Permalänk

DSL-lampan på modemet slocknar

Har haft detta problem ett halvår nu och det har gått långsamt frammåt med felsökandet.
Enligt manualen ska lampan lysa då jag har kontakt med min internetleverantör - Telia.

Börjar nu bli väldigt trött på detta då jag får stå i en halvtimmas kö till min server på WoW varje gång det dör.
Kan gå veckor utanproblemet och vecor med det. Allt från en gång om dagen till var femte minut.
Att jag skriver detta inlägg nu är för att det dött runt 8 gånger under 2 timmar nu.

Har kollat följande:

*Virussökt med norton 2004
*Kopplat ur våra två andra datorer (har router)
*Testat utan router
*Testat med två andra modem
*Dragit ut alla telefoner+bärbara
*Ringt telia och bett dem felsöka -hittade inga fel
*Dubbelkollat så att telefonena är rätt kopplade

Jag tycker nu att jag kan utesluta all hårdvara så det är nu bara telias ledningar och våra i huset kvar. Att det våra egna låter inte rimligt då det ibland aldrig dör.

Kanske bör tillägga att vi bör en halvmil ut på landet så jag tror Telia ljuger när de säger att allt ser stabilt och fint ut.

Vad tror ni?
Vad är felet?

/Robin

Permalänk
Medlem

Om du tvivlar på vad Telia säger och är bergsäker på dina egna saker så är det ju bara att boka ut en tekniker.
Inget fel hos dig - no fee.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Om dsl-lampan på modemet slocknar har det inget med din datorutrustning att göra, utan då har det med vägen mellan modem och telestation som strular.. Alternativt om du inte har modemet i första uttaget.
Vad felet kan bero på kan jag dessvärre inte säga, men fråga VitoC här på forumet, han kanske kan checka telelinjen åt dig (han jobbar på Telia).

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Tja, det Telia kan göra är ju att mäta din linje, och se om det är något störning. Troligtivs har dom gjort det, och eftersom det bara är ibland så funkar det kanske bra, när dom mäter?

Som sagt, DSL lampan slutar lysa, så tappar du kontakten med centralen. Det ringer inte när det bryts?
Sånna här saker är mycket svåra att lösa, och om du vill ha en tekniker ut, så är det bara att säga till skulle jag tro. Fast det kan ju bli svårt för honom att hitta felet också, såvida han inte är där precis när det uppstår...

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ok, då skall vi gå i botten med problemet.

1. Börja med att koppla ur all telefoniutrustning ur jack:erna (modem, telefoner, faxar, nummerpresentatörer m,m)

2. Koppla ur övriga jack så du endast har ett jack inkopplat.

(Detta gör man för att utesluta så många eventuella felkällor som möjligt)

Nu har du bara ett jack med ett inkommande par på nedre skruv par, nu pluggar du in filter och modem (prova med 2 modem) och koppla in datorn och se hur det verkar.

Kvarstår du problemet så ber du Telia göra en felanmälan på station så kollar dem din profil osv.

Om problemet motförmodan skulle kvarstå så får du boka hem en tekniker, chansen är med 99% att det inte är fel hos dig.
Det kan vara fel på någon kopplingsplint på vägen.

Over and out

Permalänk
Medlem

"This is my story"

Blev uppkopplad i juli förra året och allt var så fint förutom att syncen dog emellanåt. En del dagar gick suveränt medans andra dagar var hur körda som helst!

Ringde supporten och fick höra det vanliga, "felet är hos dig. Har du kollat att det är första jacket mm jadajadja....".

Lång historia kort. Jag kom fram till att det syncstrulade när det regnade ute!!

Mera tjat på Telia för självklart så var det inte så. Men de böt faktiskt trådar i princip från huset till telestationen och, hux-flux så fungerade det när det regnade också. Det var klart i september.

Men, finns alltid ett "men"! När snön och kylan kom i november så började det igen. Efter mycket tankenötande kom jag fram till att det syncade ur i spannet mellan ett par plus till fem-sex minusgrader! Syncade även om det var neråt 15 minus men det var mer i spannet jag nämnde.

