Permalänk

Nu ger jag snart upp med BBB

Har varit i dialog med BBB i snart två månader nu och har nu fått bekräftat att 2mbit är fullt normala hastigheter på deras 10mbit tjänst (adsl). Har så gott som aldrig kommit över 250 kb/s och är nu trött på detta värdelösa bredbandet.
Är tyvärr bunden i 6 månader, så man får väl stå ut med detta i 4 månader till.
Ett STORT minus till BBB. Skulle bara dela med mig av mina erfarenheter.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Bor du väldigt långt från telestationen?

Permalänk
Medlem

hmm provat TcpOptimizer ?? det gav mig stort + i kanten att komma högre hastighet.... och du kanske bor långt från telestationen om du kanske har tänkt på det ? och sen kanske har ledningarna dåligt skick

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag bor c:a 1300 meter ifrån telestationen, får BBB 10 mbit den 1a november. Dem på BBB har lovat mig en hastighet på 8 mbit till 10 mbit, kan detta stämma?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Jag bor c:a 1300 meter ifrån telestationen, får BBB 10 mbit den 1a november. Dem på BBB har lovat mig en hastighet på 8 mbit till 10 mbit, kan detta stämma?

Förhoppningsvis.

Permalänk

Jag har 1350m till station, ledningarna är det inget fel på. De som bodde här tidigare hade Telia 8mbit som gick betydligt snabbare.

Något annat som är märkligt är att enligt BBB så får mitt modem hastigheten 8mbit. Alltså när kopplar upp och modemet kollar linan så får jag hastigheten 8mbit. Synd att man bara kan använda 2.

Likaså skyller BBB på att det måste vara källan jag laddar från som är överbelastad. Märkligt att jag har kompisar som kan ladda från samma källa i 1,3 mb/s

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

kör du router kopplad till vdsl modem ?? det kan vara den som sätter stop... då alla kanske inte stöder över 8mbits gör min iaf.... så nu är jag utan den och allt går bra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Jag har 1350m till station, ledningarna är det inget fel på. De som bodde här tidigare hade Telia 8mbit som gick betydligt snabbare.

Något annat som är märkligt är att enligt BBB så får mitt modem hastigheten 8mbit. Alltså när kopplar upp och modemet kollar linan så får jag hastigheten 8mbit. Synd att man bara kan använda 2.

Likaså skyller BBB på att det måste vara källan jag laddar från som är överbelastad. Märkligt att jag har kompisar som kan ladda från samma källa i 1,3 mb/s

Är modemet inkopplat i första jacket?
Testa att koppla ur eventuell telefon, fax eller router och se om det blir bättre.

Permalänk

Alltså allt är korrekt kopplat (exakt lika som med mina andra adslanslutningar jag haft), får samma hastighet när jag kör utan router som med.
Stör mig på att BBB inte kan erkänna att de med största sannolikhet har en extremt överbelastat station och inte vill göra något åt det.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

jag bor 3600 meter ifrån stationen och får ca 8,95mbit

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Om modemet trainar 8Mbit så bör din rimliga throughput överstiga 2Mbit, likväl bör den inte alltid ha två Mbit utan fladdra över och under som normalt bredband.
Jollebolle, vet du hur mycket folk måste tanka på sina igenomsnittliga 8Mbit's uppkopplingar för att överstiga 1Gbit som stationerna i b2's fall är uppkopplade med?
Likväl hur rimligt är det att överlastningen är konstant oberoende av tid på dygnet?

Jacken kan inte vara feldragna då modemet förhandlar 8Mbit, däremot kan det vara paketfel som renderar att tcptrafik minskar drastiskt, men då är det mer snack om stark störningskälla än överlastning på stationen.

Logisk början vore tptest, följt av tankning från sunet och se om du inte lyckas kräma mer än 2Mbit.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk

stämmer ganska bra med vad jag upplever.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

prova med annan dator eller installera om windows, jag har samma problem på denna dator, men det fungerar på andra...

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande fel..
Fick väldigt dålig hastighet på min lina, typ 1mbit eller värre (har 10mbit BBB fiber/lan). Samtidigt som både brorsans dator och morsans dator gick i full hastighet.
Efter div. felsökning kom jag fram till att det berodde på en trasig/konstig tp-kabel..
Köpte en ny kabel, och nu fungerar det utmärkt.
Tror den nya kabeln här nu är skärmad, och de andra kablarna jag testade med (ja, jag testade flera kablar innan jag köpte en ny) var oskärmade.
Inte helt säker på det dock..
Men du kan ju iaf testa med nån annan kabel och se om det blir bättre..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

jollebolle: tror helt klart att det är i din dator som problemet ligger. Eftersom modemet förhandlar till sig 8mbit men du får bara ut 2. Skulle det vara störningar så paketfel uppstår bör du få bra hastighet på UDP (8Mbit) och dålig på TCP (2Mbit). Prova kör på en annan dator/installera om OS:et på din dator.

