Permalänk
Medlem

konstiga grafikråd

När folk här frågar vilket grafikkort de ska köpa verkar det bara bero på hur mycket pengar de vill spendera. Har sett konstiga råd där den frågande rekommenderas 6800GT/ultra och alla möjliga värstingkort, trots att de ligger på en prolle på under 2Ghz
Detta måste väl vara att slösa pengar, eller att elda för kråkorna, när inte prestandan i burken hänger med kortet.

Jag skulle vilja veta var gränserna egentligen går. Vilken prestanda behövs tex för att kunna utnyttja ett 6800GT ?

Ska tex jag som har en 3200+ Barton med 1Gb ram och Nforce 2 chippet kunna försvara ett sådant inköp, eller når jag kanske smärtgränsen redan vid ett 6600GT. Har inte hittat nåt test på nätet för detta, men visst vore det väl bättre att handla rätt istället för att ha komponenter som inte matchar varandra.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk

X800xl från ati anses av alla vara likvärdigt med 6800GT och jag sitter med samma cpu som du och med just ett x800xl. Om jag istället hade haft en a64 3500+ hade jag vunnit mellan 5 och 10% så jag tycker absolut att du ska köpa ett 6800GT alt ett x800xl, beroende på om du ska klocka eller inte.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

I stort så har du rätt men om man ska uppgradera senare och då väljer att köpa en komponent som är "överpresterande" i förhållande till den omgivning som den ska sitta i så är ju det inte helt fel.

Men visst i "normalfallet" så kör man med en processor på eller stax under 2GHz så är nog en 6600GT ett mer passande val eller varför inte ett 9800 Pro som man kan få för strax över 1000:- för ibland webshopparna.

Sen vet jag inte om man gjort nånn test på hur stor inverkan processorn har men att den har inverkan det behöver man inte vara nån raketforskare för att förstå även om jag har råkat ut för at folk i bekantskapskretsen köpt ett vassare gk utan att rådfråga och sedan klagat på att dom inte märkt nån skillnad på sitt celeronsystem så bland "medelsvensson" finns nog en stor okunskap om detta förhållande.

Permalänk
Medlem

kommer jag märka skillnad om jag köper ett 6800gt eller är det procesorn som bromsar för mig?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
kommer jag märka skillnad om jag köper ett 6800gt eller är det procesorn som bromsar för mig?

Gick själv ifrån ett 9800 Pro till ett ATIX800XL och jag märkte skillnad och jag har likvärdiga saker som dig i din sign. så du bör märka skillnad då ett X800XL är vad jag vet likvärdigt med ett 6800GT och snyggare blir det med

Permalänk
Hedersmedlem

En grej med grafikkort är ju att man kan dra på en massa FSAA/AF som enbart belastar grafikkortet, och därigenom få ut en hel del ur kortet trots att ens övriga system är flaskhals.

Men generellt ska man naturligtvis inte köpa på sig prestanda man inte kan använda sig av.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |