Grafikkort fläkt är sönder behöver tips

Permalänk

Grafikkort fläkt är sönder behöver tips

Märkte i morse att mitt 3d kort blev överhettat väldigt mycket. Så jag laddade ned nya drivrutiner, men de hjälpte inte. Så senare kom jag på att fläkten kunde va död.

Och de va fallet, jag vet absolut inte vad som är felet med den har haft kortet sen Januari. Har inte misshandlat min dator på senaste.

Ska jag försöka fixa de själv (troligtvis inte)
Eller köpa ett nytt, i så fall tipsa mig om ett bra/billigt
jag har ett ASUS X800 XT PE Pci-E kort.

Tackar för alla svar.

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk

om du har haft kortet sen i Januari så har du garanterat Garanti på det. Om du inte vill fixa det själv så föreslår jag att du kontaktar stället du köpte det ifrån och reklamerar det.

Eller så kan du helt enkelt ta och köpa en ny kylning och montera den.

Köpa nytt känns rätt så uteslutet om du nu inte har så mycket pengar att du kan torka dig i r***n med dem.

EDIT: Lite censur

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk

Jo, jag tror de känns lite fräscht med en ny fläkt, problemet e bara att de jag hittat verkar inte fungera på alla typer :S

Ingen som vet nåt specifikt som passar till AX800XT PE?

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302944&cks=PRL

MÅSTE väl fungera...

Annars har du denna: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306460&cks=PLC
Ska nog ha bättre kylning och vara tystare... Men är inte helt säker på att den passar din, men den borde göra det...

Permalänk
Medlem

Det finns fläktar som går att montera "bredvid" ditt gr kort (i nästa PCI plats) som är avsätta att kyla gr. kortet. Alltså jag menar som har ett håll, i den kåpa som leder bort värmet, som är just mot gr. kortet. Annars det finns lösa fläktar att köpa för gr. kort.

Visa signatur

CDan

Permalänk

Får la bli den billigaste kylningen isf, har ju inte pengar så jag kan torka mig i ar***t med dem

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem

För några år sedan monterade jag själv fläktar på gr.kort. Sådana 40x40 och ibland kunde jag hitta 35x35. Sådana kostar max 40kr.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDan
För några år sedan monterade jag själv fläktar på gr.kort. Sådana 40x40 och ibland kunde jag hitta 35x35. Sådana kostar max 40kr.

Och såna räcker för ett X800XT PE tror du ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Och såna räcker för ett X800XT PE tror du ?

Skulle jag inte tro.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man kan göra som jag gjorde på mina gamla kort på moderna kort. Ibland kan man hitta reserv fläktar men det är svårt.

Jag skulle improvisera med ett PCI fläkt som jag skulle ändra luftriktningen, alltså att blåsa luften utifrån på gr.fläktens fläns. Eller köpa nytt gr.kort. Fläkten på ditt kort ser grymt ut, alltså den är så speciell att det blir svårt att ersätta. Verkningsgraden, om man kan säga så, på den fläkt är mkt hög jämfört med vanliga fläktar. Kolla på Komplett i "kylning", "grafikkort"

Visa signatur

CDan

Permalänk

Jo, men jag har tankt lite. De kan ju vara nagot annat som e fel pa skiten...
Nar jag drar ur o satter i stromsladdan fran flakten till mit gfx kort sa blinkar den blaa lampan till vartefter de dor igen.

Bara sa man inte koper en ny flakt o sa funkar den inte

EDIT: Jag kom hem nu efter en helg utan att använda datorn o satte på den, gissa vad fläkten funkade...... i ett litet tag sen sabbade den igen :/ Nåt fel e de här.....

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar