nätverksutskrifter har fått fnatt

Permalänk
Medlem

nätverksutskrifter har fått fnatt

Har ett litet nätverk här hemma där Tidigare en Lexmark Z35 va ansluten till datorn som delar ut internet och sen utdelad till alla på nätverket, då va det inga som helst problem att skriva ut via den skrivaren. Nu bytte vi den till en HPLaserjet 1100 och sedan dess har det bara varit problem. Ibland så säger datorerna på nätverket att det bara inte går att skriva ut, inte varför, ibland så säger de att skrivaren inte finns osv osv. När jag ska ansluta skrivaren är jag tvungen att skriva \\datornanm\skrivarnamn i inställningsguiden. Tidigare så dök den upp bara genom att man bläddrade efter skrivare. Oftast måste jag ta bort skrivaren i klientdatorn och sen lägga till den igen och skrivain login för administrator. Har aktiverat gästkontot på datorn men detta hjälper inte ett dugg. Vad ska jag göra för att skrivarinställningarna inte ska ändras på alla datorer(som alla kör winxp)?? Servern kör windows 2003 server.

Visa signatur

Meningen med livet är 42

Permalänk
Medlem

Hur är skrivaren kopplad till servern? Har du delat ut rätt drivrutiner till klientdatorern? Byter klientdatorerna IP? Vad händer om du kör \\servern och tittar på skrivaren den vägen när det krånglar? Vad har du delat ut skrivaren med för behörigheter? Är det någon powersave grej som går igång på skrivaren?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Hur är skrivaren kopplad till servern? Har du delat ut rätt drivrutiner till klientdatorern? Byter klientdatorerna IP? Vad händer om du kör \\servern och tittar på skrivaren den vägen när det krånglar? Vad har du delat ut skrivaren med för behörigheter? Är det någon powersave grej som går igång på skrivaren?

/G

Skrivaren är ansluten med parallel, datorerna bytar ip väldigt sällan, kör jag \\servern så måste jag oxå gå in som admin och då kan jag ansluta skrivaren men den krånglar sen när man startat om klienten. Ingen aning vilka rättigheter den är utdelad som, var ser man det?
Den stängs av när man inte skriver ut, men när man instalerar om den på klienten och skriver ut så går den igång direkt.

Visa signatur

Meningen med livet är 42

Permalänk
Medlem

Felet verkar isf bero enbart på behörigheterna för skrivaren, sessionen är okej för folk att skriva ut på efter det att administrator har loggat in (för att ansluta skrivaren) - detta ligger kvar ett jäkla tag men till slut bryts detta.

Har du gästkontot på servern påslaget? Högerklicka på skrivaren och välj security / sharing och kontrollera där vad du har för behörigheter (default - everyone "print")

Kontot som försöker anslut är inte "administratör" va? (Utan du har gett övriga familjemedlemmar egna konton, right?)
/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T