Permalänk
Medlem

mina mail fastnar i spamfilter

Jag har en egen mail-, ftp- och webserver. På webservern har jag ett forum som är programmerat i ASP. Forumet generer mail när nya inlägg görs för de som har slagit på "e-post bekräftelse/subscription".
Problemet är att vissa användare inte får dessa mail.

Det märkliga är att mail som man skickar "privat" genom forumet från användare till användare går fram. Men inte de som forumet själv genererat alltså, trots att de skickas från samma mailserver.

Jag har testat att variera avsändaren på de automatisk genererade mailen till samma som ett "privat" (som skulle gå igenom), men det fungerar inte.

Till folk som har yahoo-adresser fungerar det. I Hotmail så hamnar det i skräpkorgen, men där kan man "förklara" för spamfiltret att det inte är spam. Men hos vissa andra så tar den mottagande mailservern bara bort mailet.

Vad kan det vara som gör att mina mail tolkas som spam av vissa?

Permalänk
Medlem

Som en som själv driver ett litet forum och liknande så säger jag till dig som jag sagt till mig själv flera gånger:

Det är inte ditt problem.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Klart det är hans problem.

Försök få tag i en spamassassinrapport för dina mail.
I den står det vad du gjort för "fel".

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det förmodligen är deras spamfilter som måste justeras. Men jag vill ändå veta vad jag kan göra på min sida för att få mitt forum att fungera som det är tänkt. Men det borde ju finnas vissa klassiska saker för att undvika risken att ens mail blir taget för spam.

Hur får jag tag på denna spamassassinrapport?

Permalänk
Medlem

Det är inte deras spamfilter som ska justeras.

Be om den från någon som kör spamassassin.

Permalänk
Hedersmedlem

Webhotellet jag använder kör SpamAssassin. Om det gör någon nytta kan jag sätta upp ett e-post konto åt dig temporärt så att du kan leka lite och se vad SpamAssassin säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, tack det vore schysst. Jag har försökt att läsa på lite vilka generellla saker som ger falska positiva när det gäller skickade mail, men har inte kunnat hitta något än. Så lite trial and error är aldrig fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartfix
Ja, tack det vore schysst. Jag har försökt att läsa på lite vilka generellla saker som ger falska positiva när det gäller skickade mail, men har inte kunnat hitta något än. Så lite trial and error är aldrig fel.

Du har mail

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för möjligheten att testa på ditt webhotell.

Det jag har kommit fram till är att de brev mitt forum och min SMTP-server skickar ut inte är speciellt "lik" spam på några punkter. Det som SpamAssassin anger är följande:

X-FS-SpamAssassinScore: 0.5 (vilket jag antar är rätt lågt)
X-FS-SpamAssassinRules: NORMAL_HTTP_TO_IP,NO_REAL_NAME

http://spamassassin.apache.org/tests.html finns korta förklaringar över vad SpamAssassin har klagat på
(header From: does not include a real name NO_REAL_NAME
och
uri Uses a dotted-decimal IP address in URL NORMAL_HTTP_TO_IP)

Andra brev jag skickar med outlook express via bostreams webserver får poängen 1.8 för att mailet innehåller html. Alltså är poängen låg också på forummailen. Så det måste vara kinkiga spamfilter för att filtrera bort mitt forums mail.

Dessutom skiljer inte SpamAssassin på de två olika brevtyper jag berättat om tidigare. De autogenererade mailen och de som skickas privat från person till person genom forumet får samma poäng och likheter när det gäller spam. Men de skillnader som finns på mailen är uppenbarligen tillräckligt stora för att vissa andra filter klagar.

Permalänk
Medlem

"does not include a real name"? vilken normal människa skickar mail utan att ha ett namn inställt, vilka clienter kan man ens göra det i? tror nog det är där felet ligger. eller har jag missuppfattat betydelsen av felmeddelandet?

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW