Stängs av när man stänger av neonet

Permalänk
Medlem

Stängs av när man stänger av neonet

Tjo!

Är ny här... Skaffade mej ett Sunbeam kit med två rör. Det följer ju med en switch för att kunna sätta på och stänga av neonet.

Problemet är att när man stänger av neonet så stängs hela datorn av, vilket man inte vill att det ska göra. Har kollat så att switchen är rätt kopplad och det är den.

Sen när man startar upp datorn igen, så skriker den om att det varit lite fel och att processorn vart överhettad, så då får man "nollställa" moderkortet genom att slå av switchen på nätagget.

Någon som har nån lösning på detta? Verkar som att det blir en strömspik eller nåt.

Tack på förhand...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem

asså
en strömbrytare skall bara "kapa" sladden helt enkelt. Du har troligtvis kopplat in nån sorts kortslutning genom att bryta båda kablarna.....

Permalänk
Medlem

låter som det blir kortslutning när du andvänder switchen, så det skulle jag nog låta bli..
du kanske kan be om en ny ?

EDIT: SkAliz: haha

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Anton89: Vad? Det är troligtvis det jag skrev som är felet, det är det ända som skulle kunna hända...

Bara löjligt att be om en ny, bara att fixa det själv

Permalänk
Medlem

Varför be om ny när jag kollat igenom kopplingsschemat för den, och den bryter bara + polen...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem

Då kan ingt hända

Permalänk
Medlem

haha, men jag är lat
men visst det går att fixa själv såklart

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk

Det kan vara så du har klent agg, och när du slår ifrån så slår automatsäkringen ifrån. Prova med ett starkare/bättre kvalitetsagg.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

prova i så fall att koppla ut lite hårdvara bara för att kolla om det är felet

Permalänk
Medlem

Får kika på det, moderkortet la iaf av i lördags, så jag ska leta upp ett nätagg kraftigare än 300W tills på onsdag då jag får ett nytt likadant + ett nytt av annan modell...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem

Inverten är troligen skadad och skickar en puls till minuspolen då du bryter pluspolen. Detta får nätdelen att aktivera sitt kortslutningsskydd som stänger av nätdelen.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Det kan väl också vara så att spänningen stiger snabbt när du stänger av lysröret. För att det var överbelastat innan. Eller så svamlar jag bara!

Permalänk
Medlem

weeh: Det kan faktiskt vara så ;). Dock nog inte pga överbelastning.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Om spänningen blir så mycket påverkad efter att ha slutat förbruka ~25mA så är det illa..

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Har löst det efter mycket om och men...

Intel-kortet jag hade innan la av helt, fick ett MSI 685PE-NEO2-PFS, som det va fabriktionsfel (hittade inte nätverkskortet, bråkade me PCI platser etc), och tillslut idag fick jag ett likadant som fungerar felfritt...

Troligtvis så klarar inte Intel-kortet av för snabba spänningsskilnader... Så det va inte något fel på switchar/kablar etc...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör