linux?
Finns de gamla spelen kvar om man lägger in linux?

Permalänk
Medlem

Ladda hem installern och öppna ipodlinux-installer.exe och följ sedan instruktionerna (du ska bekräfta några grejer bara, programmet installerar linux helt själv). Du behöver alltså inga andra program eller linuxkunskaper(även om det kan vara bra att ha senare om man vill få ut maximalt).

Några nackdelar har jag inte märkt, kanske att man får se en bild på tux (linux pingvinen) i nån sekund under uppstarten även när man startar apples firmware. Alltså för att starta linux så gör man en omstart av ipoden (tryck ner meny och play knapparna på 1g ipod, kommer inte ihåg hur det är på de andra) när man ser appleloggan (äpplet) så håller man in rewindknappen och då startas linux. Gör man inte det kommer man in i apples gränssnitt och allt är som vanligt. Alltså försvinner inga spel.
Det gränssnittet(fönsterhanteraren ) som följer med är Podzilla och det är det jag tagit bild på. Podzilla startar automatiskt efter uppstart. Sen går det att stänga av podzilla och knappa kommandon i consolen. Ni som e heta på c++ kan ju ta och skriva lite program för ipodlinux gå in på http://ipodlinux.sourceforge.net/forums/viewforum.php?f=8&sid... så hittar ni hjälp.

Sen vet jag inte hur riskfullt det är att installera linux på ipoden. Jag har iaf inte fått nåt problem och det ska gå att ta bort det om man inte vill ha det kvar.

Permalänk

Yeah Charta77 ;p

Permalänk
Medlem

Nu har jag linux på iPoden
Belkin Mediareadern fungerar också

Behöver man köpa en mic till iPod för att använda Voice Record?
Finns det något program som gör om bilder till storleken 160x128 pix så att man kan visa de i linux?

edit: vart la sig alla uClinux-filer ? Jag har en mapp linux på iPoden men det ligger inga filer i den. Bara en undermapp tocopy som också e tom.

Permalänk
Medlem

Åtminstone i iPod G3 (de med docka) så tror jag en av hörlurarna funkar som mikrofon.

Jag är inte insatt i tekniken, så jag har ingen koll på om det bara går med iPodlurarna eller med egna också.

Det låter ganska knäppt, för nån som gått sam, men det ska tydligen vara sant.

Permalänk
Medlem

Grattis!
Mic funktionen fungerar bara med 3g ipods. har du en sån så kan du använda nån av hörlurarna/snäckorna till att spela in.
Filerna för linux ligger på en egen partition som inte windows visar. Du måste använda en pc med linux(om du har windows kan du använda en "liveskiva" så du slipper instsallera nåt) eller mac osx för att komma åt linuxfilerna. Från ipodlinux kan derämot mickla med filerna som du bara dragit till ipoden med windows. Gå in i filebrowsern och välj "hp", där hittar du också musiken i nån mapp.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att iPoden låste sig i ett visst läge. Men kunde fixa till det tack vare att fler hade samma problem: http://ipodlinux.sourceforge.net/forums/viewtopic.php?t=143

Har du installerat något av de andra spelen: Fyra i rad, Astroids och Schack, hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Helt ärligt varför kämpa med Linux...
Sämre system finns inte, Linux är o förblir en leksak för en liten utvald skara.

Sven Sunesson

Visa signatur

SVEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svensune
Helt ärligt varför kämpa med Linux...
Sämre system finns inte, Linux är o förblir en leksak för en liten utvald skara.

Sven Sunesson

det låter som att du vet vad du talar om ... NOT

linux är ett mycket bra alternativ till ex windows (det enda alternativet i många fall)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funis
Jag hade problem med att iPoden låste sig i ett visst läge. Men kunde fixa till det tack vare att fler hade samma problem: http://ipodlinux.sourceforge.net/forums/viewtopic.php?t=143

Har du installerat något av de andra spelen: Fyra i rad, Astroids och Schack, hur gjorde du?

nej, har inte tillgång till en linux-dator för tillfället (tror man behöver det för att installera).
men man kan uppdatera podzilla med en windowsburk.

från ipodlinux's forum:

"IF you use the windows installer, you can now make a shell script on the FAT32 drive called "start" and put the following code:
#Updating podzilla
cp /hp/linux/tocopy/podzilla /bin/podzilla
rm /hp/linux/tocopy/podzilla

and now on the same Fat32 drive, make a folder "linux" then "tocopy" and put the PodZilla binary in that folder.

Now next time Linux boots it will copy the new podzilla to the Linux installation dir, and your new Podzilla is installed!

Make sure you have the latest windows installer on there first though."

tänker inte lägga mig i linux-windows pajkastningen..