Permalänk
Medlem

Bärbar dator (shg note/mitac 8050)

Hej!

Jag hade tänkt sälja min nuvarande arbetsstation och införskaffa en smidig bärbar dator. Efter att sökt på forumet, jämfört datorer på pricerunner och googlat en del har jag fallit för datorerna som säljs på http://www.shg.biz, nämligen SHG Note.
Modellen som verkar intressantast är den med varunumret 550372.

Citat från sidan:
"Centrino 1.6GHz (Dothan), 512MB DDR2700, 60GB HD (16MB Cache), Widescreen 15.4” TFT, Combo DVD+CDRW, ATI Radeon 9700 Pro/128MB, WLAN, Card Reader"

Den kostar 13992 kr, men man får inte med någon windows-licens. Jag hade tänkt försöka lägga in Suse Linux på den då jag även använder det i dagsläget och trivs.
Undra hur det är med hårdvarustödet bara.

Så, vad tror ni? Är den där datorn ett bra val eller finns det bättre till samma pris? Jag kommer använda den till att surfa, chatta, se film samt plugga på. Så mycket spelande blir det nog inte.

Om det vill sig väl med ekonomin kommer jag även införskaffa en trådlös router till hemmet, några tips på bra såna för mina ändamål? Jag sitter på 10 mbit/s BBB fiber.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en jävligt bra burk för det priset, därför ja beställt en likadan :D. Beställde min för över en vecka sen, men den har inte kommit än Troligtvis har dom problem att leverera Dothan lr nåt..

Kanske att den är lite overkill om du inte ska spela på den.. Fanns ju ett annat alternativ med Intel GFX om ja inte minns fel.

Om du ska ha en motsvarande från DELL får du räkna med att lägga till åtminstone 3k, och då är det ett 9600 kort du får till. Iaf senast ja kolla.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead