Krönika: Doom III

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Doom III

Idag släpps det efterlängtade Doom III från ID Software i Svenska butiker. Det har varit en lång väntat för de flesta men nu har spelet alltså nått Sverige. Vi lyckades få tag i ett förhandsexemplar och har testat det intensivt senaste dagarna. Vi börjar med att presentera en krönika som dels beskriver spelet, men också förklarar vad det kan göra med ens sömn och nerver.

Läs krönikan: Doom III

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va nice!

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

härligt...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem


Skulle nästan vilja bli så påverkad som du blir, hade nog varit roligare då

Permalänk
Medlem

Fint skrivet

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men blir man rädd av att spela FarCry ska man nog hålla sig borta från sånna här spel.

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem

bra skrivet
Jag känner likadant
klarar bara av att lira 15minuter i taget..

EDIT: Jag blev skrajj av Farcry, och det sticker jag inte under stolen med.. Jag är hellre skitskrajj och spelar spelet med högsta spänning än vara oberörd och inte känna någonting när jag lirar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha vet vad du menar jag sparar efter varje rum för att slippa spela om det, ibland 2 ggr per rum

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk

hehe
första timmen var värst, eller de 3 första, vet inte säkert tiden går frt när man är rädd

Permalänk
Hedersmedlem

hmm 12-13% bättre som bäst inte så bra tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
hmm 12-13% bättre som bäst inte så bra tyvärr.

Tycker det låter ganska okej, för att vara beta drivisar

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem

hahaha, mardrömmar har man ju inte fått men bra med rysningar när man väl spelat..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte att Far Cry var särskilt skrämmande. Däremot AVP när man lirade som Marine var minst sagt påfrestande för nerverna. Det blev en del panikartade tömningar av magasinet utan att riktigt veta om man sköt på något...
Jag upplever Doom 3 ännu mer skrämmande än AVP. Nu är det inte bara den där jobbiga känslan av att snart bli anfallen i ryggen (som när den är som bäst gör att man måste ta en titt bakom sig även i verkligheten) och plötsliga överraskningar. Det är även en ny känsla som kommer in. Ljudet, den snygga grafiken och den klaustrofobiska känslan i leveldesignen är saker som alla bidrar till en djupare form av skräck än den som enbart plötsliga skrämseltrick ger.
Det är nästan synd att man blir så illa till mods så att man inte klarar av att spela mer än kortare stunder. Jag måste försöka ta mig samman och spela igenom spelet...

Permalänk
Medlem

haha, läser detta och ryser, nice att böja spela det

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Inledningen låter ju väldigt lik half-life. Män i vita rockar, ett experiment som går fel..

Permalänk
Medlem

Det var snyggare grafik än jag trodde!
Jag har nämligen bara sett spelet i medium quality. Jag har aldrig riktigt brytt mig om att se screenshots och sådant från olika spelforum och så.
Btw, jag har spelat det mitt i natten, blev inte rädd. Blir sällan rädd när jag spelar spel. Bara ett par gånger när jag spelade Half-Life (1:an då. ). När det hoppar fram headcrabs i ansiktet på en. Jaja nu fick jag skriva av mig

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt skrivet med en fin sensmoral på slutet. Mer sånt

Permalänk
Medlem

Härlig recension måste jag säga

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

ett ord: Underbart

Visa signatur

Tillgänglig Python/Django utvecklare - www.roiio.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cotopaxi
ett ord: Underbart

Hade inte kunnat säga det bättre.

Permalänk
Medlem

Fan va nice boxen var. Samlar på dvd-filmer och då gillar man när det släpps liknade saker.

Edit: Hehe "överkänslig" var rätta ordet. Det kommer bli värre MYCKET värre... Muhahahaha!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Mycket bra skrivet, blir nästan sugen att springa och köpa spelet.

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk

Hehe, mycket underhållande läsning måste jag säga...

Men jag har nog lite andra teorier m.m...

För ca tio år sedan så provade jag att köra gamla goa Doom 2 i ett par timmar och hade senare under natten när jag hade gått och lagt mig haft en av dom värsta mardrömmarna i mitt liv (kommer särskilt ihåg dom där flygande köttkloten som skjuter eld ), och mådde såpass dårligt att jag inte gick till skolan dagen efter...

Detta trots att grafiken i gamla Doom inte var sådär brutalt verklig så mådde jag altså rätt kasst

Jag tror helt enkelt inte att just grafiken i spel har störst betydelse för hur mycket det påverkar oss, som många vet så har Doom 3 också väldigt bra ljudeffekter.
Även om man kanske inte tänker på det så har nog ljud störst betydelse för atmosfärskänslan än vad grafiken har då man inte direkt tänker på samma sätt när man uppfattar ljud som bild...

När du ser en bild så har du fortfarande en viss kontroll på det du ser, som tex i spel så om du ser en kille som hänger i taket så kan du efter att ha blivigt smått chockad vid första anblicken sedan gå fram och studera den nogrannare och förstår då lite närmare kanske vad som hänt och hur du möjligtvis kan undvika att hamna i samma sits som den killen.

Med ljud så är det oftast mera passivt, du hör kanske ett ljud från någon riktning men kan kanske inte exact avgöra vad det kommer ifrån och kan då inte heller fastställa vilken fara det utgör.
Du har helt enkelt ingen kontroll över vad du hör, visst du kan stänga för öronen men då hör du ju ingenting vilket kan vara värre då du inte hör när folk pratar med dig.
Man har helt enkelt ingen kontroll över situationen när det gäller ljudet, du har bara on/off.

Om ni vill testa min teori så kör spelet med hörlurar i typ 30 minuter, då ni förmodligen kommer att känna er lite småskärrade.
Ta sedan bara och dra av luren ifrån ena örat och kör i 30 minuter igen, då kommer ni förmodligen att nästan med en gång känna er mer lugna...

Detta förutsagt att ni har kanske lite småljud runtomer när ni kör, som tex en dator eller vad som hellst (är det totalt ljudlöst i rummet så hjälper det kanske inte)...

Detta kommer ju självklart dock att förstöra lite av känslan i spelet & med tanke på att Id Software's mål var att göra Doom 3 till ett av dom läskigaste spelen som finns då kanske har lyckats på bekostnad av människors sömn...

//Milkmachine

Visa signatur

//Milkmachine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cotopaxi
ett ord: Underbart

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

Alltså detta är så osedvanligt förbannat gött!

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Been there, done that. Ska klara spelet igen när jag får 6800
Spelade på medelsvårighetsgraden.

Permalänk
Hedersmedlem

Doom3 var trevligt ja,

på easy var det ju ingen riktig match (körde rambo rakt igenom), så då blev det inte särskilt läskigt
MEN, på veteran.....
ojojoj

man kryper runt för att höra var fienden finns, och trots att man redan har spelat igenom nivåerna _TVÅ_ gånger, klarar man inte av att inte bli rädd

lirade spelet först med z560 och soundstorm, men det visade sig att det blev MYCKET läskigare med lurar...
dmx6 fire & Grado sr225 blev min slutgiltiga kombination...AJ, så läskigt det är..man vågar inte lira mer än ~30minuter åt gången

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Spelet är ju astråkigt och helt linjärt! Visst e det snyggt, men spelkänslan är samma som doom2 typ. Dessutom tycker jag det är för mörkt, sen kan inte idioten till gubbe man spelar med hålla ficklampa samtidigt som pistolen!
Största besvikelsen på länge, hoppas modsen blir bättre.

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att spelet knappast är nyskapande, väldigt linjärt, och det lever på sin grafik. Men det är Doom så vad förväntar man sig i storyväg?