Permalänk
Medlem

Telia fejkar bandbredd?

Efter att ha haft bra hastighet i två dagar nu så har det börjat igen. Jag synkas inte med full bandbredd:

near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
near-end fast channel bit rate: 5504 kbps <-------
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 832 kbps

Det riktigt underliga är att det kan gå från 8048 kbps ner till detta utan att jag förlorar synken och blir bortkopplad.

Dom av er som har ett Zyxel Prestige 645MP-A1 och upplever dålig hastighet kan själv kolla vad ni blivit tilldelade för bandbredd så här:

1. Ändra er IP-adress till 192.168.2.2 ta bort gateway och alla dns-servrar i nätverksinställningarna.

2. Anslut datorn direkt till modemet.

3. Telnetta in till 192.168.2.1

4. Password: 1234

5. Skriv följande i prompten: wan adsl chandata

6. Tryck enter

7. Se om ni blivit tilldelade vad ni betalar för

Jag ringde om detta till deras tekniska support och de svor på det inte går att kontrollera fast channel med "deras modem". När jag övertygade dom om att det var omöjligt för mig att accessa internet om mitt modem inte vet vad det har blivit tilldelat för bandbredd, så bad dom om att få återkomma.

En annan underlig sak är att alla Zyxelmodem som säljs genom Telia har en annan firmware installerad, varken IP-adress på modemet eller menysytemet stämmer överens med manualen. Det går bl.a inte att ändra password från "1234" till ett eget (jag har i varje fall inte hittat var det görs). Detta innebär i praktiken att Telia kan manipulera min firmware när dom vill utan att jag kan göra ett skit åt det

Detta luktar mygel lång väg...

Permalänk
Medlem

telia är ett stort skämt.

Permalänk

Varsågod och byt leverantör då! Jag är då helnöjd. Ingen som tvingar dig att ha Telia.

Permalänk
Medlem

Telia har alltid myglat.

Om du inte är nöjd med Telias produkt så klagar du till Telia eller säger upp abonnemanget, det blir nog inget problem att slippa uppsägningstiden om Telia inte kan leverera något de lovat.

Permalänk

Kanske be Telia mäta din teleledning ordentligt. Om ledningen är dålig så får modemet svårt att synca upp till den hastighet som din port i Dslamen är ställd på.

Hur långt har du till stationen ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Mer intressant, kör ett tptest och visa vad du får.

Permalänk
Medlem

Dåliga ledningar, regn i kubik och halvtaskig infrastuktur i området eller annan utrustning som stör i hemmet är troliga orsaker.

denka: Var står det uttryckligen i avtalet att Telia skall leverera exakt 8000 Kbit (eller 8192) till slutkund oavsett avstånd och kvalitét på nätet?

VitoC: TP-Test lär ju knappast ge bättre än synchastigheten. Men det klart, låga resultat är ju ett ergument för att det är fel (konfigurerat) någonstans i nätet.

edit: ändrade något ord

Permalänk
Medlem

GOG, det verkar gå att se linjekvaliteten också. Här finns kommandon som kanske funkar:

http://www.zyxel.com/support/supportnote/p650/ci_cmd/p650_ci....

Permalänk

Fyfan vad jag har fått krånglat nu!!!

Jag har en clarkconnect, så jag tänkte jag kunde sätta 192.168.2.2 på eth0 på den maskinen, och slippa koppla in i denna dator, men fick det inte att funka.
Så jag kopplade in modemet i denna maskin, och då kunde jag telnetta in till skiten.Sen när jag kopplar in modemet till servern igen, och skall byta till DHCP istället för statiskt, så går det inte!!!!

Jag får ingen ip, så den byter tillbaka till static automatiskt. Jaha tänkte ja, får väl vänta 20min då kanske....

Det går 30min, kopplar in, samma piss igen!!!
Jag krånglar och krånglar, inget funkar, tillslut blev jag tvungen att installera om skiten.

Men ivf, detta är mina värden:

near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
near-end fast channel bit rate: 8128 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 864 kbps

Så hos mig ser det bra ut iaf.

Permalänk

Hmm, Telia (och alla andra ISPs i princip) säger bandbredden KAN i optimala fall nå upp till maximala hastigheten din tjänst levererar. Underförstått, detta är beroende på massa faktorer som avstånd, linjekvalité och annat som redan nämnts som mer eller mindre ligger utanför deras kontroll.
Om Telia dock säger att de garanterar denna bandbredd upp till en viss gräns men i faktum hårdbegränsar oberoende av vad så är det en helt annan sak och grovt missledande.
Nog för jag inte har större förtroende för Telia men jag vill gärna inbilla mig de inte sysslar med sådant utan det ligger någon annan anledning bakom. Kanske skumt ADSL modem, telestationen som själv sätter begränsningen beroende på linjekvalité/bandbredd osv.
I vilket fall som så vore intressant få klarhet i varför modemet rapporterar begränsningen så det gick att stryka/avfärda teorin.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Hmm, Telia (och alla andra ISPs i princip) säger de garanterar bandbredd UPP till en viss gräns. Underförstått, detta är beroende på massa faktorer som avstånd, linjekvalité och annat som redan nämnts som mer eller mindre ligger utanför deras kontroll.
Om Telia dock säger att de garanterar denna bandbredd upp till en viss gräns men i faktum hårdbegränsar oberoende av vad så är det en helt annan sak och grovt missledande.
Nog för jag inte har större förtroende för Telia men jag vill gärna inbilla mig de inte sysslar med sådant utan det ligger någon annan anledning bakom. Kanske skumt ADSL modem, telestationen som själv sätter begränsningen beroende på linjekvalité/bandbredd osv.
I vilket fall som så vore intressant få klarhet i varför modemet rapporterar begränsningen så det gick att stryka/avfärda teorin.

