Permalänk
Medlem

fltande kväve + vattenkylning

hur skulle de va att sätta flytande kväve i en "burk" å dra en liten "kopparslang(rör)" genom... så att vattnet cirkulerade genom röret...

MvH MaZZly

Permalänk
Medlem

kommer ju gå åt en hel del flytande kväve om man vill kyla med det hela tiden.... sen så skulle man nog kunna få lite problem med att vattnet frös och så och så blir det ju hela problemet med kondens och så..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Vattnet skulle frysa...
EDIT: Inte först...

Permalänk
Medlem

ok satt å funderade bara... vet nån annars var man skulle hitta en bra minikyl??? (helst i finland)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZZly
ok satt å funderade bara... vet nån annars var man skulle hitta en bra minikyl??? (helst i finland)

Biltema etc.

Permalänk
Medlem

Flytande kväve har väldigt låg specifik värmekapacitet jämfört med vatten, så som sagt skulle det gå åt en hel del.

Permalänk
Medlem

På Rusta finns det minikylar.. om det nu finns i finland..

Permalänk
Medlem

hur hjälper glycol till då ? hur mycket kallare kan vattner bli innan det fryser? kanske kan köra med sprit ?

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvertY
hur hjälper glycol till då ? hur mycket kallare kan vattner bli innan det fryser? kanske kan köra med sprit ?

-20 grader blir inga problem - 40 om man lägg ordentligt med glykol men vattnets kylningsegenskaper blir ju sämre då. Glykol är en alkohol så sprit e d väl då.... väldigt dödligt är det också så det är inget man ska dricka.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

då skippar vi den iden

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

flytande kväve har en temperatur på -210 till -196° C, vilket gör att det inte är ett så kul ämne att jobba med.

Att kyla vatten med flytande kväkve är ju lönlöst efter som vattnet bara skulle frysa.
Ren etanol fryser vid -117° C och skulle alltså heller inte fungera bra.

men tanken är god

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem

man borde kuna köra med nått som inte är lika kalt som flytande kväve utan kanske "bara" -100 eller nått.

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att oavsätt vilket ämne du använder för att kyla din dator så kommer det att förångas när din dator värmer upp det, vilket leder till att du måste fylla på med det hela tiden.. och det lär ju inte bli så billigt i längden...

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Hehe, det var en lärare (det här var ett antal år sedan) som skulle visa sina elever flytande kväve i kemin. Då, av nån anledning, stoppade han ner fingret i det, som frös. Då blev det så kallt för han att han slog fingret i bordskanten. Inget finger kvar för han inte Så flytande kväve kanske inte så kul att arbeta med om man spiller

Men hur skulle det gå med ex. isopropanol eller något liknande ? Det suger i sig värmen, men iofs, det skulle gå åt rätt snabbt det med :D:D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Hehe, det var en lärare (det här var ett antal år sedan) som skulle visa sina elever flytande kväve i kemin. Då, av nån anledning, stoppade han ner fingret i det, som frös. Då blev det så kallt för han att han slog fingret i bordskanten. Inget finger kvar för han inte Så flytande kväve kanske inte så kul att arbeta med om man spiller

Men hur skulle det gå med ex. isopropanol eller något liknande ? Det suger i sig värmen, men iofs, det skulle gå åt rätt snabbt det med :D:D

hehe tror du minns fel!
Våran lärare gjorde samma sak men han hade fyllt en hanske med korv. Sedan knöt han näven satte på sig hansken och stoppade ner fingrarna i kvävet och slog dom mot bänken!
och sa "så här ska ni inte göra"
så tror jag den läraren du beskrev också gjorde annars måste han vara en tjockskalle!

Permalänk

det är ju LUNGT att doppa/dra handen genom flytande kväve.... iaf en kort tid (tex ta en näve och låta den rinna av från handflatan direkt)
handen är så varm att det bildas ett tunt skikt av gas (kvävet i gasform) som till stor del isolerar handen från det jättekalla flytande kvävet (inte för att gasen är varm utan för att gaser leder värme så pass dåligt att hand-temperaturen inte sjunker så fort...)
vi fick prova dra igenom handen genom en bunke flytande kväve i slutet av trean - var lite läskigt måste jag erkänna, men inga skador uppstod (vi var ändå 30 pers som alla fick göra det)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Så här kan du ju göra!! Blir ju väldigt kallt iaf...
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_030204_duron600_k...

Permalänk
Medlem

lägg i isbitar i tanken

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Kolsyreis i etanol eller Aceton, blir en fin köldblandning som is och salt, men mycket kallare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inf00n3
flytande kväve har en temperatur på -210 till -196° C, vilket gör att det inte är ett så kul ämne att jobba med.

Att kyla vatten med flytande kväkve är ju lönlöst efter som vattnet bara skulle frysa.
Ren etanol fryser vid -117° C och skulle alltså heller inte fungera bra.

men tanken är god

äh så farligt är det inte att jobba med, det är snarare lagringen som kan vara ett problem för hemanvändare då det dustar hela tiden.

man kan ju doppa fingrarna lite snabbt i flytandekväve, inte så farligt.

om man tex har en lite frigollit ask med en supramagnet som man gjort i ska testa den häller på med kväve, sen måste man flytta magneten, så e de bara å flytta den lite snabbt.

men manbör nog ha handskar utifallatt, iaf då man häller upp, så att man inte häller massa kvävedirekt på oskyddad hud, det är farligt.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
hehe tror du minns fel!
Våran lärare gjorde samma sak men han hade fyllt en hanske med korv. Sedan knöt han näven satte på sig hansken och stoppade ner fingrarna i kvävet och slog dom mot bänken!
och sa "så här ska ni inte göra"
så tror jag den läraren du beskrev också gjorde annars måste han vara en tjockskalle!

