Permalänk
Medlem

Går inte att kortsluta nätagget..

Ja, som rubriken tyder.
Jag har försökt kortsluta mitt andra nätagg ( som jag inte har en aning om vad det är =/ ) men en ståltråds bit ifrån den gröna till en svart. Det läste jag har på SweC att det skulle kortsluta så man kunde starta, men det gick inte..
Är det kanske så att man ska kortsluta efter att man pluggat in den i vägguttaget? Går den ingen ström i den kretsen vid det tillfälle man kortsluter? Tacksam för svar!
MVH //Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Du stoppar in strömmen först, sedan kortsluter du försiktigt grön och svart under bara någon sekund. Du "lurar" agget och tro att någon trycker på ON knappen.

Kan ju tänka mig att om man håller in knappen på en dator och stoppar i sladden till agget så startar den inte.

Du ska alltså inte fortsätta att kortsluta utan bara för en sekund så att en knapptryckning simuleras.

Permalänk
Medlem

Nej, du ska kortsluta den hela tiden.

Moderkortet gör det åt en i normala fall (så att den ska kunna stänga av datorn också). Men när man "tjuvstartar" ett nätagg så kortsluter man sladdarna så länge som man vill att nätagget ska vara på.

Det kanske är ett dell (eller liknande) nätagg? De följer ju inte samma standard.
Annars så ska det finnas nån bild i nån FAQ på vilka sladdar det är man ska kortsluta.

Permalänk

i med sladden bak --> sàtt pà agget med ON knapp om sà finns --> ta sladdstumpen koppla ihop gròn och valfri jord (svart) --> vànta tills flàkten snurrar --> ta ut sladden!

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem

Jag vet det.

Men om jag tolkat frågan rätt så är det inte en start-knapp han försöker kortsluta utan han försöker kortsluta två sladdar i ATX kontakten för att kunna "tjuvstarta" nätagget utan ett moderkort.

Permalänk
Avstängd

Ja, nätagget måste _givetvis_ vara nätanslutet för att kunna starta. Vad får dig att tror en slutning (alltså INGEN kortis) av Power on (grön) mot jord när nätagget är strömlöst skulle göra varken det ena eller det andra?

Och ja, det går ström genom kretsen när den är sluten. Det är liksom meningen. Med ström och kretsar, liksom. Någon speciellt hög ström är det dock inte (säkerligen i storleksordningen mA eller µA). Men, självfallet förutsätter detta att nätagget inte är strömlöst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

JA? han vill som sagt simulera en start knapp som ENDAST ger kontakt vid tryckning!

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
JA? han vill som sagt simulera en start knapp som ENDAST ger kontakt vid tryckning!

Läs frågan igen. Som han ställt den så försöker han kortsluta den via ATX kontakten. Och då ska sladdarna vara kortslutna då nätagget är igång (så fort man kopplar loss dom så 'dör' nätagget).

Permalänk
Medlem

Ja du <==Ic3==>oscar när ska du börja tänka innan du skriver..

On topic,
Kollat så att knappen på baksidan är i lägen on?
Om inte det är felet så kan det vara så att ditt nätagg behöver lite belastning för att starta upp. Koppla då in en gammal HDD/CD-läsare på en av molexkontakterna så borde det fungera;)

Permalänk
Medlem

Bör tillägga att sladden inte nödvändigtvis behöver vara grön, har ett nätaggregat med brun sladd här. Borde stå på märkskylten vilken färg som är PS-ON.
Annars finns pinouten t.ex. här: http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk

ok sorry slarv làste lite..:(

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
ok sorry slarv làste lite..:(

Mjo, ett tips till nästa gång är att du läser frågan igen innan du böjar käfta emot=)

Permalänk

tack sà mkt fòr tipset <3

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifr00
Mjo, ett tips till nästa gång är att du läser frågan igen innan du böjar käfta emot=)

Och ändrar till Svensk tangentbordslayout

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Testa att koppla en hårddisk eller cd-rom enhet till i en molex kontakt bara. Vissa agg startar inte utan en last

Permalänk
Medlem

Ok ) thnx.. Ska testa lite av alla tips så fort som möjligt..
MVH //Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Kabeln som ska vara grön kan också vara ljusgrå har jag hört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så här ska du göra:

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.