Permalänk
Inaktiv

Skön kille på Mikrodatorn

Här är ett bra exempel på varför jag slutade prenumerera på Mikrodatorn. Skön kille, har han kollat något på de tester som gjorts med nya Intel proppar? Den har ju bara fått de nya egenskaperna. Prestanda mässigt ligger ju Intel långt bakom men det kanske inte är viktigt längre…

Sen kan man ju nämna den sköna effektförbrukningen på Intels saker plus de härliga nöjet att köpa dyrt DDR2 minne som ändå ger sämre minnesprestanda. Hade Intel kunnat visa upp en processor som hade klockat in på 4.0 eller 4,2 ghz hade jag börjat blivit intresserad. En AMD64 3500+ på 90mm teknologi är ju helt outstanding när det gäller pris/prestanda/funktioner.

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200502/24/200502241424...

Permalänk
Medlem

Jo, man undrar ju vad är som styr marknaden?
Bra produkter billigt eller märkessaker.
Tyvärr så är det så att Intel ger nog så pass bra priser till Dell att dem inte kan hålla sig borta från Intel.
Vanliga Svennsons skiter i vad det sitter för processor i deras maskin och det är bara vi entusiaster som handlar efter prestanda/pris.
Man kan kankse säga att vill entusiaster hjälper och hålla igång konkuransen.
Jag skulle vilja se 50%/50% på marknaden men Amd har en stabil ökning av marknadsdelar har jag för mig så det är ju bra.

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så konstigt att p4 leder eftersom om amd skulle ha kontrakt med en stor datorsäljare som dell så skulle det inte finnas en enda amd i vanliga butiker för dell säljer lika många datorer på ett halvår som amd tillverkar processorer på ett år men men man får hoppas dom får tjäna mer och mer så dom kommer upp i samma klass på marknaden som intel för då tror jag vi kommer få se ett jäkla pris krig vilket gynnar oss alla

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Avstängd

Du har inte tänkt på att det bara är att ringa kina och taiwan om efterfrågan ökar?

Det tar 3 månader att komma igång och de spottar ut 5000000 CPU:s/månad om dessa köps!

Outsourcing!

Förövrigt så äger Intel massor av DELL aktier, liksom AMD aktier.
Samma ägarkluster äger både DELL,intel och AMD samt ett flertal andra PC-leverantörer!

AMD måste sänka priserna med 15% för att ha en challe på DELL eftersom det kostar att utbilda support avdelningen på ja just det AMD samt att logistikkedjor måste byggas om och fabriksnissarna måste omlokaliseras med.
Allt handlar om ekonomi och inget om processorerna!

Förövrigt vill ju inte DELL stoppa i typ asrock moderkort och liknande utan de vill ju Nforce4 special med halvkapad buss mellan Nord och Sydbryggan (Som inte finns) så moderkortstillverkaren måste övertygas om att tillverka sämre chips till de datorer DELL säljer dels för att DELL skall kunna sälja fler datorer över tiden och dels för att inköpspriset på ett moderkort från en tillverkare inte får överstiga 100:- .
Det är ju inte bara AMD det skall förhandlas med..........

Förövrigt så skulle jag kunna tänka mig att köpa en HTPC med DELL märke om det var Radeons nya IGP, en AMD939 3000+ och någon form VIDEO-IN tillsatt.
Om de dessutom levererade GB-LAN och integrerad firewall.....I want IT.
Mer lajbans än så kan det ju inte bli........

Mvh

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Ja ibland måste man ruska på huvudet när man läser Mikrodatorn. Men de lyckas i alla fall hålla en någorlunda seriös prägel. PC för alla är ju betydligt värre, de trampar ju i klaveret så ofta att man börjar undra om de har någon som helst aning om vad de skriver om...

Permalänk
Medlem

"Inventor"Det kan ja nog hålla med om nu när ja köpt o läst en tidning (pc för alla) hoppas dom läser det här nu för dom *PIP* värkligen enda som ja tyckte va kul va deras reklam som man lika gärna kan hitta här på nätet.

Permalänk
Medlem

Det är mannen bakom signaturen "MrTT"

Källa: Min systers hamster.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.