Efter mycket tjat från mig så var en del tekniker ut och muttrade över åkturen bara för att åka igen så kom såsmåningom äntligen en kille ut som kavlade upp ärmarna. (I februari)

Han pratade om att det kan vara trådarna inomhus som kan djäklas så han drog en temporär tråd från första stolpen och in genom verandadörren till ett jack som en (1) telefon och datorn kopplades in på. Han skulle ringa varannan dag under två veckors testperiod för att utvärdera!

Syncen fortsatte djäklas så det var alltså inget fel inomhus. Problemet är att han har ringt två gånger sedan han var här och vi sitter fortfarande med den temporära "lösningen/testet"!

Så, syncen djäklades för oss förra sommaren vid regn och under vintern vid kyla!

Fick ruggigt (får fortfarande ) mycket hjälp av en "Swecare". *Bugar mäktigt*

Nämner inget namn men alla vet nog vem jag syftar på! (?)

Edit:
Tog bort lite väl många "smileys"!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Känner faktiskt igen mig där Beginner.
Problemet förekommer Mycket oftare vid dåligt väder och under lov.
Både vinter och sportlovet dog det konstant

och squesse; ska testa det...tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Känner faktiskt igen mig där Beginner.
Problemet förekommer Mycket oftare vid dåligt väder och under lov.
Både vinter och sportlovet dog det konstant

och squesse; ska testa det...tack

Om du vill så dra iväg ditt telenummer i ett PM till mig.
Ska kolla lite!

Permalänk

jo tack känner igen mig på den där fronten...:(
internet när jag fick det (augusti förra året) var det perfekt o man va typ i extas över att ha det..men sedan efter ett par månader så började det krånga och lägga ner när det ringde och det dog när det blåste osv. Men det är liksom bara vissa perioder, ibland funkar internet asbra men ibland inte ..jag har ju spray oxå och det värkar som om dom har typ 1 person som jobbar på support, för varje gång jag har ringt, och jag har ringt vid alla möjliga tider på dygnet t.ex vid halv nio på kvällen typ 11 på förmiddagen 3 på dan osv... men iaf dom säger typ som telia.."har du väääääääärkligen kollat att det är inkopplat i första jacket?" men liksom duh...hur dum tror dom att folk är? sen vissa gånger säger dom att "ja det är störningar där" nu på 1 månad så har nåra töntar lyckat grävt sönder kabeln 2 ggr liksom..och förra gången när jag ringde och frågade varför inte internet funkade då sa dom ungefär "funkar det inte? hmmm...vänta.. (efter ett antal minuter) ja det värkar som det är störningar där" sen prata jag me en polare som har telia..han sa att nån grävt sönder kablen så då va jag utan internet i typ 8 timmar :s
nu vägrar dom en slippa 3 månaders uppsägnings tid även fast dom brytit några punkter på sina avtal :S så måste vänta i typ 3 månade för att få byta isp ... det kanske inte hjälper emot alla dc:ingar man bli utsatt för men man får iaf veta va som händer och slippa vänta minst 1 timma i kö hos töntarna på support

Visa signatur

aye tjena....telia kostar mer men dom kan fan inte vara sämre än spray iaf

Permalänk

Jag hade problem ett tag nu i sommras med internet, Tappa kontakten med telia hela tiden.

Sen efter några månader så nämde jag det för farsan, Å vet ni vad han säger då?

Jo han säger att han har vart och kopplat bort telekabeln som går in till huset för några månader sen för att en traktor skulle dit och gräva lite. Sen när han satt tillbaka kabeln så hade han bara surrat ihop det.

Så efter en sväng med lödkolven så funka det perfekt igen. Mycket irriterande att få veta det hoho

Visa signatur

iMac 24"

Permalänk
Medlem

Min granne har haft lite problem senaste veckan med att ADSL-lampan slocknar.. Här har det dock funkat problemfritt.. Lite konstigt då han inte gjort nånting med vare sig utrustning eller teleledningar.. Det enda han har gjort är att gradera ner sig från Telia 500 till Telia 256..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |