Permalänk
Medlem

MMS Decoder [php]

Jag har programmerat en MMS avkodare som man med vars hjälp kan bygga egna MMS applikationer, som t.ex. MMS-tjänster, MMS-blog/dagbok, mm.

MMS Decoder har inga krav på webservern i form av externa program/extensions, förutom PHP stöd. Det fungerar genom att den som skickar MMS ställer om MMSC inställningen (aka. MMS Server, Messaging Center, Service Center, MMS Center) på mobilen/klienten till en ny URL (t.ex. "http://domän.se/getmms.php"). Kostnaden blir också mycket mindre än vanliga MMS, eftersom operatörerna tar extra betalt då man använder deras MMS-server. Att skicka MMS till MMS Decoder, kostar inte mer än WAP kostnaden för sessionen (eftersom MMS skickas över WAP).

MMS Decoder består av en klass som är lätt att implementera i en applikation, med några få rader kod, och jag har också inkluderat en exempel-applikation.

Koden är släppt under Affero General Public License, vilket är en utökad version av GPL. Detta innebär att alla projekt som utnyttjar MMS Decoder måste släppas under öppen källkod.

MMS Decoder's websida:
http://heyman.info/mmsdecoder.php

För en live demo, som ni självklart också får skicka upp MMS till:
http://heyman.info/mms/

Freshmeat projektsida:
http://freshmeat.net/projects/mmsdecoder/

Den som är intresserad av hur själva avkodningen fungerar, kan läsa om detta på PHP Decoders hemsida, där jag länkar till en rapport (på svenska) jag skrivit om ämnet, eftersom jag gjorde detta som projektarbete i 3:an på gymnasium.

/Jonatan Heyman

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra jobbat!

Det här var ett mycket intressant projekt och visar faktiskt vad som är möjligt med PHP.

Tunga credz för det här säger jag bara

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Suveränt gjort Instämmer med mOREc.
Var det komplicerat att göra detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Funkade inte så bra när jag försökte skicka till nummer 1111, den klagade på fel vid försök till kontakt med servern och andra gången på wap gatewayen, men det verkar tufft

Permalänk
Medlem

Jäkligt fint

Känns som om jag ska implementera detta på min hemsida så fort jag skaffat en mobil med stöd för mms

Permalänk
Medlem

Det innebar en hel del ögnande av tekniska specifikationer, men det var ju givetvis kul.

Numret har ingen betydelse. Det enda som spelar roll är att man har rätt WAP och MMSC/MMS Server inställningar.

Citat:

Jäkligt fint

Känns som om jag ska implementera detta på min hemsida så fort jag skaffat en mobil med stöd för mms

Trevligt, jag har själv planer på att bygga nåt system där man kan styra sitt nätverk av datorer via MMS (t.ex starta om valfri server), och kanske utöka det så man kan koppla in andra elektroniska saker till nätverket som man också ska kunna styra.

Permalänk
Medlem

Jo det är klart, smidigt att bara skicka något kommando från nallen

Men jag tittade på din testsida och upptäckte att avsändarnummer inte stod med, borde ju vara det lättaste sättet att identifiera sig så att man har rättighet att skicka kommandona, ganska stort säkerhetshål annars...

Permalänk
Glömsk

Herrejävlar vad sexigt. Nu blir man sugen att skaffa en telefon.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Njuuut, funkade klockrent för mig!

Permalänk
Medlem

LÅter hur bra som helst ju.. dock har jag en fråga.. Om jag skcikar ett MMS så måste man väll på servern ha något som skickar vidare MMSet till motagarens telefon.. eller?

Permalänk
Medlem

Mottagaren är hemsidan, inte någon telefon.

Permalänk
Medlem

ahaa.. då är jag med..

Permalänk
Medlem

Det skulle dock vara fullt möjligt, om man har tillgång att skicka ut SMS från sin server med hjälp av ett GSM modem eller inkopplad mobiltelefon (se senaste numret av datormagazin) att göra så att servern sparar ner MMSet och sedan skickar det till en mottagare. MMS fungerar nämligen så att först skickas MMSet till servern, sedan avkodas meddelandet, sparas på servern och görs tillgängligt via HTTP. Därefter skickar servern ett binärkodat SMS (gratis internet sms-tjänster funkar alltså inte) till mottagaren som talar om för telefonen att det finns ett MMS att hämta.