Hehe, nej det var våran lärare som hade han som jag berättade om som lärare

Han måste ha varit en tjockskalle för det ÄR sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Hehe, nej det var våran lärare som hade han som jag berättade om som lärare

Han måste ha varit en tjockskalle för det ÄR sant

Det där har jag väldigt svårt att tro på, tror inte man ens kan förmå sig själv att hålla ner en kroppsdel i flytande kväve så länge att den fryser rakt igenom! När det väl börjar frysa blir smärtan så extrem att man impulsivt kommer dra upp handen.
Jag fick jobba lite med flytande kväve under en praktik för några år sedan och då testade jag att doppa ner ett finger. Precis som någon beskrev lite längre upp så är temperaturskillnaden så stor att det blir en väldigt kraftig förångning som skyddar fingret, så det blir egentligen ingen direktkontakt mellan fingret och kvävet (om man inte håller i fingret så länge att det börjar närma sig kvävets temperatur). Givetvis blir det kallt, men det tar en liten stund innan fingret ens börjar kylas ner nämnvärt!
Samma sak med folk som "dricker" flytande kväve (eller försiktigt häller ner det i munnen, som de egentligen gör) - temperaturskillnaden mellan kvävet och tungan (eller bara luften i munhålan) är så stor att en del av kvävet förångas redan innan det kommer i kontakt med tungan. När det väl träffar tungan blir det samma sak som med fingret - kvävet förångas och det blir ett skyddande "lager" mellan tungan och kvävet. Den varma luften i munhålan förångar sedan kvävet på nolltid, troligen blir det knappt ens kallt på tungan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
-20 grader blir inga problem - 40 om man lägg ordentligt med glykol men vattnets kylningsegenskaper blir ju sämre då. Glykol är en alkohol så sprit e d väl då.... väldigt dödligt är det också så det är inget man ska dricka.

Glykol är ju inte farligt men det finns någon speciell glykol som är giftig, kommer dock inte ihåg vad den heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan
Glykol är ju inte farligt men det finns någon speciell glykol som är giftig, kommer dock inte ihåg vad den heter.

Helt "vanlig" glykol (som du köper på vilken mack som helst) är giftigt!
Glykol är mycket skadligt framförallt för spottkörtlar, njurar och lever. Desstuom sätter sig de skadliga ämnena i vävnaden och lämnar aldrig kroppen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Helt "vanlig" glykol (som du köper på vilken mack som helst) är giftigt!
Glykol är mycket skadligt framförallt för spottkörtlar, njurar och lever. Desstuom sätter sig de skadliga ämnena sig i vävnaden och lämnar aldrig kroppen!

Etylenglykol är giftig. Däremot propylenglykol, den är rätt så snäll.

Glykol är inte gott att dricka vill jag lova, jag har ofrivilligt fått smaka lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fräd
Etylenglykol är giftig. Däremot propylenglykol, den är rätt så snäll.

Glykol är inte gott att dricka vill jag lova, jag har ofrivilligt fått smaka lite

Inte lika skadlig nej, men att säga att den "är rätt så snäll" tycker jag är lite vågat...
Glykol innehåller en massa knepiga ämnen som man inte vill ha in i kroppen, även om det finns mer eller mindre skadliga varianter.

Det var ju nån jätteskandal för några år sedan (har hänt flera gånger tidigare dessutom) då nån skojjare hade köpt ett stort parti dåligt vin som hade blivit surt. Genom att tillsätta glykol till vinet (glykol smakar väldigt sött) fick man upp sötman för en billig peng och kunde således sälja skiten. Minns inte riktigt vilka följderna blev, men har för mig att det var några som strök med

Nu är dock tråden väldigt off topic, det handlade ju faktiskt om flytande kväve från början, så jag tycker vi kan komma överens om att det inte är någon höjdare att dricka glykol och sätt punkt för den debatten här!

EDIT:
Hittade lite mer fakta för er som är intresserade:

GLYKOL: C2H4(OH)2
Glykol är en söt, färglös, vattenlöslig, trögflytande och giftig vätska. Den används bl.a. för att framställa polyesterfibrer, kylmedel och även som frostskyddsvätska i motorer. Glykol används flitigt inom flygbranschen där den håller vingarna isfria på vintern.
Glykol är som etanol fast med två OH-grupper istället för en. Det är en OH-förening bunden till två stycken kolatomer. Den kan kallas för etandiol och man kan genom det namnet höra hur glykol är uppbyggd:
Etan står för att två kolatomer har en enkelbindning mellan sig,
di står för två och -ol står för OH-förening.
Etandiol har alltså två kolatomer och två OH-föreningar och då blir formeln C2H4(OH)2.
Glykol medför en lägre fryspunkt och kan därför blandas i bilarnas kylarvatten för att inte kylaren ska frysa sönder.
Glykol är mycket giftigt och det räcker att dricka små mängder för att döda en människa. De luktfria ångorna är även de giftiga.
Kokpunkt: ca 197°c
Fryspunkt: ca -17°c

Permalänk

Snus - säker på att det inte var glycerol som dom hälde i?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

För att överleva glykolförgiftning så får man sprit intervöst(eller vad det hetter?) på sjukhuset i ca 5 dagar så att det går ur kroppen utan att få skador...

Kusinens hund och katt hade fått i sig glykol och fick rejäl fylla av läkarna, sen var dom inte så glada på kusinen som "orsaka" bakfyllan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Toms Hardware Guide har gjort något liknande, klockade till 5250mhz och höll en temperatur på -199°C... Ladda ner filmen nedanför:

http://www.tomshardware.com/images/thg_video_11_5ghz.zip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Snus - säker på att det inte var glycerol som dom hälde i?

Det har säkert också förekommit, som sagt har det hänt vid flera olika tillfällen...