Telia garanterar INGENTING.

Permalänk

Korrekt, formulerade mig felaktigt

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Avstängd

Mitt funkar PERFEKT och har alltid gjort det, som johan säger här ovan. Ingen operatör garanterar sin bandbredd. Det är upp till själv får jag runt 7.5mbit ner och 790kb/s upp med mitt Telia 8000 och det är jag nöjd med. Handlar inte om telia utan dina ledningar avstånd etc.

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

kolla skillnaden mellan företagsabb och privatpersonsabb
på företag garanterar de si och så mycket, det gör de inte på privatpersonsabbonemang. men så kostar det däreftermed..

Permalänk
Hedersmedlem

på deras hemsida står det ju "upp till xxx.mbit"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
på deras hemsida står det ju "upp till xxx.mbit"

Precis, så ja de är nog bara och bita ihop du kan juh alltid gå ut och sparka på träd i skogen:D:D:D. MOHAHAHHAHA

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

8100 download och 890 på upload även om jag i tptest får 7 megabit down och 7.8 up. Måste vara överbelastning.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Grattis ohden, du verkar vara unik....Du tittar väl inte på DCs mätare får jag hoppas? Den är inte speciellt exakt.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Grattis ohden, du verkar vara unik....Du tittar väl inte på DCs mätare får jag hoppas? Den är inte speciellt exakt.....

Nej gjorde som i översta inlägget. Jag menar inte 7.8 megbit upp fast det förstår ni väl

edit: jag kör en till så får vi se

8128 ner och 896 upp

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Avstängd

Haha du har fått nått bakom nattmössan!
Telia har _aldrig_ krånglat och det fungerar hur perfekt som helst!
Kolla ledningarna min lille vänn.

Visa signatur

TA TILLBAKA ÖA !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaRuLo
kolla skillnaden mellan företagsabb och privatpersonsabb
på företag garanterar de si och så mycket, det gör de inte på privatpersonsabbonemang. men så kostar det däreftermed..

Telia ADSL handlar inte om garanterad hastighet för vare sig privatpersoner eller företag. Det finns andra produkter i Telias sortiment som har den typen av garantier, ex. ProLane.

Permalänk

Har BBB ADSL <8 Mbit/s, 3 km till telestationen. Bor i centrala GBG. Kommer upp i 3 Mbit/s ner TCP när jag kör tp-test.

Suger....

Visa signatur

There is no pain you are receding A distant ship, smoke on the horizon. You are only coming through in waves. Your lips move but I can't hear what you're saying. When I was a child I had a fever My hands felt just like two balloons. Now I've got that feeling once again I can't explain you would not understand This is not how I am. I have become comfortably numb.

Permalänk
Medlem

Re: Telia fejkar bandbredd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Efter att ha haft bra hastighet i två dagar nu så har det börjat igen. Jag synkas inte med full bandbredd:

near-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
near-end fast channel bit rate: 5504 kbps <-------
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 832 kbps

Det riktigt underliga är att det kan gå från 8048 kbps ner till detta utan att jag förlorar synken och blir bortkopplad.

Dom av er som har ett Zyxel Prestige 645MP-A1 och upplever dålig hastighet kan själv kolla vad ni blivit tilldelade för bandbredd så här:

1. Ändra er IP-adress till 192.168.2.2 ta bort gateway och alla dns-servrar i nätverksinställningarna.

2. Anslut datorn direkt till modemet.

3. Telnetta in till 192.168.2.1

4. Password: 1234

5. Skriv följande i prompten: wan adsl chandata

6. Tryck enter

7. Se om ni blivit tilldelade vad ni betalar för

Jag ringde om detta till deras tekniska support och de svor på det inte går att kontrollera fast channel med "deras modem". När jag övertygade dom om att det var omöjligt för mig att accessa internet om mitt modem inte vet vad det har blivit tilldelat för bandbredd, så bad dom om att få återkomma.

