Permalänk
Geeks
Säljchef

Behöver hjälp med ett lustigt fel!

Jo följande problem har uppstått:

Jag har installerat mitt moderkort i ett nytt chassi (cm stacker), gett den ett nytt nätagg (cm realpower) samt installerat en ny processor kyl CM Hyper48.

Tidigare var också någon CM fläkt dock med 3 pinnar kontakt, medans hyper har 4 pinnar.

Systemet är en 478 socket P4 3.0 800 Mhz bus
1 gb ram
ATI radeon 9800 Pro

Jag får ett felmeddelande när jag startar burken:
CPU Failed
Give system service imidiete (stava)
Push F2 to continue or the computer will shut down in 6 seconds.

Trycker jag F2 fortsätter den starten, laddar in windows. Startar upp men Systemkonfiguratorn på. Men allt verkar typ funka.. Jag sitter på ovanstående dator och skriver nu. Speedfan säger att processorn absolut inte är varm.

Men jag vill ju inte behöva få det meddelandet varje gång jag startar datorn.. Missar jag att trycka på F2 så stängs ju burken av. Någon med erfarenhet av detta som har lust att ge mig lite tips?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

du får nog gå in i bios o stänga av den funktion som reglerar fläkten till cpu:n ... när du kopplar med 3-pin till mobbo så styr den cpu fläktens hastighet etc, nu när du istället använder 4-pin(från nätdelen) så tror bios att du inte har något fläkt till cpu:n ... lycka till.. vet inte vilket mobbo du har så jag kan inte hjälpa dig hitta...

Permalänk
Geeks
Säljchef
Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk

Re: Behöver hjälp med ett lustigt fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Jo följande problem har uppstått:

Jag har installerat mitt moderkort i ett nytt chassi (cm stacker), gett den ett nytt nätagg (cm realpower) samt installerat en ny processor kyl CM Hyper48.

Tidigare var också någon CM fläkt dock med 3 pinnar kontakt, medans hyper har 4 pinnar.

Systemet är en 478 socket P4 3.0 800 Mhz bus
1 gb ram
ATI radeon 9800 Pro

Jag får ett felmeddelande när jag startar burken:
CPU Failed
Give system service imidiete (stava)
Push F2 to continue or the computer will shut down in 6 seconds.

Trycker jag F2 fortsätter den starten, laddar in windows. Startar upp men Systemkonfiguratorn på. Men allt verkar typ funka.. Jag sitter på ovanstående dator och skriver nu. Speedfan säger att processorn absolut inte är varm.

Men jag vill ju inte behöva få det meddelandet varje gång jag startar datorn.. Missar jag att trycka på F2 så stängs ju burken av. Någon med erfarenhet av detta som har lust att ge mig lite tips?

Har din hyperfläkt en en molexkontakt eller en 4-pinskontakt á la fläktkontakt?
Jag har sett ett par fläktar med 4pinskontakt á la 3pins. Den har 2st signalledare alltså. Försök att byta dem.
Alternativt mät upp och kolla om du har signal på någon av de två ledarna.

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Geeks
Säljchef

4pin ala fläktkontakt. Någon annan som tror på att "byta" dem 2 blåa signalkablarna? Tycker det låter lite underligt.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk

Ptja, i brist på annat tänkte jag.
Man får inte saker att funka om man inte försöker laga dem. Ett steg i rätt riktning var min tanke.

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Geeks
Säljchef

Testade att byta den gröna mot den blåa nu.. ingen skillnad desvärre :(.. känns lönlöst detta

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer om du sätter tillbaka den gamla kylaren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Geeks
Säljchef

Satte tillbaka den gamla kylarn och det gick alldeles utmärkt.. Men det är ju inte den jag vill använda.. Så jag har special löst det hela så länge.. Den gamla kylarfläkten är kopplad på CPU fläktsuttaget, fungerar dock som chassifläkt istället. Befintlig CPU kylare är kopplad i chassifläktsuttaget på moderkortet och styrs med speedfan. Bästa lösningen jag kunde finna..

Hittils har processorn aldrig överstigit 42 grader och har en idle på 30..

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com