Om det inte skulle fungera för någon, så kan jag tillägga att vissa operatörer (t.ex. halebop) erbjuder speciella WAP-inställningar för att hämta och skicka MMS. Man kan dock inte köra med dessa WAP inställningar mot MMS Decoder, eftersom operatören spärrat alla andra servrar än sina egna på dessa inställningar. Istället ska man köra med de vanliga WAP inställningarna (de man använder för att surfa på wap-sidor) för MMS, så bör det fungera.

Citat:

Jo det är klart, smidigt att bara skicka något kommando från nallen

Men jag tittade på din testsida och upptäckte att avsändarnummer inte stod med, borde ju vara det lättaste sättet att identifiera sig så att man har rättighet att skicka kommandona, ganska stort säkerhetshål annars...

Om avsändarnumret står med eller ej beror helt på telefonen. Dock vore det osäkert att använda det som identifiering av användare, eftersom detta är inställbart på telefonen. Snarare får man ha att man anger en kod i Subject-raden eller nåt liknande.

/Jonatan

Permalänk
Medlem

när jag försökte sätta upp en wapprofil i min telefon (SE T610) gick det bara att skriva in IP-nummer till servicecenter.. eller gjorde jag fel?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att de på vissa telefoner kallar någon inställning som krävs för att WAP ska fungera för servicecenter, och du kan då leta efter MMS Center, MMS Server, eller Meddelande Center. Det är ganska troligt att inställningen inte hittas bland WAP inställningarna utan snarare i någon inställningsmeny som hittas under MMS-menyn.

Har planer på att börja samla ihop instruktioner till så många telefoner som möjligt, och lägga upp på MMS Decoders hemsida.

Permalänk
Medlem

fick det att fungera på min T310 med Halebop utan problem.

Ett problem är att jag får fel tecken på ÅÄÖ

Borde det inte gå att fixa så att scriptet konverterar allt från Unicode till ISO-8859-1?

Då kommer sidan fungera bättre. för att se åäö nu måste man välja UTF-8 manuellt i webläsaren.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonatan
Trevligt, jag har själv planer på att bygga nåt system där man kan styra sitt nätverk av datorer via MMS (t.ex starta om valfri server), och kanske utöka det så man kan koppla in andra elektroniska saker till nätverket som man också ska kunna styra.

jag kan styra mina 2000/XP datorer från WAP

Lock Workstation (funkar bara på webbservern eftersom -L inte fungerar med -T i shutdown)
Shutdown (alla 2000/XP)
Restart (alla 2000/XP)
WAKE ON LAN (alla datorer med WOL aktiverat, jag använder ett litet program till att skicka paketen men det går kanske att göra utan)

jag ser även status up/down på alla datorer i nätverket (med giffar)

live demo (funktionshindrat och utan säkerhet - används bara för att visas)

http://undcon.no-ip.com/wap/

(XHTML1.1 så ni kan surfa in som vanligt, man måste inte wappa)

för att automatisera saker och ting har jag tweakui till att logga in ett konto och ett script (batfil) som körs i autostart som låser datorerna
de program som bör vara igång (olika servrar) startas upp och datorn låses

att kunna köra WOL är smidigt
en txtfil med alla macadresser uppradade anropas från php och "secret package" skickas ut oavsett om någon dator är på eller inte (det gör inget att skicka till en dator som är på)

vänta en stund så är alla datorer online

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag kan styra mina 2000/XP datorer från WAP

Lock Workstation (funkar bara på webbservern eftersom -L inte fungerar med -T i shutdown)
Shutdown (alla 2000/XP)
Restart (alla 2000/XP)
WAKE ON LAN (alla datorer med WOL aktiverat, jag använder ett litet program till att skicka paketen men det går kanske att göra utan)

jag ser även status up/down på alla datorer i nätverket (med giffar)

live demo (funktionshindrat och utan säkerhet - används bara för att visas)

http://undcon.no-ip.com/wap/

(XHTML1.1 så ni kan surfa in som vanligt, man måste inte wappa)

för att automatisera saker och ting har jag tweakui till att logga in ett konto och ett script (batfil) som körs i autostart som låser datorerna
de program som bör vara igång (olika servrar) startas upp och datorn låses

att kunna köra WOL är smidigt
en txtfil med alla macadresser uppradade anropas från php och "secret package" skickas ut oavsett om någon dator är på eller inte (det gör inget att skicka till en dator som är på)

vänta en stund så är alla datorer online

Häftigt script!

