Permalänk

PHP 5 släpptes idag!

Tänkte bara upplysa om att PHP 5 äntligen har släppts och vi kan snart börja skriva lite mer objektorienterade PHP-script. För er som inte vet vad som är nytt i PHP 5 så skrev jag lite kort om det på min sida: http://www.blinkenlights.se/ Finns även info på http://www.php.net/ såklart.
Här finns även en artikel/guide om PHP 5, lite föråldrad kanske men den visar lite vad man kan göra med den nya objektorienteringen på svenska: http://www.phpportalen.net/article.php?id=2 Det finns även en kompilator till PHP nu, som gör riktiga exekverbara filer av PHP-scripten, skoj va? Några ideer om vad som kan hittas på med detta?

Permalänk
Medlem

*uppdaterar* :-]

Citat:

A new MySQL extension named MySQLi for developers using MySQL 4.1 and later. This new extension includes an object-oriented interface in addition to a traditional interface; as well as support for many of MySQL's new features, such as prepared statements.

Låter häftigt. :-]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

MySQL 4.1 -- Beta release (use this for new development)

MySQL 4.1 är visst beta fortfarande.. någon som vet om det börjar bli klart för en final snart?
Är det några webbhotell som har planerat att börja erbjuda PHP 5?

Permalänk
Medlem

Äntligen en bra nyhet Detta kommer jag att kunna leva på till julafton i alla fall.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Hmm, jag förstod inte något av "tutorialen". Eftersom jag inte jobbar med OO i php, inte hittills i alla fall. Någon som har en lite lättare verision?
+ att installera detta, är det lika som PHP 4 ?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Är väl likadant som att installera PHP4, ja. Och att du inte arbetat med OO i PHP är väl inte konstigt då det inte kom förrän i PHP5, och jag antar att du kört PHP4 innan.. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Väntar nog några dagar med att uppdatera servern så att skiten blir testad lite

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att 5.0.0 ska komma in i ports. Än så länge är det bara RC3.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Filigran:

Eeh?
Var det klasser som fanns i fyran då? Det verkar ganska lika ?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Redan uppdaterat
Dock funkar inte mina RSS-script som dom ska.. jaja, trevligt med ny version iaf

Permalänk
Medlem

Skogix: Jag kan då inte minnas att jag sett något OO i php.. men jag kan ju ha fel. Är inte så inne på området. Vet du/är ganska säker på att det finns så är det säkert så, jag har bara för mig att det inte är så. Är väl inte så svårt att kolla upp iofs.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

OO finns i PHP4 också. Kolla Kennels PHP-tips.

Permalänk
Medlem

PHP 4 hade inte stöd för objektorientering i motorn (Zend 1). När PHP 3.0 släpptes hade man byggt på med klasser, men de är bara ett sätt att hantera associativa(heter det så på svenska?) vektorer. PHP 5 har Zend 2 som motor, och därmed med riktigt objektorientering.

Permalänk
Medlem

Det är säkert som lothar skriver, men jag vet att man använde klasser. Och det är ganska så lika som OO skulle jag tro.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

Skogix: Har du inte läst någon trevligt text om OO? De tjatar ju alltid om hur viktigt det är med polymofism, abstaktion, arv osv. Använder man det inte så är det inte äkta OO! Sådant som PHP 4 inte hade stöd för tror jag. Spelar kanske inte så stor roll när man gör en gästbok.. men men..

Permalänk
Hedersmedlem

måste man börja koda OO nu? har fått för mig att det var bättre OO stöd bara på den punkten, sen finns det ju självklart en del nya roliga funktioner

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

En rolig funktion är defenitivt kompilatorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

känns som en onödig risk att köra php 5 på en produktionsplattform just nu... får invänta ett högre versionsnr på 5an innan man byter

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

PHP 4:

Arv - Ja
Multipelt Arv - Nej
Konstruktorer - Ja
Destruktorer - Nej
Inkapsling - Nej
Polymorfism - Delvis

Permalänk
Medlem
Citat:

_SERVER["SERVER_SOFTWARE"] Apache/1.3.29 (Unix) PHP/5.0.0

:---]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte heller om jag törs riktigt än.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

I dom odödliga orden av George Carlin:

Citat:

Where's your sense of adventure, take a f***ing chance!

Censurerad för att passa alla åldrar

Permalänk
Medlem

Har ni så fruktansvärt populära grejer på era servrar att ni inte kan köra 5.0.0 för att det inte är testat? Även om det finns en bugg/säkerhetshål i 5.0.0 som är jättefarlig så tvivlar jag på att någon som besöker min sida vet hur man utnyttjar den/orkar utnyttja den för att förstöra min sida, som inte har någon större funktion mer än att jag ska lära mig.. tvivlar på att många av er har det på era servrar heller. Som klotte säger, lev lite farligt.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

En ganska allvarlig bugg med PCRE-biblioteket (hittar inte bugg-numret nu) har dykt upp, så räkna med 5.0.1 inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Har ni så fruktansvärt populära grejer på era servrar att ni inte kan köra 5.0.0 för att det inte är testat? Även om det finns en bugg/säkerhetshål i 5.0.0 som är jättefarlig så tvivlar jag på att någon som besöker min sida vet hur man utnyttjar den/orkar utnyttja den för att förstöra min sida, som inte har någon större funktion mer än att jag ska lära mig.. tvivlar på att många av er har det på era servrar heller. Som klotte säger, lev lite farligt.

Mjo sant, neh nu blir det nog 5.0.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Kennel: Är bara farligt om man använder det, antar jag? Och PCRE är perl-grejs? Alltså bör jag inte vara påverkad, då jag inte använder något som har med perl att göra.. :-]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Knacka OO för webben känns som overkill, men visst, nån blir säkert glad för det hela;-)

Permalänk
Medlem

PCRE står för "Perl Compatible Regular Expressions", d.v.s alla preg*-funktionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
En ganska allvarlig bugg med PCRE-biblioteket (hittar inte bugg-numret nu) har dykt upp, så räkna med 5.0.1 inom en snar framtid.

Hur artar sig buggen då? kommer du ihåg det?