Konstigt fel, behöver lite hjälp

Permalänk
Medlem

Konstigt fel, behöver lite hjälp

Igår när jag starta datorn så var allting jätte segt.

Jag lyckades inte starta Aktivitetshanteraren då det stod att " aktivitetshanteraren har inkaktiverats av adminstratören"

Jag är den enda adminstratören och den enda som använder datorn så jag förstår inte hur dessa inställningar plötsligt kom.
Jag fixade iaf det genom gpedit.msc, adminstriva mallar/ sytem / osv och lyckades få fram aktivitetshanteraren.

Nu var det så att det var programet Ntvdm.exe som hade tagit upp all cpu-användning.
Hur får jag bort ntvdm? Jag vet att det är något med 16-bits grej men hur kom den ens dit? Jag har försökt ta bort den men jag lyckas inte...

Varje gång jag startar datorn fastnar allt upp första minuterna, och jag kommer heller inte åt aktivitetshanteraren med Ctrl, alt del förens jag går och ändrar i gpedit.msc

Tack så mkt för all hjälp som ges

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Hedersmedlem

Du (eller datorn...) har kanske råkat installera en 16-bitarsversion av något program eller drivrutin? Testat System restore?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du (eller datorn...) har kanske råkat installera en 16-bitarsversion av något program eller drivrutin? Testat System restore?

Det verkar väl vara så, ntvdm.exe startas regelbundet, om jag gå ifrån datorn 30 minuter och återkommer så har ca 5st startats.

Hur och vart kan jag testa "system restore", eller vart kan jag avinstallera eller få bort 16-bitars grejen?

Tack för hjälp!

Visa signatur

The Walking Dead