Angående dagens ljudkort

Permalänk
Melding Plague

Angående dagens ljudkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Angående dagens ljudkort</b></font> <small class="small">tisdag 13 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=565" target="_new">Sudhian</a> har publicerat en artikel i vilken de jämnför det nuvarande utbudet av ljudkort med hur det såg ut för fem år sedan. Kort sagt kan man säga att våra val har begränsats ganska rejält.
<br />
<br />"<i>Consumers are getting smarter and want more when it comes to audio. At one point in time, there were actually potent competitors, nowadays serious competition is scarce. The audio industry has actually gone backwards, compared to where we were at a few years ago. The acquisition of Sensaura by Creative was the biggest step backwards, the technologies that Sensaura developed for other manufacturers to license, all devoured by Creative, leaving other manufacturers with nothing else….</i>"
<br />
<br />Intressant läsning om en annars ganska bortglömd del av datorn finner ni hos <a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=565" target="_new">Sudhian</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa ett nytt ljudkort.. vilket ska man ha idag egentligen? är som sagt en lite smått bortglömd del.. Audigy 2 CZ eller vad det heter?

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Man kan säga vad man vill men Creative satsade på rätt häst, spel ljud!
Normal svenson lirar spel och lyssnar på slaktad musik i MP3 kvalité så varför behöver man då super ljud?

Marknaden har talat! Bra ljud är inte vad som behövs det är mer ett litet (betoning på litet) plus i kanten.

Kanske om några år när vi börjar se folk koppla ihop 5.1 anläggningar i större skala och ser på DVD och spel har ljud/musik värt att verkligen lyssna på, då kan vi börja snacka kvalité igen.

Mina 5öre av en icke Creative användare.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Precis.. Det är ju inte precis som att folk kör in en Audio DVD när man vill lyssna på musik. Rövkörd ljud som mp3 spelar det ingen roll om man har ett mega ljudkort

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

massa jobbig text jag inte orkade läsa sry (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med mitt SB Live 5.1Digital och har tänkt byta det mot ett vassare audigy 2 men nu när jag läste denna artikel så bestämde jag mig för att vänta.

Sudhian har så djävla rätt där, varför kan inte nvidia/ati eller någon stor mobo tillverkare ge sig in i striden med creative och ge oss en riktigt bra klass på de integrerade lösningarna?!:mad:

Permalänk
Medlem

Jag tycker de integrerade lösningarna duger fint.. sitter på ett #"%"#& ASROCK för 365:- med integrerat ljud.. det är exakt lika bra ljud, om inte bättre på detta som det var på mitt gamla SB Live! 1024.. med skillnaden att det integrerade stödjer A3D.

De flesta behöver knappast expertljud och för dem som behöver det finns det faktiskt en marknad så stop whining.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Creativ 7.1 ljud hemma o det känns riktigt bra att spela o lyssna på musik, dock så borde jag ha köpt Logetecs ljudsystem med Creativ audigy 2 kort..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

hmm tycker mitt integrerade soundstorm mcp-t har riktigt skön ljudåtergiving... speciellt när man leker med eq:n lite. alla musik jag vill ha bra ljud på köra jag dock gör jag dock till 320 kbps typ...
tror inte jag har nog bra lurar för att höra skillnaden på ett riktigt bra ljudkort och min helt ok, enligt mig väldigt bra krets mcp-t.
klart att om man hade fått hoppa direkt till ett system med bästa ljudkortet och ett par riktigt fina och feta lurar hade man väl säkert märkt stor skillnad...

edit: sitter förressten med ett par KOSS K-66 lurar, öppna...
,och har en mammaplanka av abit

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd

Den dagen vi slutar få små töntiga pc-högtalare med í varje datorpaket vi köper så kan jagh tänka mig att ljudet kan utvecklas. Ljudet blir aldrig bättre än vad högtalarna kan leverera

Permalänk
Medlem

Bra ljudkort är rätt schysst att ha. Kassa ljudkort brusar osv. Jag skulle aldrig använda ett ljudkort som inte hade 5.1 nuförtiden. Man hör förbannat stor skillnad på olika ljudkort tycker jag iallafall.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Själv är jag helnöjd med mitt gayforce 4 TI4400, jag undrar hur många svensons som verkligen behöver bättre grafikort än så. Ush! för utveckling och konkurens tycker jag, tex dolby pro logic duger ju faktiskt utmärkt till hemmabio, AC3 och DTS är ju totalt onödigt osv blablabla...

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
De flesta behöver knappast expertljud och för dem som behöver det finns det faktiskt en marknad så stop whining.

