Datorn stängs aldrig av.

Permalänk
Medlem

Datorn stängs aldrig av.

Hej. Jag har ett mycket irriterande problem. Det är nämligen så att det tar efter att man trycker på shut down cirka 1-2 minuter innan det händer någonting. Min kompis har samma problem. Jag trodde först att det kunde vara nån typ av spyware/adware men jag har ganska bra koll att datorn inte är full med skit och jag har kört Search & Destroy. Jag har också Norton Internet Security 2005.

Vad kan problemet vara?
Windows XP är det jag använder.

Permalänk
Medlem

Problemet sitter i windows SP2, men problemet drabbar endast vissa. T.ex. mig själv.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt störande. Finns det ingen fix för detta?

Permalänk
Medlem

inte vad jag hittat...

Permalänk
Medlem

Det beror mest troligen på att något program eller någon tjänst ej vill avslutas, kanske pga att något annat måste stängas av först, vilket leder till att systemet står och väntar tills en viss tid har passerat varefter programmet brutalt stängs ned. Prova att starta upp windows i diagnostikläge (start/kör, msconfig, diagnostikstart) och se om det fortfarande tar lika lång tid att stänga ned systemet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Glömsk

Googla "uphclean", ett MS-program som ofta löser dessa problem. Som Pitr- skriver så handlar det förmodligen om resurser som inte frigjorts. uphclean stänger ner öppna grejer åt programmen som inte gör det själv.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.