Permalänk
Medlem

Ta bort röda ögon.

Tjena tog ett kort men fick dom där irreterande röda ögonen.. min polare sa att man kan ta bort dom i photoshop men hur?
finns de nån snäll filur som kan hjälpa mig.
mvh: Fredde

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk
Medlem

http://www.webdesignskolan.com/ ska finnas "fixa röda ögon" där

Permalänk
Medlem

Finns ju ett verktyg som heter något i stil med "Anti red eye tool".
Verktygsfältet till vänster, kolla där.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som finner det estetiskt tilltalande med röda ögon på kort?

Visa signatur

All our knowledge has it's origin in our perception

Permalänk
Medlem

Stäng av blixten på kameran, jag har för mig att det är den som gör det.

Visa signatur

Blackie.

Permalänk
Medlem

ftahg blixten används ju främst i mörkare situationer, så det blir nog ännu "sämre" kort ifall han inte skulle använt den.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

I psCS ska du använda "color replacement tool" för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HTFFB
I psCS ska du använda "color replacement tool" för det.

Ska och ska, det får man väl välja om man vill.
Ser ju ut som personen har grå starr eller någe efter en sån behandling.

Själv brukar jag:
Markera pupillen.
Använda Hue/Saturation - Reds - Minska saturation samt dra ner lightness så mycket som krävs.
Klart

Ibland kan detta ge en lite väl skarp kant och det kan avhjälpas genom att man efter markeringen använder Select-Feather och anger lämpligt värde.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

jupps, håller med Daniel, dock använder jag mig av sponge med desaturate valt och sedan mörkar det lite på valfritt sätt..

Permalänk

Det finns lika många sätt att ta bort röda ögon som det finns bilder med nämnda fenomen avbildat. Men Daniels sätt funkar alldeles utmärkt. Med lite träning brukar det bli ett gott resultat i slutändan.

Permalänk

Ett litet tips för att slippa röda ögon när man fotar med blixt i en mörk situation. Om det finns en lampa i närheten, titta in i den ett tag. Då blir pupillen mindre och tar in mindre ljus. Detta förhindrar ofta uppkomsten av röda ögon. Detta kanske var lite off-topic...men, men.

Permalänk

Ta hem demoversion av AcdSee där dom har redeye-reduction-verktyg.
Visst kan du göra det i PS men det lite dyrt i inköp. PS Element kanske?

Redeye beror på att blixten sitter för nära linsen när kortet tas. Antingen riktar du blixten uppåt om det går eller så försöker du plåta så inte blixten skjuter rakt in i ögonen på offret. alltså inte centrera offret mitt i bilden.
Du kan ju oxo be att offret inte tittar rakt in i kameran...

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

PS CS kommer bundlat med några tutorials bland annat en "red eye removal tutorial"

finns med i start rutan som poppar fram när man startar photoshop

Permalänk

Funkar inte "antirödaögon" funktionen på kamerorna? (antar att den finns på lite nyare kameror)