Beror lite på hur kräsen man är, men fördelen med bättre klass i en integrerad ljudlösning på mobot är framförallt att man slipper massa extra program & processer som ligger och kör i bakgrunden(och stjäl ram) t ex Creatives audigy2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Själv är jag helnöjd med mitt gayforce 4 TI4400, jag undrar hur många svensons som verkligen behöver bättre grafikort än så. Ush! för utveckling och konkurens tycker jag, tex dolby pro logic duger ju faktiskt utmärkt till hemmabio, AC3 och DTS är ju totalt onödigt osv blablabla...

Gött att du är nöjd med ditt grafikkort. Men nu var det ju ljud det handlade om

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

Kör på mitt inbyggda realtek-ljud. Stöder 5.1 och har ett billigt surround paket som jag använder, tycker det är helt okej, är inte audiofil.

Permalänk
Medlem

För en icke-audiofil som mig så duger mitt gamla SB Live! till det jag använder det till... hade jag dock varit datormusiker (gamla generationens musiker använde gamla hederliga analoga instrument) så hade jag nog förmodligen traskat in i stadens musikaffär och beställt nåt värstingkort istället...

När mitt nuvarande ljudkort väl bestämmer sig för att smälta ihop till en rykande hög så blir det nog nåt Audigy-grejs... bättre grejjer behöver inte jag... jag anser hellre att man ska pressa hårdvaran till det yttersta istället...

Permalänk
Avstängd

jag tror det tar fart senare igen när de börjar göra ljudkort för PCI-X/press, Soundstorm 2 även s.k SP10 ligger inom sikte i framtiden och intel har också insett att marknadens behov av digital dolby i realtid optiskt ut i spel m.m på PC finns. Tror även jag läste ngt på inq om att ATI har lite seriösa framtidsplaner på detta område.

Permalänk
Medlem

Jag tror alla audiofiler skulle hålla med mig om jag sa att om man verkligen vill lyssna på ljud o ha perfekt ljud, så är dvd spelare eller cd spelare det enda sättet att få det riktigt bra..

Dock måste jag säga att jag inte riktigt kan förstå varför man skulle vilja se ner på Creative, deras konkurenter försvann för de va inge bra. Jag har haft ett par olika kort genom tiderna, men det är bara creative som har varit bra. Jag sitter nu med ett audigy 2, det var ett rejält lyft från det inbygda på mitt IC7....

Ok att ljudkorten hade varit billigare med konkurans.. Men den konkuransen som var förr var ju bara löjlig... Sen om man kollar uppåt i prisklasserna hittar man ju riktiga ljudkort för folk som gör musik, men det är ju inget som en vettig person köper.. De funkar väll inte ens specieltl bra ispel o så heller vad jag vet...

Permalänk
Medlem

så länge jag sitter och lyssnar mp3, så tycker jag att jag klarar mig fint med nForce2, men den dagen jag kopplar in datorn till (kommande:)) stora systemet så blir det till att skaffa sig ett nytt kort.
Icy: Du skulle bli lynchad av många audiofiler om jag berättade för dom att du glömde Vinylsvarven

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden kommer när du börjar spela spel på datorn. Vissa inbyggda ljudkort sänker ju prestandan i spel nå fruktansvärt eller så e ljudkvaliten och ljudupplevelsen en helt annan.

Fick gå tillbaka till mitt inbyggda soundstorm istället för mitt audigy 2 som gick sönder, det var då jag märkte vilket extrem skillnad det var på ljudet. Med soundstorm tappa jag ljudeffekter, sämre kvalité allmänt på alla ljud, inte lika finplacerade ljud som tidigare när man spela tex Far Cry och Battlefield 1942.

Men under windows om man bara lirar Mp3 och film och sånt så märkte jag då ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Mycket av varför Soundstorm låter "kasst" i spel är ju för att Creative vägrar berätta nåt om hur EAX fungerar, så Nvidia får ju i stort sett försöka gissa sig fram om hur det skall låta :S

Permalänk

Jag hadde ett SB Live 5.1 tidigare och har nu bytet till ett Audigy 2 ZS och märkte en jätte skilnad klarare och renare ljud får man leta efter. Till det kortet har jag kopplat ett Logitech X-620 paket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Jag tror alla audiofiler skulle hålla med mig om jag sa att om man verkligen vill lyssna på ljud o ha perfekt ljud, så är dvd spelare eller cd spelare det enda sättet att få det riktigt bra..

