BIOS-inställningar (A8N-E) sparas inte

Permalänk
Medlem

BIOS-inställningar (A8N-E) sparas inte

Jag har ett problem med mitt A8N-E. När man ställer in t.ex fsb i BIOS så sparas det inte utan inställningarna hamnar på default när Windows startas. Däremot sparas t.ex minneshastighet och HT-Link.

I Windows har man ju även Ai-Booster där man kan ställa in fsb. Även dessa inställningar slutar att gälla när man startar om datorn. Däremot finns de kvar (men är inte applicerade) och man man trycka på "apply" för att inställningarna skall börja gälla igen. Däremot får BIOS de inställningar som man har ställt in i Ai-Booster. Jag har prövat att avinstallera Ai-Booster men problemet med att inte intällningarna sparas kvarstår. Ett annat problem med Ai-Booster är att jag bara kan ställa in Vcore till 1,6 V (default) medan man i BIOS kan ställa in den betydligt högre.

Någon som vet vad som är fel? Lite virrigt förklarat kanske.

Permalänk

Jag kör själv på ett asus A8N-SLI PREMIUM, har inte varit med om problemet själv.

Testa att avinstallera ai-booster och köra inställningarna manuellt. Om inställningarna då sparas, vet du att felet ligger i ai-booster.

Ligger felet inte i ai-booster kan du ju alltid pröva att uppdatera bios.

Visa signatur

| AMD athlon 64 X2 3800+ med Zalman CNPS7000B-Cu LED fläkt | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2GB(4x512) kingmax PC3200 CL2.5 SuperRAM | Asus EN7800GT 256MB | 2x Western Digital Caviar SE 200GB SATA II | Antec True Blue480 PEC | Samsung 913b 19" TFT |