Permalänk
Medlem

Akut hjälp: Högtalare

Hejsan.

För ett par veckor sedan så började en av mina högtalare låta lite konstigt, eller kanske inte konstigt så men Mellanregistret + Diskanten fungerade inte längre. Aja tänkte jag, har haft problem med slutsteget innan också så det är väl de.

Nu idag öppnade jag högtalaren och kollade så inga kablar lossnat, Nej det hade de inte. Rev ut all dämpull och tittade lite snabbt på delningsfiltret. Såg inget men tänkte " ah, lika bra o ta ut och kolla noggrant". Tur att jag gjorde det. För det ser verkligen inte friskt ut.

Så ni elektronikkunniga, hjälp mig!. Vad skall jag göra? Köpa nytt eller kan jag laga det? (först o främst är de väl sönder?)

(Jag skulle inte tro att Backes/MDS gör såhär kassa lödningar )

!OBS!: Jag slipper gärna inlägg om hur jävla dåligt MDS är och att det är bilhögtalare osv osv. Tack.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

ditt delnings filter e totalt pajj... så ska d inte se ut... åk tillbaka med d å släng upp d på disken å säjj att så kan dom fan inte göra.... så tvinga dom på att hosta upp ett nytt till dej...

Visa signatur

//elf

Permalänk

250kr för ett nytt på mds. Tror det blir tufft fixa, då det är spolen som är stort sett hela grejen

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som du har drivit högtalaren med ett dåligt slutsteg. Du har kört det för hårt och så har det skickat signaler som är klippta. Om du ska laga det, byt ut alla komponenter dom ser verkligen inte friska ut.

Permalänk
Medlem

Gå med det dit du köpte de och kräv ett nytt!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The hax boss
Gå med det dit du köpte de och kräv ett nytt!

Kan han väl inte göra om det nu är så att han spelat med klippta signaler?! Kan iofs testa.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Grejen är att högtalaren har varit i min ägo i 4-5år. De byggdes och användes först på en kass Technics receiver. Sedan bytte jag ut det emot ett MDS QM-PA600 slutsteg. Kasst slutsteg? Kanske, men det låter bra iaf :).

Hade tänkt ta en tur till Sandby ljud som är en återförsäljare av MDS och köpa ett nytt idag. Hoppas de har ett i lager.

Tack för svar allihopa :).

Edit: Kanske skall dra riktig högtalarkabel mellan filter/högtalare denna gången också :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Hedersmedlem

Pandrone, alla förstärkare klipper om du belastar dom för mycket. Jag vet inte riktigt vad det är för högtalare. MDS = Billjud? men du skrev att diskanten och mellanregistret var dåligt och antar att det är en trevägshögtalare för hemmaanvändning. Som du säkert vet så har högtalaren ett växelströmmotstånd (impedans) vanligtvis 4 eller 8 ohm. Detta är ett medelvärde. Billigare högtalare kan ha element som har en impedans som varierar mycket med frekvensen (alla element gör detta olika mycket). När impedansen blir lägre kommer det mer ström från förstärkaren vilket gör livet jobbigare för den och den börjar klippa. Detta tillsammans med en hög volym kan ganska enkelt få högtalare att gå sönder.

Högtalare går nästan aldrig sönder av en ren signal, desto krafigare förstärkare du har desto bättre (då snackar vi riktiga watt från riktiga tillverkare typ HK, NAD osv.) Desto svagare förstärkare du har desto större chans är det att du skadar högtalaren.

Permalänk
Medlem

Har en polare som va med om samma sak. (köpt från mds)
Tror att han fick ett nytt, så de är väll bara att höra med dem?:)

Visa signatur

Still a noob;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Pandrone, alla förstärkare klipper om du belastar dom för mycket. Jag vet inte riktigt vad det är för högtalare. MDS = Billjud? men du skrev att diskanten och mellanregistret var dåligt och antar att det är en trevägshögtalare för hemmaanvändning. Som du säkert vet så har högtalaren ett växelströmmotstånd (impedans) vanligtvis 4 eller 8 ohm. Detta är ett medelvärde. Billigare högtalare kan ha element som har en impedans som varierar mycket med frekvensen (alla element gör detta olika mycket). När impedansen blir lägre kommer det mer ström från förstärkaren vilket gör livet jobbigare för den och den börjar klippa. Detta tillsammans med en hög volym kan ganska enkelt få högtalare att gå sönder.

Högtalare går nästan aldrig sönder av en ren signal, desto krafigare förstärkare du har desto bättre (då snackar vi riktiga watt från riktiga tillverkare typ HK, NAD osv.) Desto svagare förstärkare du har desto större chans är det att du skadar högtalaren.

Förstärkaren/Slutsteget har inte varit belastat för mkt. Detta "vet" jag för att det är ett PA-steg som har VU-Mätare som visar effekten ut. Denna får aldrig gå över rött, och jag har varit mycket nogrann med att inte gå över röd bemärkning. Vid full effekt (dvs precis under det röda) så ger steget ut 250wrms(8ohm).

Har en fråga, eftersom detta delningsfiltret enbart spelar bas just nu så kan jag väl använda ett filter som jag fick med till mellanregister+diskant. På detta vis borde jag få ut ljud ur alla högtalare? Kan skicka med en bild på det andra filtret också(dvs använda två filter samtidigt?).

Btw, beställde ett nytt delningsfilter idag, kostar runt 300kr gissade han på. Om det nu skall specialbyggas som han inte trodde behövdes.

Citat:

Har en polare som va med om samma sak. (köpt från mds)
Tror att han fick ett nytt, så de är väll bara att höra med dem?

Tror inte att jag får något nytt gratis pga att jag haft högtalarna mellan 4-5år :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Aha:P
Såg inte att du hade satt ut nått årtal på grejjorna.

Ska läsa nogare nästa gång;)

Visa signatur

Still a noob;)

Permalänk
Medlem

det ser ut att gått hett till där:) måste varit en dålig drossel om den blivit så varm att plasten smält... eller så har du haft för mycket effekt in... tycker du ska ta en titt i den andra högtalaren med om det filtret ser konstigt ut.

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata