Permalänk
Medlem

MOMO Racing / FF GP / annat / bygga?

Har en Formula Force GP (röd, FF, USB) som jag tycker är ganska hyffsad med tanke på vad den kostade. Gnisslar till lite ibland, och känns lite plastig, men den funkar iaf acceptabelt om man leker lite nån gång ibland. Hade faktiskt inte räknat med den kvaliten till det priset.

Nu har man ju dock upptäckt Richard Burns Rally, och helt plötsligt blir det mycket intressantare att misshandla virtuella bilar.

Frågan är bara om det är värt att skaffa en "tyngre" ratt, och i så fall vad? Är MOMO Racing (alltså inte den gamla MOMO Force som tyvärr inte finns längre) speciellt mycket bättre än FF GP?

Finns det nåt annat med bra force feedback i vettig prisklass? (Inget bestämt pris; hänger på vad man får för pengarna.)

Eller ska jag helt enkelt göra som jag tänkte från början; bygga eget med kullager, riktig racingratt osv? Funderar på att sno elektroniken från FF GPn för att slippa en massa konstruktion och programmering. Ev. hänga på ett extra drivsteg och en fetare motor. (Eller bara en fin bilmotor med kullager och bättre verkningsgrad. Gör en hel del...) Snedskurna ståldrev ska det givetvis vara, så man slipper det där j-a malandet när man rattar.

Jag menar, vad jag sett hittills så får man lägga up stora pengar för en riktigt rejäl ratt + pedaler - och då är det utan FF. Då kan jag bygga bättre och billigare även om jag räknar arbetstiden... (Farsan har svarv, fräs, chiphyvel, slipmaskiner, borrmaskiner, svets, gjuteri mm i källaren, så vi löser det mesta. )

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz