Permalänk
Medlem

USB Versioner

Har bara en snabb fråga. Undrar om USB 2.0 är kompetabibla med t.ex USB 1.0.

Ex. Om jag har en Dator med USB 1.0/1.1 funkar den med USB 2.0 produkter?

Permalänk
Hedersmedlem

USB 2.0 är bakåtkompatibelt med 1.0/1.1. Såtillvida att du kan koppla ihop komponenter med olika USB-version men hastigheten mellan grejerna bestäms av den äldsta /långsammaste grejen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
USB 2.0 är bakåtkompatibelt med 1.0/1.1. Såtillvida att du kan koppla ihop komponenter med olika USB-version men hastigheten mellan grejerna bestäms av den äldsta /långsammaste grejen.

Dock inte tvärt om, alltså en dator med gamla usb fungerar inte med usb 2.0.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Dock inte tvärt om, alltså en dator med gamla usb fungerar inte med usb 2.0.

Jo.
Min ena dator har bara USB 1.1 och min USB 2.0 extrena håridsk funkar på den, dock givetvis till USB 1.1 hastighet.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Okay, grejen är att jag har en gammal (ca 2 år Compaq Presario 700) ingen aning vad det är för USB version. Jag hade nämligen bestämt mig för en extern hårddisk med USB version 2.0. Så jag undrar om det kommer att funka.

Permalänk
Medlem

Kommer gå väldigt segt om det inte är USB 2.0 i datorn, vilket jag inte tror det är.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Hur kan man se vilken USB model man har?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur man ser det på något smidigt sätt.
Troligen så står det USB och betyder USB1 eller så står det USB2.
Så är det kanske, är säkert lite olika.

Hur som helst så har du INTE usb2 på en så gammal dator.
Och det är möjligt att hårddisken fungerar (det bör dock stå i hårddiskens specifikationer), men den kommer iaf inte att vara snabb, den kommer definitvt att vara så slö så att jag aldrig skulle köpa den om jag vore du

Permalänk
Medlem

okay tack för tipset! Ska köpa en ny dator istället.