Permalänk
Medlem

Hade tråkigt en dag här hemma

Så jag lödde lite och gjorde mig ett par högtalare:

Ett par gamla multimediahonkers och trasiga engiggare fixade biffen, och det låter faktiskt ganska bra av det hela med

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt vad det är du har gjort?

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Jo, jag tog de gamla högtalarna och slet ur själva elementen ur dem. Sedan kopplade jag utgångarna ur förstärkaren in på den biten av hårddiskarna som flyttar läsarmen. Så läsarmarna på hårddiskarna fungerar som högtalare när de flyttar sig.

Ok, du kan ju titta på filmen också, men var snälla med min bandbredd tack

http://w1.250.telia.com/~u25009517/hddspeaker.avi

Edit: DivX:ade filen och lade den på telias servrar

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Ja du det gick väldigt segt att tanka från den servern.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jo, det är min stackars ADSL här hemma som får slita. Har inte orkat dona med extern hostning än, men det kommer. Har ju en del andra projekt på gång också som ska läggas ut så småningom.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

okej, fattar forfarande inte vad du har gjort :), vart kommer ljudet ifrån? har du tryck in elementen ur högtalarna i hårddisken sen rör sig armen i samma takt som musiken kanske? lite snurrig ikväll.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Haha, nej det är själva hårddiskarna som låter
Det finns inga högtalare alls inblandade i det hela utan ljudet kommer av att läsarmarna på diskarna vibrerar.

Effekten blir mycket bättre när man får se det på riktigt, så ni får väl löda ihop en själva. Världens partytrick

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

F*n det låter ju grymt bara läsarmen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hehe mycket häftigt .

Men hur gjorde du då?

MVH // tHebEar

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Har man nått då? Eller är det bara ett litet brummande?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Hehe, coolt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth

Men hur gjorde du då?

En hårddisk flyttar sitt läshuvud på samma sätt som ett högtalarelement fungerar, dv.s. en spole som flyttar sig igenom ett magnetfält. Det sitter ganska feta magneter inuti diskarna faktiskt

Man letar bara rätt på ett bra ställe att tjuvkoppla in sig på den spolen och kopplar in förstärkt ljud där och så börjar det att låta.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Eson

Har man nått då? Eller är det bara ett litet brummande?

Tja, den hörs då över min dator och den brummar en del. Man behöver då definitivt inte lägga örat på dem för att höra något

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

haha, shit va coolt

Edit: Förestem e allt ljud man hör från HDD´arna??

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

Nej en del ljud kommer från grannens bultande i väggen...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

FAn va snyggt da!
Man hörde ju tom vad det va för låt.

666 - bomba
har jag rätt?

Här ska byggas
Har ändå så mycket liggandes på typ 2gb.

Byggt klart nu.
Snacka om att det är skillnad på att se din film och göra det själv
Man hör musiken mycket bättre i värkligheten.

Läshuvudet rör sig bara till basen. Vrider man ner den så kan man spela skithögt, men mycket bas inte alls högt.

Permalänk

Haha, är detta verkligen sannt?

Permalänk

Haha fan va ballt... Ingen som kan ta ett kort på var ni kopplat in er?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

detta verkar overkligt

Permalänk
Medlem

*springer och hämtar 6 st 800mb diskar, här ska byggas surround*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
*springer och hämtar 6 st 800mb diskar, här ska byggas surround*

haha, kör ett 7.1 system enda kruxet, hur fan får man bas ur en hårddisk?

Visa signatur

EliteKeys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinX_s
haha, kör ett 7.1 system enda kruxet, hur fan får man bas ur en hårddisk?

Man få väl använda sig av sub mask.

Permalänk

Standard:

3.5" Sat.
2.5" Disk.
5.25" Bas

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk

Ingen som kan beskriva var de kopplat in sig på hårddisken? :/
Jag vill också bygga, men jag har ont om tid idag så jag hinner inte experimentera allt för lång tid...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

DuckyourZ: Afrotechmods har byggt en trevägs modell http://www.afrotechmods.com/cheap/hdspeakers/hdspeakers.htm

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Jo... det var där jag såg hårddiskhögtalarna för första gången... det var ett tag sedan nu... men men...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem

cooolt!

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

ha ha, så jävla ballt

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

häftigt
man lär sig nått nytt varje dag.

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |