Lagligt eller olagligt att ladda ner spel för personligt bruk

Permalänk

Sen kan det vara intressatn vad folk tycker ur ett moraliskt perspektiv? Är det rätt att tanka hem film, musik och mjukvara?

Personligen tycker jag det. Som en annan skrev här ovan. Man blir ofta lurad till att köpa en massa skit som inte duger till något än flaskunderlägg (CD-skivorna). Jag skulle ALDRIG köpa ett spel utan att först ha testat det... Det skulle vara vansinne. Ta exemplet med Max Pain 2. Jag hade verkligen längtat efter uppföljaren. Har orginalet av ettan. Var verkligen nära att köpa 2:an när det kom, men så kom jag över en nedtankad version, installerade och började spela.... Efter 5 timmar var jag klar! Vad detta! Skulle jag betala över 500 spänn för ett spel jag klarar på så kort tid, utan möjlighet till multiplayer (som fölänger spelens livslängd)? Glöm!

Samma sak gäller program... Tänk er alla program man tankat hem, Dreamweaver, office och en massa annat... Hur många av dom har verkligen uppfyllt era krav? INte många! Iaf inte i mitt fall... Bränna flera tusentals kronor å sådan är ju helt klart vansinne!! Man kan ju heller inte gå tillbaka till butiken och säga att programet inte passade mig och jag vill ha pengarna tillbaka!

Det är ju det som är det största problemet inom mjukvarobranschen! En bransch där man får sälja i princip vilken dynga som helst utan att vi konsumenter har något att säga till om... Tänk er att man går och käkar på resturang, du beställer en god Skaldjurspasta men får en flottig biff! Du kallar till dig kyparn, säger att du fått fel mat... Hans svar är "Du får äta det du fått på bordet" Du kräver pengarna tillbaka, men resturangchefen vägrar, dom har ju faktiskt redan stekt upp biffen!

Skulle ni rekommendera denna resturang till era vänner?

Hur som helst.... Fildelning är bra! Piratkopiering är också bra...

MVH
Necrotech

Visa signatur

Moment of Terror is the Beginning of Life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Necrotech
Sen kan det vara intressatn vad folk tycker ur ett moraliskt perspektiv? Är det rätt att tanka hem film, musik och mjukvara?

Personligen tycker jag det. Som en annan skrev här ovan. Man blir ofta lurad till att köpa en massa skit som inte duger till något än flaskunderlägg (CD-skivorna). Jag skulle ALDRIG köpa ett spel utan att först ha testat det... Det skulle vara vansinne. Ta exemplet med Max Pain 2. Jag hade verkligen längtat efter uppföljaren. Har orginalet av ettan. Var verkligen nära att köpa 2:an när det kom, men så kom jag över en nedtankad version, installerade och började spela.... Efter 5 timmar var jag klar! Vad detta! Skulle jag betala över 500 spänn för ett spel jag klarar på så kort tid, utan möjlighet till multiplayer (som fölänger spelens livslängd)? Glöm!

Samma sak gäller program... Tänk er alla program man tankat hem, Dreamweaver, office och en massa annat... Hur många av dom har verkligen uppfyllt era krav? INte många! Iaf inte i mitt fall... Bränna flera tusentals kronor å sådan är ju helt klart vansinne!! Man kan ju heller inte gå tillbaka till butiken och säga att programet inte passade mig och jag vill ha pengarna tillbaka!

Det är ju det som är det största problemet inom mjukvarobranschen! En bransch där man får sälja i princip vilken dynga som helst utan att vi konsumenter har något att säga till om... Tänk er att man går och käkar på resturang, du beställer en god Skaldjurspasta men får en flottig biff! Du kallar till dig kyparn, säger att du fått fel mat... Hans svar är "Du får äta det du fått på bordet" Du kräver pengarna tillbaka, men resturangchefen vägrar, dom har ju faktiskt redan stekt upp biffen!

Skulle ni rekommendera denna resturang till era vänner?

Hur som helst.... Fildelning är bra! Piratkopiering är också bra...

MVH
Necrotech

Tycker du är helt fel ute, det är inte alls moraliskt rätt att tanka hem spel bara för att du tycker att vissa spel inte håller den kvalite du söker. Det finns speldemos att tanka hem även om dom ofta kommer efter spelet går att köpa. Men om man inte bara vill lita på recensioner så kan man ju vänta på demot, världen går inte under för att man väntar en månad eller två extra. Dessutom kan man inte bara värdera spel i hur många speltimmar det har. Du måste ju också värdera in spelglädje och kvalite på spelet. Hur kul är det att spela ett spel som tar 80 timmar att klara om spelet är fullt med buggar och upprepningar.

Dessutom är din jämförelse med resturang helt fel. Om du köper max payne 2 och får quake är det klart du kan klaga. Men om du köper max payne 2 du inte tycker spelet var tillräckligt bra så är det klart du inte får pengarna tillbaka. Du betalar för produkten inte för om du blir nöjd med produken eller ej.

Om du sedan inte tycker diverse olika program är värda sina pengar dom kostar så låt bli att använd dom. Du behöver inte använda dreamwaver för att göra hemsidor, du kan köra någon gratis editor istället och du kan köra openoffice istället för MS office.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Lästa någonstans på PC För allas hemsida om att det skulle bli lagligt med fildelning till sommmaren 2005 ..

Du läste nog fel, tvärt om var det, dvs olaglit med fildelning (av sådant som man inte har upphovsmannens tillstånd till att dela ut/tanka hem).

På tal om fildelning:
I californien har Arnold skrivit på en lag som gör att man måste uppge sin email när man fildelar..
http://sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2004/09/22/BAGQO...