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

hej hej

jag testade mms-scriptet lite och min url blev för lång för att kunna föras in i telefonen som "meddelandecenter"

detta var sökvägen som inte gick:

http: //undcon.no-ip.com/example_application/get.php

det får bara rum 48 tecken =

http: //undcon.no-ip.com/example_application/ge

(modifierar dem med ett mellanslag vid "p: /" så det inte blir länkar i vbulletin)

min telefon är en T610...

tänkte det kan vara bra att informera om detta...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem

Men varför skulle du vilja ha det i en mapp som heter example_application? Det ändrar man ju på.

Väldigt häftigt dock! Trodde först det hade något med mms:// att göra

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Men varför skulle du vilja ha det i en mapp som heter example_application? Det ändrar man ju på.

Väldigt häftigt dock! Trodde först det hade något med mms:// att göra

det har med mms att göra - men om du laddar ner filerna ser du att det är en default mapp och example är vad det låter som...

jag ändrade givetvis sökvägen till scriptet så att det gick att få in i adressfältet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

VaCUm:
Jag sätter ju charset i en meta-tag så det borde fungera utan att ställa in något i webläsaren själv. Vad kör du för webläsare och var det den senaste versionen av MMS Decoder du testade på (inte fixat i äldre versioner).

UndCon:
Okej, det verkar ju dock vara en begränsning i telefonen och inte något jag kan göra nåt åt. Som Thomas sade rekommenderar jag att du lägger scriptet i någon katalog med kortare namn t.ex. "mms". Trevligt WAP script för övrigt.. planerar själv att skriva en IMAP webmail för WAP.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det har med mms att göra - men om du laddar ner filerna ser du att det är en default mapp och example är vad det låter som...

jag ändrade givetvis sökvägen till scriptet så att det gick att få in i adressfältet

mms:// är ett protokoll för streamad video osv (Microsoft Media Server Protocol).

Synd att jag inte har nån telefon att testa med, verkar riktigt ballt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

ahh, smart!
fan vad jag saknar internet, blev jävligt sugen på att pilla runt med det här nu!

..ska nog pilla lite ändå!

edit: får det inte att fungera!

Försöker skicka ett mms till din sida, dvs ändrade mitt meddelandecenter från comviq's meddelandecenter till ditt (http://heyman.info/mms/get.php)

Men när jag sedan testar att skicka ett mms skickar telefonen iväg allt, men istället för att säga "mms skickat", säger telefonen "Kommunikationsfel"

vad gick snett?

En sonyericsson T610

Edit igen
Fick det att funka! Felet var ju så självklart!
Jag var tvungen att byta wap-profil från Comviq MMS till Comviq GPRS.

Detta var ju riktigt kul!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Najs!.. Det fungerar ju!

Uppladdad bild:

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Någon med samsung e700 och telia som fått det att funka?
Det funkar inte för mig :/

Jag ändrade Server-URL till min webserver/mms/get.php, men då får jag verifieringsfel.

Edit: jag fick det att funka nu! Jag bytte MMS GPRS-inställningarna mot WAP GPRS-inställningarna Works like a charm!

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Jag och några polare har moddat in inloggning i scriptet.
På våran version har vi laggt till /u=anv&p=lös efter get.php. Då slipper alla som skall skicka och har en användare fylla i användarnamn och lösenord vid varje meddelande.

Problemet med teckentabellen har vi inte lyckats fixa än.

Just nu börjar sidorna med:
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<title>MMS</title>
</head>
<body>

Någon som kan förklara vad som är fel?

Här är sidan som den är nu:
http://mms.lokalen.org (kräver inloggning så det är ingen idé att ni försöker skicka till den)

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem

VaCUm: Det är inte så att ni måste köra ISO-8859-1 eller ISO-8859-15 som character set då?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Är licensen GPL-kompatibel?

Har nämligen ett projekt som verkligen skulle ha nytta av det här, och det är släppt under GPL.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
VaCUm: Det är inte så att ni måste köra ISO-8859-1 eller ISO-8859-15 som character set då?

Nej. Det är det webläsarna kör på sidan och då fungerar det. Väljer man Unicode UTF-8 i webläsaren fungerar det perfekt.

Koden verkar vara AFFERO GENERAL PUBLIC LICENSE http://www.affero.org/oagpl.html

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE