Permalänk
Medlem

Java - färgad linje.

Hello!
Jag har ett problem som ser ut si såhär:

===============================================
Tonade färger
Jodå, i java finns det ”gradient fill” (tonad färgfyllning) att tillgå, men det ska du inte
använda dig av nu utan i stället göra en ”Åsa-Nisse lösning” på det hela där du skapar
detta med linjer som ritas i programfönstret och som ändrar sig lite i färg för varje
linje som ritas upp. Linjerna ska ritas diagonalt så att effekten blir som på bilden
nedan.

Försök att skriva din kod så generell som möjligt, d.v.s. att klassen som skapar denna
fyllningseffekt helst fungerar oavsett fönsterstorlek.

===============================================

Jag trodde att denna kod skulle göra susen men tydligen är jag en noob som inte fattar nått för jag får bara en svart ruta.

int x1=1,y1=1,x2=1,y2=1,a=0,lineColor=0,b=0; Color farg=new Color(lineColor,lineColor,lineColor); Graphics g=yta.getGraphics(); for (int i=0;i<50;i++) { for (int i1=0;i1<255;i1++) { lineColor++; g.setColor(farg); g.drawLine(x1,y1,x2,y2); y1++; x2++; } for (int i2=0;i2<255;i2++) { lineColor--; g.setColor(farg); g.drawLine(x1,y1,x2,y2); y1++; x2++; } }

Några förslag på hur jag ska lösa detta?

Visa signatur
Permalänk

det var väl inte så svårt

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Oki, lösningen för det hela såg tydligen ut såhär

int x1=1,y1=1,x2=1,y2=1,a=0,lineColor=0,b=0; Color farg; //ändring Graphics g=yta.getGraphics(); for (int i=0;i<50;i++) { for (int i1=0;i1<255;i1++) { farg = new Color(lineColor,lineColor,lineColor); //ändring lineColor++; g.setColor(farg); g.drawLine(x1,y1,x2,y2); y1++; x2++; } for (int i2=0;i2<255;i2++) { farg = new Color(lineColor,lineColor,lineColor); //ändring lineColor--; g.setColor(farg); g.drawLine(x1,y1,x2,y2); y1++; x2++; } }

Edit: Tack Irlut för hjälpen.

Visa signatur