jag blir galen, mystiskt datorhaveri, ingen bild.

Permalänk

jag blir galen, mystiskt datorhaveri, ingen bild.

Hej!
jag har några års erfarenhet av datorkomponenter, man ska få dem att samarbeta ihop och hur man sätter ihop en dator för att fungera osv, men nu har det gått troll motsvarande i min huvudsakliga burk.
den ser ut såhär:

Epox KHA-8+
AMD MP 1800+ @ 1.53GHz kyld med Spire Whisperrock IV med 80mm Nexus
1x512MB PC2700 RAM
Radeon 9600XT AGP kylt med passiv fläns + Nexus 80mm över.
Ljuddämpat Acousticase C6607B med 2xNexus 120mm chassifläktar
Zalman MFC-fläktkontroller
Seasonic S12-430W nätagg (importerat från tyskland, jag vill ha min dator tyst!)
2stk Samsung Spinpoint 160GB HDD, 1 SATA, 1 PATA

den här konfigurationen fungerade har fungerat utmärkt, inga problem alls, ända tills i förrgår. när jag startade datorn var skärmen helt svart, men burken lät precis som vanligt, hårddiskaktivitet etc etc. det gick inte att pinga datorn dock, så troligtvis laddar den inte windows.

jag provade byta till en annan skärm. det fungerade inte med den andra skärmen heller, och det visade sig att den första skärmen fungerade på en annan dator.
då trodde jag att jag hade haft sönder grafikkortet genom att modda kylningen på det, men det hade fungerat bra i någon vecka, och ATI catalyst control center rapporterade lägre temperaturer (30 grader idle) med min kylning. då provade jag byta till ett GeForce 2 GLS, vilket inte heller fungerade. mitt radeon provade jag sedan i en annan burk,och det fungerar utmärkt.

det är alltså inte grafikkortet eller skärmen. jag provade byta ram-minnet, återställa BIOS till default, och att koppla bort hårddiskarna och PCI-instickskorten. inget av detta hjälpte.

iom att det är ett epox-mb så är det en fin 7-segmentsdisplay med siffror som visar felkoder om inte datorn lyckas starta. den visar FF, dvs koden för att "allt är ok, datorn har startat som den ska".

det jag kan tänka jag kan göra mer är att ta bort mb:t ur chassit och prova löst, samt ta bort CPU:n och kolla om den är OK.

hur som helst, om inte BIOS skickar sina textrader till skärmen när man startar så är något rejält fel. jag funderar lite på AGP-sloten kan vara trasig rent fysiskt. jag gjorde dock inget speciellt när det inträffade, det var som innan och hade fungerat ett bra tag.

någon l33t och kompetent datorkille (eller tjej) här som har någon som har några bra ideer om vad som kan var fel?

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk

exakt samma problem har jag också. Det är skit skumt. På senaste veckan så har dessa problem fortplantat sig snabbt som fan verkar det. Nu ploppar det upp folk titt som tätt som har samma problem. Otroligt jobbigt är det ialla fall.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

kanske är ett virus?

Permalänk
Medlem

Min server dog också häromveckan. Den får ström, alla fläktar drar igång och lampan på moderkortet lyser men den piper inte för att visa att den startar. Å andra sidan fel-piper den inte heller. Ingen signal på grafikkortet.

Har provat att koppla ur alla PCI-kort, alla hårddiskar, tagit ut minnena OCH CPU:n men den piper fortsatt inte. Vet faktiskt inte vad som är fel. Moderkortet trasigt gissar jag på.

Permalänk

så det är fler som har det här problemet?
vore ju märkligt om det är flera andra som också råkat ut för detta nyligen.

jag läste "Läs detta först"-tråden, och där stod problemet med, men inget tips där hjälpte, har inte kollat efter dåliga kondingar än.

hur som helst så är det inte något särskilt stort problem, jag får min Venice med posten idag

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem

Har också samma problem, trodde det var moderkortet eftersom allt annat funkade, men så bytte jag det idag och fortfarande samma problem.

Kan det vara nätagget kanske?

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Testade nu att koppla in två olika nätagg, datorn funkar med båda aggen.

Agget som sitter i, och som helt uppenbart inte fungerar, är det som följde med till Antec Sonata och det är ett halvår gammalt. Konstigt nog så ger det lite ström, till fläktar och till hårddiskar osv. Men datorn bootar inte med det i.

Mysko tycker jag.

Permalänk

Vafan, jag har exakt samma problem!

Datorn snurrar upp, men inget pip från moderkortet. Ingen bild eller så, sen står den bara och snurrar.

