Permalänk
Medlem

e detta normal temp på en ny amd:S

fick då en ny prolle i julklapp med en artic cooler (extra silent lr nåt liknande) fläckt....den reglerar hastigheten motsvarande till tempen......jag la på medföljande kylpasta....o tryckte på den jävlans stora fläckt fan på min socket A amd athlon thregbread(stavning) 1800+.

gammla prollen hade en temp på cirka 45° i idle fläckt á 4500rpm

nya prollen har en ju fläckt kontroll grej så den varejerar men det ligger i 59-60° i idle, 1300-1500 rpm :S

gamla prollen är en amd thunderbird 1ghz, känd för sin höga temperatur.

så frågan är nu, vad ska jag göra?....köpa ny cpu fläckt lr ska jag pröva o starta nått krävande spel o kolla om fläckten lyckas hålla nere temperaturen?

Permalänk
Medlem

kolla så att det sitter ordentligt och montera om den

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta lade du på? Det ska vara ett mycket tunt lager på processorn, knappt genomskinligt.

Permalänk
Medlem

Har själv en Arctic Cooling copper silent 2TC fläkt till min Sempron 2800+ och den kyler helt ok. tempen ligger mellan 40-50 grader

Permalänk
Medlem

det är ett tunt lager på processorn .....jag vill helst inte göra om installationen av processor fläckten efter som det var ett helvette att få på den:(

har ett nytt problem .....efter jag installera om windows så funkar inte ljudet .....kanske är processorn som e skadad?

Permalänk
Avstängd

Re: e detta normal temp på en ny amd:S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
fick då en ny prolle i julklapp, med en artic cooler (extra silent lr nåt liknande) fläckt....den reglerar hastigheten motsvarande till tempen......jag la på medföljande kylpasta....o tryckte på den jävlans stora fläckt fan på min socket A amd athlon thregbread(stavning) 1800+.

gammla prollen hade en temp på cirka 45° i idle fläckt á 4500rpm

nya prollen har en ju fläckt kontroll grej så den varejerar men det ligger i 59-60° i idle, 1300-1500 rpm :S

gamla prollen är en amd thunderbird 1ghz, känd för sin höga temperatur.

så frågan är nu, vad ska jag göra?....köpa ny cpu fläckt lr ska jag pröva o starta nått krävande spel o kolla om fläckten lyckas hålla nere temperaturen?

Jadu, listan kan göras lång på dina svenskfel. Skolkat från skolan?

Visa signatur
Permalänk
Gäst

offtopic:varför klagar alla på stavning, jag bryr mig inte bara man förstår det e det som e huvudsaken eller hur?

ontopic: kanske mäter mobot lite fel? pröva gör om allt o kanske köra fläkten lite snabbare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
offtopic:varför klagar alla på stavning, jag bryr mig inte bara man förstår det e det som e huvudsaken eller hur?

ontopic: kanske mäter mobot lite fel? pröva gör om allt o kanske köra fläkten lite snabbare...

Därför att jag måste läsa texten flera gånger för att förstå den.

Visa signatur
Permalänk
Gäst

jasså, räckte med en gång för mig, kanske du borde gått mer på svenskan du med så du kan förstå meningar med stavfel i?

Permalänk

hahaha vem har skolkat från svenska lektionen igentligen... kan du inte läsa... de där var la fan inget farligt med den texten... hoho

lär dig läsa då perfektionist

Visa signatur

AMD Athlon64 Winchester 3000+ - ASrock Dual Sata2 - C3D x800 GTO @ 16 Pipes - 1024 DDR Ram - HDD 80+80+200+250=568,107 - Zalman CNPS7000B-Cu - SkyHawk Chassi - Aspire ATX-AS520W

Permalänk
Gäst

håller med Prestbacka, men vi kanske ska sluta fred o hjälpa grabben med sitt problem istället för att tjafsa om nått så banalt som stavning?

Permalänk
Medlem

jag kan stava alldeles utmärkt faktiskt men jag är så trött på att skriva korrekt hela tiden. räcker att göra det i skolan där det faktiskt har någon mening med det. jag har nu tagit bort fläckt fan och ska göra rent den från den gammla kylpastan.

ska jag göra samma sak med processorn?

och iså fall med vad tar man bort det med? går det med en tops ?

