"Boot Disk Failure"

Permalänk
Medlem

"Boot Disk Failure"

Då och då (en gång om dagen, ungefär) så avger min hårddisk ett "kluckande" ljud, skärmen börjar hacka och fryser sig, och till slut stängs datorn av (blåskärm).

När jag sedan startar om så står det "BOOT DISK FAILURE - INSERT SYSTEM DISK..." (ungefär), och datorn kommer inte in i windows.

Det räcker dock med att dra ut ide-sladden och stoppa in den igen (eller använda den andre av de två kontaktändarna) för att den sätts igång igen, och fungerar som vanligt i en dag eller så.

Jag har testat att byta ide-sladd, och mina övriga komponenter ska fungera.

Kan det vara hårddisken som sjunger på sista versen?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Det låter som att hårddisken sjunger på sista versen, så det kan vara bra om du gör backups av dom filer som du vill spara. Det kan även vara ett strömproblem, har du haft några problem med andra enheter? T.ex cd-rom, någon annan hårddisk osv.

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

samma här..

har aldrig varit något problem ALLS typ.. datorn e iofs ca 3 år gammal men ändå.

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER står det..

Permalänk
Medlem

Testa att trycka "Boot Meny" om bioset stödjer det. Då kan man välja vilken hårddisk man vill boota ifrån istället för att ställa in det i bios. Fungerade för mig när en disk var trasig och man inte kommer in i windows.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Avstängd

Har haft samma strul och det visade sig vara en trasig idekabel. Men minsta lilla vickning på disk, molex eller ide fixade till det temporärt.

Permalänk
Medlem

asså våran e ju integrerad... osv.. måste man öppna lådan?

Permalänk
Avstängd

de flesta diskarna sitter på något vis i datorlådan så det är nog bäst.

Är det ett vanligt chassi brukar det inte vara några problem, är det HP/Compaq eller liknande så brukar det inte heller vara några problem men det kan finnas en manual som kan vara bra att titta i.

Stäng av datorn och ryck ut strömsladden och jorda dig själv så ska det vara biff att pilla lite