HAr testat att ta ur alla kort´+ alla hårddiskar och minnesstickor, inte ens ett felpip! Har satt i grejer och testat olika men den varken felpiper eller piper vanligt. AGP-WARN lyser inte, och det hjälpte inte att cleara BIOS.

Kort sagt; väldigt mysko, speciellt att det verkar ha hänt så många!

Visa signatur

Styrketränande nörd

Permalänk
Medlem

hehe... samma fel för mig, vid middags slutade ena burken fungera har prövat allt utan ngn som helst framgång =/
antar att moderkortet är sönder.

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem

Dessutom tog dagens kortvariga åskväder farsans nätagg. Det var bara att åka dit och sätta i ett annat. Det går nätagg på löpande band just nu känns det som!

Permalänk
Medlem

jag har samma problem!! skärmen, musen och t-bordet startar inte!!!så jävla skumt! sen testade jag att koppla in min hård disk i syrrans data och sen blev den lika dan!!har testat byta nät del men ingen skillnad

EDIT 1

kan det vara bootsector virus?? :('

EDIT 2

jag testade med syrrans graffe kort och det funkade på min data så det var mitt graffe kort som var pajj! men hennes eget graffe kort funkade inte i hennes data så det är nått annat problem!

Visa signatur

amd 2700+ , asus A7V8X-X, HIS radeon 9800 pro iceq, 1024 ram, pc3200, 160 gb seagate barracuda, ime 3.0, steelpad S&S :D

Permalänk

Samma problem här.
Dels på en P4 2.0A GHz och dels på en P2 450MHz.
IDE-lampan lyser konstant på båda datorerna.
Felet kan också komma och gå om man gör någon större förändring på hårdvaran som kopplar ur alla diskar eller kopplar ur grafikkort och sen sätter i igen. (inte medans datorn är igång )

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Köp nytt mobo...det funkade för mig när jag hade samma problem för ett par månader sen....

Permalänk

Fanken, detta problem fick jag också igår..
Någon som hittat på någon orsak?
Tänkte skaffa nytt MB och minnen,
verkar som om folk löst problemet på detta sätt..

Permalänk

Har själv tänkt köpa nytt moderkort.
Kan det vara så att det existerar ett nytt okänt virus som attackerar bios?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

köpte nytt moderkort och nu funkar allt...tyvärr fick jag köpa nya minnen
också, hade RAMBUS tidigare och 850 chipset, nu blev det 865 och DDR 400...
Dyrt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av count_zer0
köpte nytt moderkort och nu funkar allt...tyvärr fick jag köpa nya minnen
också, hade RAMBUS tidigare och 850 chipset, nu blev det 865 och DDR 400...
Dyrt...

Vad var det jag sa
Gratiis

Permalänk
Medlem

Även jag har samma problem! mobo lampan lyser o fläktarna surrar men varken skärm eller hdd har nån aktivitet. Skickade processor o mobo till komplett som inte hittade något fel. Fan va skumt det är....

Visa signatur

/Olle

Permalänk

Jag har en Teori

Det är högsäsong för åskväder , Kan det vara det som Busar?

Om många har haft samma problem så vaför Prövar ni inte med ett annat MB då?

Skulle förenkla saken väldigt mycket Samma komponter+nytt MB.

Kanske min Teori håller

Permalänk
Medlem

Samma för en bekant på Onsdagen förra veckan. Jag var dit och resetade BIOS, och nu verkar allt funka.

Permalänk

verkar vara samma fel som går att lösa på lite olika sätt..
testade reseta mion BIOS men det hjälpte inte, kanske är
laddningen i luften och ibland har man tur och klara sitt mobo,
ibland inte... =(

Permalänk
Medlem

Uff, fan gjorde jag en ny tråd för. verkar ju som ni har samma problem

Permalänk

Jag fick problem innan åskan...
Får bli ett nytt moderkort då till P4:an sen får jag försöka hitta en ny dator till min mor istället för P2:an.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på eran CPU eller minne.
om ni har tillgång. testa byta ut minnet. CPU kan ju vara svårare men
om ni känner någon som har en CPU som passar erat moderkort. prova det.
Prova annars återställa BIOSen med CMOS.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

det var mitt grafik kort som va kasst..

Visa signatur

amd 2700+ , asus A7V8X-X, HIS radeon 9800 pro iceq, 1024 ram, pc3200, 160 gb seagate barracuda, ime 3.0, steelpad S&S :D

Permalänk
Medlem

Jaha, sällar mig till skaran som har exakt samma problem på min nya dator. Den gamla tickar på utan bekymmer! Blir bara så j-vla less!