Permalänk
Gäst

ta tops som du doppar i gripen aceton, utan olja i acetonen ska det vara så e det bara att ta och torka med papper , upprepa om nödvändigt

Permalänk
Medlem

ok står det på flaskan om den är gripen lr inte.

jag tog lite papper o fick bort pastan som satt på fläckten....

nu måste jag hitta aceton....kan bli lite knepigt.

Permalänk
Gäst

finns ofta i mat butiker bara fråga så hittar du säkert. det står gripen så e det nån sån där grip fågel på sen står det aceton och under står det lite mindre text oljefri, tror gripen fågeln e svart när den e oljefri och grön när det e olja i....

Permalänk
Medlem

oke ...kollade runt lite hemma men hittade inte någon sån aceton:(

finns det nått annat sätt lr måste jag åka o köpa aceton

Permalänk
Gäst

du kan ju ta nått som liknar aceton, men det e bäst med riktig. kanske skadar nått om du tar nått med olja i...aceton kostar inte så mkt så jag föreslår att du köper det så du slipper få nått förstört.

Permalänk
Medlem

går det bra med kemisk bensin??

Permalänk
Medlem

Japp.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

yey farsan hitta nå aceton i garaget:D

den e fett fri för man använder den till plastning sa han

EDIT: jag fick bort den gammla pastan ....ungefär hurmkt ska man ta på ...ska man se att det e vit lr ska det nästan va genom skinligt?

Permalänk
Gäst

nästan genom skinligt

Permalänk
Medlem

tack:)

så om det blir för mkt pasta blire för varmt och för lite blire oxå för varmt lr?

Permalänk
Gäst

ja stämmer precis, ta ett kredit kort eller liknande som du kan dra över cpuen så lagret blir jämnt

Permalänk
Medlem

jag tog fingret^^ blev jätte fint....men desvärre så hjälpte det inte så mkt på tempen.

jag klocka ner den till orginal (1800+) nu ligger tempen i ca 54° tror jag

antar att om jag sätter den på 2000mhz så kommer den iaf ligga på runt 58-59°:(

kanske om jag byter tillbaka till den gammla fläckten som gör 4500rpm ......kanske funkar bättre med den?

Permalänk
Gäst

kan du pröva att göra, låter konstigt att den går så varm...pröva att känna på flänsen så nära processorn du kan så känner du om du nästan bränner dig när den är på 54grader (eller så dunästan bränner dig eller iallafall väldigt varm) så vet du att mobo sensorn visar hyfsat rätt iallafall

Permalänk
Medlem

mobot mäter allvarligt fel......flänsen e högst 30 grader:S

däre mot e chippet som sitter mitt på mobot jätte varmt..

ska testa med en vanlig termometer vid flänsen ...

Permalänk

Fingrarna ska man aldrig använda pga fett från fingrarna hamnar ju i kylpastan...
innebär att de blir sämre kylning mm

Smart är att ta en plastpåse (Fryspåse) stoppa in handen i den och ta lite kylpasta smörj på ett papperstunt lager på cpun ...Klämma dit kylaren

PS: Det tar upp till 36 timmar innan kylpastan gör sin rätt ...Sänker graderna upp till 5C med rätt applicerat ...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

jag mätte tempen med en vanlig termometer ovanför flänsen resultatet blev: 35°:confused:

36 timmar alltså .....

enligt bios så ligger cpu temperaturen på 64 grader -.-

hur fan fixar jag så att den mäter rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Hur mycket kylpasta lade du på? Det ska vara ett mycket tunt lager på processorn, knappt genomskinligt.

kylpastan har väll ingen betydelse, det är väll bara om det kommer på för mycket så kan den kortsluta delar i datorn om den rinner över?
om man får på flänsen riktigt oavsett kylpasta så spelar det väll ingen roll?

Visa signatur

AMD A64 3000+, MSI K8N neo patinum, 512 twinmos
FX5600 XT 256mb,ide maxtor 160gb, 120gb, SATA 80gb + 80gb

Permalänk

Biosuppdatering kanske??

Som du vet så är Arctic Cooling inte så bra som man kan tro ....Om du tittar på kylaren så förstår du ...Finsen på den är ju minst 2 mm tjocka ...Ja hur bra är de??
Finsen ska ju vara så tunna som möjligt för att värmen ska släppa snabbt från kylaren och ut i lådan

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]