Permalänk
Medlem

Digtalkamera; AGFAT6 ?

Hej, jag undrar om det är nån som har eller har hört nåt om denna kamera? Den är väldigt billig på elgiganten (vilken är den enda återförsäljare jag känner till) just nu; bara 100kr billigare än föregångaren. Denna har alltså 6.3 megapixel och 3x optisk zoom och 2" display vilket är en skön storlek.

Det finns inga recensioner på den vad jag vet men Agfa är väl ett gammalt gediget tyskt märke, vilket dock kanske inte betyder att dom gör bra digitalkameror. Enligt elgigantens hemsida kan man inte filma, den har ingen röda ögon funktion eller vitbalanskontroll, men deras hemsideuppgifter stämmer ju inte alltid... Är det möjligt att en kamera inte har vitbalanskontroll?

Det är ju mycket pixlar för lite pengar men om den ändå inte behärskar alla sina pixlar och därmed tar dåliga bilder spelar det ju ingen roll. Kamerans kvalitet är jag inte skeptiskt mot.

Hjälp mig besluta om jag ska köpa eller ej!? Jag vill inte ha allt för många tips om andra dyra kameror, tack.

MVH Anders

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den är förvillande lik Avant DC630 (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=55125) vad gäller exteriören. Skulle tro att det inte skiljer något på insidan heller.
Det är alltså troligen en kinesisk eller koreansk kamera som man satt Agfas logotyp på.
Dessa brukar i regel inte hålla måttet om man jämför med kameror från de stora erkända aktörerna.

Jag vet inte vad du kommer att använda kameran till. Normalt sett klarar man sig bra med 3-4Mpix om man inte tänker skriva ut större än A4. I vissa fall kan man , beroende på motiv, skriva ut större än så åxå, med "bara" 3Mpix.

Vad har du för andra kriterier på vad kameran ska uppfylla? Storlek osv tex?

Jag såg att man kan få en IXUS 30 för ca 2000kr, enl. pricerunner... Liten och smidig och har rätt bra bildkvalitet.
Konica minolta G400 eller G530 går nog åxå att få för ungefär dessa pengar. De är nätta, snabba och tar bra bilder.
Nikon Coolpic 3700 eller 4200 kan kanske åxå vara något.

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i och då är det säkert samma kamera men då måste elgigantens uppgifter om film och vitbalans vara felaktiga... Det är ändå skönt att köpa på elgiganten när dom säger "100% nöjd eller alla pengar tillbaka". Jag känner folk som gått tilbaka med produkter efter ett år.

Jag har en Kodak cx6330 (3.1 mpix 3x optisk) som jag är rätt nöjd med men anledningen till att jag köper ny kamera är att mor vill ta över min gamla och därmed betalar nya, dock högst runt 2000kr. Jag är också sugen på fler pixlar/bättre bildkvalitet så man kan förstora och granska bilden på dataskärmen.

Kraven är Secure digital, minst 2.0" skärm och BRA bildkvalitet, gärna AA batterirer och fler än 5 mpixlar. Sen ska det förstås i allmänhet vara en bra kamera...

Det verkar vara ett par OK kameror, ska kolla in dom lite mer men ge gärna fler tips!

Visa signatur

Officially known as WixlunD