Egentligen ska du inte ha några digitala ljudkällor eller integrerade kretsar ivägen om du ska ha så bra ljud som möjligt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Varför klaga? Vill ni hellre ha ett sämre ljudkort än ett bra ljudkort?
Men visst, köp ni ett kasst ljudkort eller bättre begagnat om ni nu inte vill ha lite bättre ljud. Hade först soundstorm och försökte kolla på dvd och lyssna på musik. Det gick inte. Jag fick inte ut alla 5.1 miljöerna som jag ville ha. Testade några THX .vob filer som jag hittade på nätet, det var inte att hänga upp i granen med.
Därefter köpte ett Audigly 2 Bulk. ENORM SKILLNAD!!!!

För en audiofil som jag är valet självklart! Hellre ett bra än ett dåligt ljudkort.
Sen att alla högtalare inte kan alla sakerna som ljudkortet kan är förvisso lite dumt men man kan väl uppgradera sig om man vill ha bland annat bättre effekter i spel och bättre ljudkvalité i filmer.

”Jag tror alla audiofiler skulle hålla med mig om jag sa att om man verkligen vill lyssna på ljud o ha perfekt ljud, så är dvd spelare eller cd spelare det enda sättet att få det riktigt bra..”

Självklart! Ska man ha riktigt bra ljud så går man ner till Hi-Fi klubben eller någon annan firma och köper sig sina grejor där. Men om man nu ändå sitter vid datorn så kan man väl ha bra ljud där med. Har man kasst ljud vid datorn och sjukt bra ljud i stereon så tror jag att man bara kommer att bli irriterad över skillnaden. För man kan få riktigt bra ljud på datorn! Det är bara frågan om hur mycket man vill lägga ner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The RaveN
Jag hadde ett SB Live 5.1 tidigare och har nu bytet till ett Audigy 2 ZS och märkte en jätte skilnad klarare och renare ljud får man leta efter. Till det kortet har jag kopplat ett Logitech X-620 paket.

Samma för mig. Började med SB Live 5.1 och bytte senare till Soundstorm. Nu har jag Audigy 2 ZS och det är helt enkelt en klass bättre än de andra.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

I PCn kör jag mitt med det integrerade soundstorm-chippet. Det fungerar ok då den inte är kopplad till någon superanläggning. Hemma med min gammla mac kör jag ett Audiomedia III som är ett gammalt studioljudkort. Det kickar ganska hårt när det gäller detaljer i ljudet. Det har läskigt klarare ljud än soundstorm. Det kortet är dessutom över 5 år gammalt.

Jag upplever att ljudkortens utvekling har stannat. Alla nya "konsument"-kort är fast i AC97-träsket. De enda ljudkorten som är värda att använda om man ha kvalité är studio-kort.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
jag tror det tar fart senare igen när de börjar göra ljudkort för PCI-X/press, Soundstorm 2 även s.k SP10 ligger inom sikte i framtiden och intel har också insett att marknadens behov av digital dolby i realtid optiskt ut i spel m.m på PC finns. Tror även jag läste ngt på inq om att ATI har lite seriösa framtidsplaner på detta område.

:rolleyes::p

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Minns DOS-tiden med sitt ljudhelvette. IRQ, DMA, port... Vissa spel hade inte stöd för t.ex en viss ICQ-adress(?), eller DMA så ibland bidde det bara musik eller bara ljudeffekter. Sedan att det mer eller mindre bara var Creative som hade stöd i allt var lite irriterande. Iofs så fanns det stöd för Gravis Ultrasound i många demon pga att det var enklare att programmera "ljuddrivrutin"(?) till det än Creative-kort.

Nu är det fruktansvärt underbart. Slänga in ett litet drivrutinspaket och så har man ljud i allt. Dagens ljudkort är helt ok för folk som inte är ljudpedanter (audiofiler). De integrerade Realtek-kretsarna på dagens moderkort anser jag varar fullt tillräckliga för icke-ljudpedanter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst här på sweclockers vad Sveriges "datanördselit" anser om ljudkort, så är det inte längre så konstigt att det finns nästan noll utveckling på ljudkortsmarknaden. För om de som borde bry sig mest tycker det duger med ett gammalt sb live eller moderkortets inbyggda ljudkort, så är det självklart att tillverkaren hellre säljer samma gamla ljudchip som för 10år sedan istället för att utveckla ett nytt och bättre. Och som jag redan skrivit, tur att det inte är likadant på grafikortsmarknaden, tyvär gick det inte fram till alla.

Vissa verkar ju ha märkt skillnaden mellan SB och vissa andra ljudkortet, synd att de inte förstår att skillnad skulle kunna vara lika stor och positiv till något annat ljudkort om bara intresset och marknaden hade funnits.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Avstängd

Hade ju varit helt underbart om man klarat sig på ett gf2 i 10år iofs..