En annan underlig sak är att alla Zyxelmodem som säljs genom Telia har en annan firmware installerad, varken IP-adress på modemet eller menysytemet stämmer överens med manualen. Det går bl.a inte att ändra password från "1234" till ett eget (jag har i varje fall inte hittat var det görs). Detta innebär i praktiken att Telia kan manipulera min firmware när dom vill utan att jag kan göra ett skit åt det

Detta luktar mygel lång väg...

zyxel sverige och Telia har alltid haft ett bra samarnbete... ända sen zyxel började förse Telia med ISDN-modem och routers ... zyxel har med Telia utvecklat en firmware som passar Telias nät... likadant är det med zyxels ADSL-routers ... går och få dom med Telia-login det vill säga att routern loggar in dig och du slipper bry dig om användarnamn och lösenord

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

D-Link routern DI-604 hårdvaruversion D1 (den nya alltså) klarar att logga in på Telia om man uppdaterar med ny firmware.

Själv tycker jag att Minilogin funkar bäst. Programmet loggar in automatiskt när datorn startas. Här finns det:

http://w1.361.telia.com/~u36114907/Web/se/minilogin.htm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Grattis ohden, du verkar vara unik....Du tittar väl inte på DCs mätare får jag hoppas? Den är inte speciellt exakt.....

Hahah ganska ballt jag öser ner i 1mbyte från vissa dc users. Sedan kollar man med typ Du meter så står den på 920kb/s fast de är inte fyskam eller

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paschenDale
Haha du har fått nått bakom nattmössan!
Telia har _aldrig_ krånglat och det fungerar hur perfekt som helst!
Kolla ledningarna min lille vänn.

1. Jag är 37 år gammal och inte din "lille vän".
2. Jag har 800 meter till stationen med bra isolation.
3. Fast Channel har ingenting med ledningarnas kondition att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
zyxel sverige och Telia har alltid haft ett bra samarnbete... ända sen zyxel började förse Telia med ISDN-modem och routers ... zyxel har med Telia utvecklat en firmware som passar Telias nät... likadant är det med zyxels ADSL-routers ... går och få dom med Telia-login det vill säga att routern loggar in dig och du slipper bry dig om användarnamn och lösenord

Tror inte du förstått riktigt, jag menar lösenordet för att kunna accessa mitt eget modem, inte för att logga in.

Nåväl, nu har Telia mätat igen och erkänner att det troligen är fel i stationen eller på modemet. Inte fel på modemet, händer samma sak med mitt Alcatel. Men Telia måste snacka med Zyxel först innan dom ens kontrollerar stationen, Telia kan ju inte ha fel...

Och nej... det är inte tillåtet att saluföra en tjänst som 8 Mbit för att sedan hårdvarumässigt låsa den till 5 Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG

Och nej... det är inte tillåtet att saluföra en tjänst som 8 Mbit för att sedan hårdvarumässigt låsa den till 5 Mbit.

Nej, för vi alla sitter här och tror att telia verkligen har ett agg mot dig, så att dom låser just din port till 5Mb/s.

Jag vet inte, men jag tycker det låter väldigt troligt!

*sarkasm för dom som inte förstår det*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Nej, för vi alla sitter här och tror att telia verkligen har ett agg mot dig, så att dom låser just din port till 5Mb/s.

Jag vet inte, men jag tycker det låter väldigt troligt!

*sarkasm för dom som inte förstår det*

Tror inte att dom hyser agg mot mig, tror bara att dom konfigurerat DSLAM fel. Om det sedan är medvetet eller inte kan bara Telia svara på. Dom visste inte ens att det gick att kontrollera synken utan specialutrustning vilket visar var deras kunskapsnivå ligger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Tror inte att dom hyser agg mot mig, tror bara att dom konfigurerat DSLAM fel. Om det sedan är medvetet eller inte kan bara Telia svara på. Dom visste inte ens att det gick att kontrollera synken utan specialutrustning vilket visar var deras kunskapsnivå ligger...

Telia får sina uppgifter om det utav tillverkaren, och enligt zyxel ska det inte gå.
Pratade med zyxel för 25 minuter sedan, dom hävdar att det ej ska gå. Så att du fick det svaret när du ringde kundtjänst, förstår jag!

Om teknikerna konfat DSLAM fel, så skulle det knappast hoppa fram o tillbaka mellan 8Mb/s och 5Mb/s. Utan antingen eller. Troligast är nog att det är fel på DSLAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Telia får sina uppgifter om det utav tillverkaren, och enligt zyxel ska det inte gå.
Pratade med zyxel för 25 minuter sedan, dom hävdar att det ej ska gå. Så att du fick det svaret när du ringde kundtjänst, förstår jag!

Om teknikerna konfat DSLAM fel, så skulle det knappast hoppa fram o tillbaka mellan 8Mb/s och 5Mb/s. Utan antingen eller. Troligast är nog att det är fel på DSLAM.

Då måste Zyxel medvetet trott sig ha tagit bort den här funktionen på just den firmwaren som Telia använder (man kan ju undra varför). Enligt Zyxels egen manual så går det alldeles utmärkt att genomföra sådan diagnostik med orginal-firmwaren ftp://ftp.zyxel.dk/P645M-A1/document/P645M-A1_v3.40_UsersGuid...

Jag citerar från dokumentet: 6.2 System Status "...Specifically, it gives you information on your ADSL line status..."