ladda upp och ner fast med olika ip-adresser?

Permalänk
Medlem

ladda upp och ner fast med olika ip-adresser?

hej

måste börja med att säga att jag är helt grön på det jag ska fråga om, så hav tålamod...tack

jag har två olika bredband: 1.5mbit/1.5mbit bolina via hsb (fiber) och 10/1 adsl från Bredbandsbolaget.
Förut hade jag bara 1.5/1.5 bolinan. Då använde jag en enkel netgear-switch för att få internet till alla mina tre datorer. Datorerna delade då INTE på den ynkliga bolinan utan fick varsin ny fräsch 1.5/1.5 uppkoppling och varsin egen ip-adress.
Detta är ju inte fallet med 10/1 linan från BBB. När jag kopplar in alla tre datorerna till modemet så delar ju alla tre datorerna på samma bandbredd fast de får olika ip-adresser. att bara ha ca 30 kb/s att ladda upp med från varje dator är INTE tillräckligt på något vis.

Så nu har jag alltså två olika bredband, varav det ena lämpar sig bättre för nerladdning och det andra bättre för uppladdning.
Mina frågor är:

1. Låt oss anta att jag har två nätverkskort i varje dator. Kan jag koppla in bolinan till det ena kortet och BBB till det andra utan att stöta på problem?

2. Kan man sedan dirigera viss in-trafik till det ena nätverkskortet(ip-adressen) och viss ut-trafik till det andra nätverkskortet(ip-adressen)?

3. Kan man (utan alltför stora problem) få sina program (tex BitTorrent ) att fatta att det är olika ip-adresser som gäller för upp- respektive nerladdning?

4. Om allt ovanstående inte är tekniskt möjligt, finns det någon "pryl (typ router kanske?)" som man kan koppla två bredband till och som sen låter alla mina datorer vältra sig i den sammanlagda bandredden utan att vara specifikt bundna till enbart den ena eller andra ISP:n?

ja, som ni märker så vet jag som sagt närapå inget om ämnet, så era svar tas tacksamt emot

mvh/andii

Permalänk
Medlem

tror att det blir svårt att göra så att den tar olika isper för upp och ner
däremot med en lite mer sofistikerad router med programvara OSPF , BGP så ska det funka vet inte riktigt om OSPF stödjer det men BGP gör det
kan tänkas att det finns billigare lösningar ska försöka hitta några

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

jag har konsulterat google men blir inte mycket klokare, så jag förstår tyvärr inte riktigt vad du pratar om...

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte att göra på detta viset.

Det går att lastbalansera mellan anslutningarna, men det kommer antagligen inte att fungera som du tror. Ingen trafik kan utnyttja mer än bandbredden på den linan som blir utvald för den.

Detta beror på att TCP inte kan ha mer än en slutpunkt per sida, SCTP som är ett nyare protokoll under utveckling kommer att stödja det du vill men det ligger långt i framtiden.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

tack för svaret Ogun!

på ett annat forum föreslog dom att jag skulle brygga (vet KNAPPT vad det är) nätverkskorten. Vet du om man kan brygga de två nätverkskorten (som har olika ISP och därmed olika ip-adresser) i varje individuell dator? Kan man då samla ihop all bandbredd till en stor kaka?

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra är att manuellt lägga in olika router med kommandot route.exe. Tex så kan du göra så att trafik som ska till ip 123.123.123.123 går via via ett nätverkskort och all annan trafik över det andra kortet. Använder själv den lösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andii
tack för svaret Ogun!

på ett annat forum föreslog dom att jag skulle brygga (vet KNAPPT vad det är) nätverkskorten. Vet du om man kan brygga de två nätverkskorten (som har olika ISP och därmed olika ip-adresser) i varje individuell dator? Kan man då samla ihop all bandbredd till en stor kaka?