Jag skulle bort över helgen och var mån om att åskan inte skulle få ta mina grejjor så jag drog ur ALLA kontaker från vägguttaget. Och nu idag när jag skulle dra igång burkarna så uppstod detta irriterande fel på den ena av den! Vad har eg hänt???? Knappast kan man skylla på åskan, men helt uppenbart är det nåt som har gått sönder, frågan e bara vad men framför allt HUR???!!!!

Konfig: AMD64 3000+
Mobo Asus A8N SLI
RAM Twinmos 2*512
6600GT

Jag har provat att reseta CMOS utan resultat. Plockat ur alla nödvändiga saker, utan resultat. Testat med olika minnen, utan resultat. Fläktar, hdd, snurrar och laddar OS (ja iaf innan jag reseta CMOS). Grön lampa lyser och inga felmeddelanden från mobot. Blir snart galen!!! Vad är den gemensamma faktorn här grabbar (lr tjejer)??!

Hjälp!

Om det finns nån vänlig själ i S-täljetrakten som har ett mobo med PCI-E vore jag tacksam om jag kunde på testa graffet för att utesluta det. Nätagget har jag tänkt att prova i min andra burk för att utesluta det.

Edit: Nätagget är nu testat och det funkar som det ska. Så antingen MB lr graffet dådå.

Edit2: Förutsatt att jag har vocie report på detta mobo, står inget manualen om det. Efter en sökning på nätet hittade jag att deluxe varianten av A8N har det så jag antar att även nondeluxe oxå har det. Hursom, jag plockade väck allt, cpu, vga, ram, hdd, etc och hade endast högtalare inkopplade till mobots gröna ljudutgång. Drog igång PSUn och förväntade mig att höra "no cpu installed" men det var knäpptyst! Zipp, nada nothing.. Endast PSUn som snurrade igång. Det betyder, så vitt jag har förstått, att mb är dött lr att mb inte har voice report alt att Bitching Betty inte är aktiverat efter en CMOS reset... Det finns fortfarande en grej kvar att testa och det är att göra en BIOS recovery mha medföljande CD och se om det hjälper. Har ju inga förhoppningar så det blir nog ett samtal till komplett imorgon och begära retur. Törs man ta ett Asus igen....

Är det nån som har A8N och kan bekräfta att Bitching Betty (Voice report) finns och att den är aktiverad by default efter en CMOS reset?

Edit3: BIOS-recovery funkade inte. Fick ingen ström till opitska enheten. Näe, nu ger jag upp för idag! Mer testande imorron :/

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Jag skulle tippa på eran CPU eller minne.
om ni har tillgång. testa byta ut minnet. CPU kan ju vara svårare men
om ni känner någon som har en CPU som passar erat moderkort. prova det.
Prova annars återställa BIOSen med CMOS.

På den ena datorn så har jag bytt minne, processor och resetat cmos. Samma fel.
På den andra datorn har jag inte möjlighet till att pröva med andra delar men personligen tror jag att moderkortet rykt.

Förresten... vad menar du med återställa bios med cmos?
That makes no fuckin' sense
Man kan reseta bios eller reseta cmos - samma sak...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Verkar ju som om vi har lite olika fel trots allt. För mig var det nätagget, för någon annan grafikkortet och för någon var det bios eller moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jo förvisso verkar vi ha lite olika problem, men håll med om att det är jäkligt mysko att det händer så MÅNGA under en relativt kort period?! Och i mitt fall tycker jag det är väldig konstigt att nåt (mb?) bara går sönder utan att datorn varit igång. Visst, kan ju vara så att statisk elektricitet vid monteringen nu tagit kål på nån komponent men den risken bedömmer jag som minimal (använder alltid gummihandskar) men fullt möjlig. Ingen som undersökt om det finns nåt nytt virus som härjar och orsakar dessa problem?

Hur känsliga är komponeter för starkt solljus? Jag hade nämligen inte dragit ner persiennera till fönstren så solen stod å gassade rakt in på lådan i helgen. Orsakande faktor - starkt solljus???

Hursomhelt, nu har jag iaf beställt nytt mb (inte asus - har fortfarande garanti kvar på det) och får testa om problemet försvinner med mb byte. I´ll be back när jag löst mitt bekymmer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Visade sig att det var Grafikkortet som brunnit, luktade t.o.m lite bränd-elektronik om det. Och fläkten var helt still...

Bytte grafikkort alldeles nyss mot brorsans och bild direkt, hårddiskarna pep och startade, allt var som det skulle.

Blir det nytt grafikkort då snyft... dyrt!