1.5 V farligt för kretsarna??(6800le)

Permalänk
Medlem

1.5 V farligt för kretsarna??(6800le)

Som topic tänkte öka volten för att se om jag når högre med klocken,som sagt är det farligt eller är det bara värmen som ökar?

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Finns inget riktigt svar på det. De ända som vet riktigt säkert är nVIDIA ingenjörerna själva Däremot finns det massvis med folk som kör med 1.5V utan problem. Men det betyder ju inte attjust ditt kort kommer klara av det.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Vet du vad som kan hända brända kretsar ??

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

antagligen är det nått som bränner på kortet.

Permalänk
Medlem

om du anser att du har råd att bränna kortet testa annars inte lite från kort till kort.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Nä det har jag nog inte hehe....

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Men 1,4v borde ju vara rätt lungt iaf, för det går ju ultrorna med samma kärna på.

Fraggel, hur beter sig ditt kort med 1,6v, har inte sett många som kört i det?

Förresten då man ökar, är det bara kärnan som får mer kräm, eller får minnet också del av det?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

bara kärnan tyvärr.
vid 1,6v är Massa kylning ett måste annars går den fortare i 3dmark på 1.4v.

jag har "kopparmackan men en fläktunnel "tratt" 80mm till graffekortet.

låter lite men men.

om jag kör deafult så får jag bäst prestanda med 1.4v.
en extra fläkt=max pinnar med 1.5.
min hemmabyggda 80mm tratt slang till gpu fläkt=max på 1.6v.

när idel överskrider 50 grader 1,5v så rockar den bättre på 1,4 och när idel är över 45grader så rockar den inge bra på 1.6v.

så är det för mig.

topp points 3dmark uppnår jag vid 1,6v massa kylning 460/1010 kan högre men det ger färre poäng.

labbar fortfarande med olika biosar till grafikortet vissa klockar bättre andra sämmre drog in en "nu" bios från asus och minnena stannade vid 805mhz så det är skillnad på bios och bios.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Inte så grym på kylning. Men vad är denna "kopparmacka" för någonting?

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
bara kärnan tyvärr.
vid 1,6v är Massa kylning ett måste annars går den fortare i 3dmark på 1.4v.

jag har "kopparmackan men en fläktunnel "tratt" 80mm till graffekortet.

låter lite men men.

om jag kör deafult så får jag bäst prestanda med 1.4v.
en extra fläkt=max pinnar med 1.5.
min hemmabyggda 80mm tratt slang till gpu fläkt=max på 1.6v.

när idel överskrider 50 grader 1,5v så rockar den bättre på 1,4 och när idel är över 45grader så rockar den inge bra på 1.6v.

så är det för mig.

topp points 3dmark uppnår jag vid 1,6v massa kylning 460/1010 kan högre men det ger färre poäng.

labbar fortfarande med olika biosar till grafikortet vissa klockar bättre andra sämmre drog in en "nu" bios från asus och minnena stannade vid 805mhz så det är skillnad på bios och bios.

Menar du att man kan bränna in bios från andra tillverkare utan att det apar ur ?? Mina minnen stannar på strax över 800, kanske ger mer om man tar ny bios då ?? Vilken bios rekomenderar du ??

Permalänk
Medlem

Det var ju någon här på forumet som brände katalysatorerna på sitt kort vid 1.5v...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det var ju någon här på forumet som brände katalysatorerna på sitt kort vid 1.5v...

Katalysator har man normalt inte på ett grafikkort Du menar nog kondensator, och jag har svårt att se att någon sådan skulle brinna pga 1,5V.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Inte speciellt svårt egentligen, ett LE ska väl ha 1.1V original, att då smacka på 1.5V är ganska mycket mer...... (36% mer volt) Har då kortet lite sämre strömförsörjning (kondensatorer/transistorer) så kan det gå åt helve..e... Jag personligen skulle nog undvika mer än 10% övervoltning. Ultra korten kör som sagt 1.4V men då är frågan hur mycket det skiljer sig mellan korten vad det gäller just strömförsörjningen...

GT & Ultra korten delar oftast samma pcb typ, LE gör väl inte det? Detta skiljer från tillverkare till tillverkare naturligtvis men jag har svårt att tro att alla producenter överdimensionerar sina LE kort så mkt, det finns ju pengar att spara på en sämre pcb med sämre strömförsörjning.

Är det ingen som vet mer exakt hur mycket det skiljer rent fysiskt på korten? (LE/NU/GT/U)

Edit: Kom att tänka på en grej, för något år sedan så var alla livrädda för voltmoddar & skrek, "det kommer att gå sönder". Men nu så har voltmoddar blivit mer lätttillgängliga & alla säger "fan va coolt", riskerna finns ju fortfarande.......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Katalysator har man normalt inte på ett grafikkort Du menar nog kondensator, och jag har svårt att se att någon sådan skulle brinna pga 1,5V.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Inte speciellt svårt egentligen, ett LE ska väl ha 1.1V original, att då smacka på 1.5V är ganska mycket mer...... (36% mer volt) Har då kortet lite sämre strömförsörjning (kondensatorer/transistorer) så kan det gå åt helve..e... Jag personligen skulle nog undvika mer än 10% övervoltning. Ultra korten kör som sagt 1.4V men då är frågan hur mycket det skiljer sig mellan korten vad det gäller just strömförsörjningen...