Permalänk

jag har provat med tre olika datorer nu, bytt kablar, kortat av den långa 10m kabeln från bbb till en 40cm kabel mm.. Inget hjälper.

Likaså kört utan router och utan brandvägg.

Och som sagt, enligt bbb´s tekniker är mina hastigheter helt normala och inget jag borde ringa och klaga på.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

ja bor cirka 4000m från stationen och min upload som ja högst upplevt stabilt är 102kb/s och downloaden ligger stabilt på max 865kb/s.... Så ja tror nog att ledningarna har stor betydelse är väldigt nöjd med min uppkoppling dock inte nöjd på BBB:s support och nästan allt annat som har med bbb o göra... Fick vänta 5 veckor på att få min e-post fixad... sånt suger. Får ja bättre erbjudande så tackar ja inte nej.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

bor 2500m från stationen och jag har 9.3 mbit ner och 0.93 upp..

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av jollebolle [/B]
JNågot annat som är märkligt är att enligt BBB så får mitt modem hastigheten 8mbit. Alltså när kopplar upp och modemet kollar linan så får jag hastigheten 8mbit. Synd att man bara kan använda 2.

är antaglign så att ditt modem inte klarar mer än 8 Mbit...

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otur
är antaglign så att ditt modem inte klarar mer än 8 Mbit...

Du menar "inte mer än ~2 Mbit" ?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Lurbandsbolaget

Sannolikt lurar bredbandsbolaget oss alla. Dom har inte byggt ut sitt eget stamnät för att klara 8M samtidigt för alla oss som dom tar betalt av. När man försöker komma i kontakt med deras kundtjänst om detta är svaret Vada/Nada.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
Du menar "inte mer än ~2 Mbit" ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Alltså när kopplar upp och modemet kollar linan så får jag hastigheten 8mbit

han får ju 8 men har så kass throughput så det blir 2...

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Lurbandsbolaget

Kämpar vidare med BBB's kundtjänst. Det skall inte vara några problem att ge alla kunder 8Mb/s samtigt, dygnet runt säger man....tro det den som vill.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

jag bor 3090 m från stationen och tankade för 5 min sen i 1Mb/s... Funkar utmärkt för mig!

Permalänk

som från ingenstans tankar jag plötsligt i 950kb/s .. Skönt att det löste sig, synd att BBB inte kunde erkänna att de hade problem i sin station.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

kanonskönt att det löste sig jolle!!!

Permalänk
Medlem

Farsan har just skaffat 10/1 av bbb men har får "bara" 6.5Mbit och bor 2200 meter från stationen han borde väl komma upp i lite högre.Om man läser andras inlägg här,som har samma uppkoppling?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Har själv haft nästintill exakt samma problem med BBB! De skämmer ut sig, det började med att uppkopplingen kopplades ned hela tiden, forsta 16 dagarna kunde jag inte ens kolla mailen lr göra ngt alls....kopplades ner och var nerkopplad i timmtals, var i kontakt med dem ett otal ggr, per telefon pinade jag mig igenom 30-50 minuters väntetid vid 3-4 tillfällen...men felet låg hos mig sa de!

Sedan fick jag ett mail från dem där de sa att de hade ett hårdvarufel i basstationen. Skitql...jag som hade testat allt, olika datorer, kablar, nätverkskort..mm mm....

Det skulle ta dem över helgen (3 dagar) att fixa det och bad mig ta kontakt med fakturaservice lr vad det heter ang ersättning när problemen var över. Efter 9 dagar hade problemen fortfarande inte löst sig. Så jag ringde och sa upp det hela. Skickade sedan in en reklamation till dem, men fick svar från dem att jag absolut inte hade rätt till ngn ersättning då jag inte varit i kontakt med dem och gjort ngn felanmälan????? De beklagade dock min situation. De bad mig köra TP-test och återkomma med en felanmälan. Problemet var bara att jag plockade ihop modem och kablar och packade ner det i kartongen. Så nu när jag 3 veckor senare kopplar in det igen då jag ju faktiskt har rätt att använda det ´till den sista december så fungerar det kanon. Absurda hastigheter mellan 1-1,5Mb/sek. Så vad gör man? Fruktansvärt besviken på hur man blivit behandlad.

Det är BBB 24Mbit jag har haft. Före det hade jag Sandnet 8Mbit som jag var otroligt nöjd med. Jag har även Tele2 kabel-TV internet (0,5Mbit) som jag har använt för att jämföra uppkopplingarna med. Tele2 var toksnabb ijämförelse med BBB 24Mbit!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
Farsan har just skaffat 10/1 av bbb men har får "bara" 6.5Mbit och bor 2200 meter från stationen han borde väl komma upp i lite högre.Om man läser andras inlägg här,som har samma uppkoppling?

beror även på vad det är för kvalitet på ledningarna. med den där längden och lite sämre ledningar så är det nog inga konstiga hastigheter.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive