Krångel med uppdateringsfrekvensen, sitter fast på 60Hz

Permalänk

Krångel med uppdateringsfrekvensen, sitter fast på 60Hz

Datorn har börjat bråka. Jag har alltid haft en uppdateringsfrekvens på 85Hz, det har fungerat underbart. Men nu plötsligt så går inte det längre. Går jag in i inställningarna för bildskärm, så står den på 85Hz, eller vad jag nu ställer in den på. Men bilden flimrar så jag håller på och bli dum i huvudet. Trycker jag på "bildskärmar", så står det 60Hz där i stället. Detta stämmer nog bättre med verkligheten. TV:n funkar däremot fortfarande fint på 120Hz. Detta fel kom helt plötsligt i dag när jag startade datorn.

Jag har raderat catalyst, och installerat om, det gjorde ingen skillnad. Installerade omegas drivrutiner i stället, men fortfarande 60Hz. Sedan har jag pillat runt en hel del i inställningarna, men ingenting hjälper.

Vad tror ni är felet? Är det monitorn som är kass? Det är en gammal Iiyama, en riktig skitmonitor, men hittills har den funkat utmärkt.

Min dator är ett hemmabygge med ASUS moderkort, Athlon XP3200+ och radeon 9600 av någon specialversion. Kör en svensk verison av XP pro.

Permalänk
Medlem

Är det en TFT? Då är du oftast begränsad till 60hz i 1280/1024 resp. 75hz i 1024/768

(Ändrat: kom på att du skrev att du hade samma monitor hela tiden jaja, ignorera mitt inlägg)

Permalänk

Nej, en vanlig crt. Hur som helst så började den plötsligt att funka igen. Mycket märkligt varför den vägrade i flera timmar...

Permalänk
Medlem

hehe bra det.