Nej, skulle du brygga interfacen som de bägge internet-uppkopplingarna ligger på så skulle du få en soppa utan dess like Mycket tveksam att något skulle fungera då.
Att brygga interface innebär samma sak som att du skulle ta en kabel från varje och trycka in det i en hub. (Grovt förklarat iaf)

Citat:

Ursprungligen skrivet av nalleman
Vad du kan göra är att manuellt lägga in olika router med kommandot route.exe. Tex så kan du göra så att trafik som ska till ip 123.123.123.123 går via via ett nätverkskort och all annan trafik över det andra kortet. Använder själv den lösningen.

Det är en variant som fungerar, men det kan bli lite träligt i längden att sitta och skicka trafik manuellt på detta viset.
Något vi brukade göra på mitt förra jobb var att skaffa en snorbillig DSL och använda policy routing för att skicka proxytrafiken över DSL istället för att lasta ner den dyrare fasta uppkopplingen. Fungerar alldeles utmärkt, men kanske inte vad som eftersträvas här.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun
Nej, skulle du brygga interfacen som de bägge internet-uppkopplingarna ligger på så skulle du få en soppa utan dess like Mycket tveksam att något skulle fungera då.
Att brygga interface innebär samma sak som att du skulle ta en kabel från varje och trycka in det i en hub. (Grovt förklarat iaf)

svaret (på samma fråga som jag ställde till dig) från personen på det andra forumet är: "Borde inte bli problem då en brygga fullständigt struntar i alla protokoll, what so ever. Det enda som är intressant är "Ethernet Frames", MAC adress + data."

Detta stämmer då alltså inte?

ursäkta min okunskap, men vad menar du med interface i detta fallet? är det det samma som ISP?

Permalänk
Medlem

Det stämmer alldeles utmärkt att en brygga inte bryr sig alls. Det han säger där är korrekt, men han ignorerar helt alla nivåer ovanför layer 2. Dv.s. det fungerar, men inget ovanför där kommer att fungera såsom IP-addressering, routing osv.

Anta att du har lina A från ISP A med en IP x.x.x.x, DHCP.
Lina B från ISP B med IP y.y.y.y, DHCP.

Ponera att du tar dessa bägge linor och stoppar in dem i en hub, och sedan kopplar in din dator i den hubben.
Vilken DHCP-server kommer du att nå? Vilken IP får din dator?
Säg nu att du får IP x.x.x.x, denna trafiken kommer då att skickas till både ISP A och ISP B. ISP B:s router kommer att titta på källaddressen och sedan raskt släppa det paketet på golvet eftersom det inte är en address den känner igen.

Det finns sätt att köra samma IP-range över flera olika ISP, men det kräver BGP och lite annat trevligt som man definitivt inte får en ISP att aktivera på ett vanligt DSL-abbonemang för slutkund.

Summan av det hela är ju att du inte kan aggregera länkarna till en enda, utan det måste betraktas som två separata anslutningar med sina egna krav. Det enda sättet att nyttja bägge är just genom lastbalansering på layer 4, och att göra det kan vara lite stökigt. Inget jag personligen hade gett mig in på, anser det ge för lite fördelar vägt mot allt stök

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

ja nu jäklar ogun, nu ÄNTLIGEN så fattar jag!! Jag har pratat med så många på alla möjliga forum om detta, men din förklaring här ovan fick mig att fatta! Det här med layer och BGP vet jag naturligtvis inget om, men nu fattar jag själva processen. Tack för det!
Och nu fattar jag också att det INTE finns en enkel och snabb lösning på min fråga. Men det är också bra att veta.
Får nog lära mig att leva med mitt lyxbekymmer istället...eller vad säger du?

Edit**: En tanke bara. Om jag skaffar ett extra nätverkskort till varje dator och kopplar in båda bredbanden till varje dator (utan att brygga dom) så kan man kanske använda det ena bredbandet till att ladda ner saker med och sen så fort det är nedladdat så kan man ladda upp det med det andra bredbandet? Kan man ha båda bredbanden igång samtidigt på samma dator eller blir det krockar av det slag som du har nämnt tidigare? Portkrockar? Mjukvarubrandväggskrockar/problem? WinXP-problem?

Permalänk
Medlem

det finns nån router som lastbalanserar mellan 2 linor, men det är ju bara för anslutningar som upprättas innifrån

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.