GT & Ultra korten delar oftast samma pcb typ, LE gör väl inte det? Detta skiljer från tillverkare till tillverkare naturligtvis men jag har svårt att tro att alla producenter överdimensionerar sina LE kort så mkt, det finns ju pengar att spara på en sämre pcb med sämre strömförsörjning.

Är det ingen som vet mer exakt hur mycket det skiljer rent fysiskt på korten? (LE/NU/GT/U)

Edit: Kom att tänka på en grej, för något år sedan så var alla livrädda för voltmoddar & skrek, "det kommer att gå sönder". Men nu så har voltmoddar blivit mer lätttillgängliga & alla säger "fan va coolt", riskerna finns ju fortfarande.......

Du har nog rätt, tänkte inte på att LE korten har klenare strömförsörjning från början.

Mitt Asus GE som faktiskt bygger på exakt samma PCB som ultra kortet borde väl klara 1,5V utan mankemang? Jag har varit för feg hittills för att prova. Är det någon som har några erfarenheter?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Menar du att man kan bränna in bios från andra tillverkare utan att det apar ur ?? Mina minnen stannar på strax över 800, kanske ger mer om man tar ny bios då ?? Vilken bios rekomenderar du ??

ja jag har får in vilken tillverkare som helst.

du kan ju testa asus 128meg gt bios den har ju samma minnen som du.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
bara kärnan tyvärr.
vid 1,6v är Massa kylning ett måste annars går den fortare i 3dmark på 1.4v.

jag har "kopparmackan men en fläktunnel "tratt" 80mm till graffekortet.

låter lite men men.

om jag kör deafult så får jag bäst prestanda med 1.4v.
en extra fläkt=max pinnar med 1.5.
min hemmabyggda 80mm tratt slang till gpu fläkt=max på 1.6v.

när idel överskrider 50 grader 1,5v så rockar den bättre på 1,4 och när idel är över 45grader så rockar den inge bra på 1.6v.

så är det för mig.

topp points 3dmark uppnår jag vid 1,6v massa kylning 460/1010 kan högre men det ger färre poäng.

labbar fortfarande med olika biosar till grafikortet vissa klockar bättre andra sämmre drog in en "nu" bios från asus och minnena stannade vid 805mhz så det är skillnad på bios och bios.

Frågan är följande:
Vad kör du med för bios/drivers när du når så pass hög FSB som du har noterat? 1010 tex, ytterst intresserad vad du har för bios inne, samt vilken forceware, för att ha en sådan stabil på 1.6.
Vad kör du för nätaggregat/spänning på 12V?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Frågan är följande:
Vad kör du med för bios/drivers när du når så pass hög FSB som du har noterat? 1010 tex, ytterst intresserad vad du har för bios inne, samt vilken forceware, för att ha en sådan stabil på 1.6.
Vad kör du för nätaggregat/spänning på 12V?

nätagg sunkigt 250w? fujitsu/siemens @agp*4
kommer runt 1000 med dom flesta även orginal utom vissa nu biosar av senare variant= runt 800

så generellt verkar nyare ver av bios klocka mindre sämmre.?

force leadteks 71,24"beta".
men 1000 lyckas jag med nästan alla force.........

så det verkar nästan bara vara tur att jag kommer upp i 1000+

men jag tvångstyr 1000 låter inte burken känna av vad den klarar samt att jag moddar bios till något under vad det klarar så den bootar nära max om det nu har någon betydelse?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
men jag tvångstyr 1000 låter inte burken känna av vad den klarar samt att jag moddar bios till något under vad det klarar så den bootar nära max om det nu har någon betydelse?

Kan ärligt talat inte förstå exakt vad du menar med det

Kan ju vara bra att veta om att nyare NU-bios inte fungerar bra iaf, kommer nog köra in existerande med voltmod på 1.6, och helt enkelt experimentera vidare med andra bios-alternativ om jag når för låg klock...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Kan ärligt talat inte förstå exakt vad du menar med det

Kan ju vara bra att veta om att nyare NU-bios inte fungerar bra iaf, kommer nog köra in existerande med voltmod på 1.6, och helt enkelt experimentera vidare med andra bios-alternativ om jag når för låg klock...

Kan ärligt talat inte förstå exakt vad du menar med det

om jag låter burken kolla vad jag kan klocka så blir det ca 410/910=max högre går inte.

men om jag tar bort alla spärrar ex med expertool om man nu inte kör GW kort så klockar jag utan TEST och då går det skruva mycket mer.

det finns andra sett att undvika testen.

sedan kör jag bench och ser om det funkar..

enlig datorn med 1,6v.

så är högsta klock på gpu 425 och minne 915.

manuellt ställer jag 475/1040"utan (sys check)" drar 3dmark 03/05 utan grafikbuggar = ok.
däremot får jag mer points om jag klockar ca 450/1000 beror nog på att kortet trottlar trotts max full load på runt 75 grader.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Avstängd

hehe berghagen, du e la för rolig!!!!

Visa signatur

jo nu vet ja!