Moderkortet pajade. Garanti?

Permalänk

Moderkortet pajade. Garanti?

För några dagar sedan när jag skulle starta min dator så var den bara tvärdöd och det började lukta brännt. Drog ut elsladden snabbt som fan o misstänkte direkt nätagget. Men det var moderkortet som luktade och jag upptäckte att den kondensator pajat. Moderkortet var ett Asus P4P800 Deluxe och var köpt för 1 år och 8 dagar sen (suuuuurt).

Fick slänga ut 1000 på ett nytt moderkort vilket var hyffsat sur.

Finns det någon chans att få ett nytt moderkort från Asus?.. det var ju helt klart ett fabrikationsfel. Eller?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Har inte ASUS 3 års garanti på sina produkter?

Permalänk

jo de har de.. Men butiken jag köpte det från har bara 1 år, så jag måste vända mig till tillverkaren. Är det lönt att skicka tillbaka?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Avstängd

skicka till närmaste asus kontor så fixar dom det, typ tillverkaren finns i tailand eller liknande men kontoret finns säkert i holland eller tyskland

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du som konsument behöver aldrig vända dig till någon annan än den som sålde dig varan!!! Det är upp till försäljaren i fråga att "fixa" det med tillverkaren. Försäljarens så kallade "garanti-tid" är helt utan betydelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Du som konsument behöver aldrig vända dig till någon annan än den som sålde dig varan!!! Det är upp till försäljaren i fråga att "fixa" det med tillverkaren. Försäljarens så kallade "garanti-tid" är helt utan betydelse.

Suck, jag blir snart riktigt trött på folk som vräker ur sig saker utan att kunna fakta (inget personligt)

Enligt konsumentköpslagen existerar inte ordet garanti, däremot har man 2 års reklammationsrätt.

De flesta butiker, online eller fysiska i sverige har tagit som praxis att erbjuda 1 års garanti (finns undantag givetvis). Jag har sett butiker som erbjuder 6 månaders garanti och företag som erbjuder 2 års garantitid.

I det fall företaget du köpt produkten från erbjuder 12 månaders garanti är du dessvärre tvungen att utnyttja asus garantitid i detta fall, eller bevisa för företaget att felet har funnits från början(reklammationsrätt)

Lokalisera närmsta asuskontor i europa och kontakta dem via mail. Leverantörerna av datorkomponenter i sverige erbjuder oftast samma garantivillkor som tillverkaren ger, dock ej alltid.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Gå och prata med butiken där kortet är köpt ill att börja med. handlar det om en vecka kan de faktiskt ge med sig. Min mobil gick sönder två veckor efter garanti tiden, prade lite vänligt, och killen höll med om att den skulle hålla bättre, reparerades gratis.

Alltid värt ett försök.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |