Permalänk
Medlem

Erfarenheter från Asus-ägare

Efter att ha bestämt mig för att köpa en Dell i6000, snubblade jag över en mycket prisvärd Acer, modellen A6VA. Efter lite mer efterforskningar på Asus-modeller hittade jag en M6VA som också var intressant.

Nu har jag knappt hittat en enda recension på svenska om dessa två maskiner, så om du äger en sådan, eller någon annan Asus-laptop, eller har fått chansen att testa en, så vore det himla kul om du kunde skriva några rader om den i den här tråden.

Som det är nu lutar det åt en M6VA:
15.4" TFT (WXGA)
Pentium M 760 2.0AG ( Dothan, 90nm, 2M L2)
ATI MOBILITY™ RADEON® X700 128MB
512MB DDRII 533 (512*1)
80GB HDD(5400 rpm)
8X DVD DUAL DL
WLAN 802.11g
Win XP Pro
w/Bag&Mouse
Bluetooth
Carbon fibre chassi
Pris: lite drygt 15000 kr

Alternativt en A6VA:
15.4" TFT (WXGA)
Pentium M 740 1.73G ( Dothan, 90nm, 2M L2)
ATI MOBILITY™ RADEON® X700 128MB
512MB DDRII 533 (512*1)
80GB HDD(4200 rpm)
8X DVD DUAL DL
WLAN 802.11g
Win XP Pro
with Bag&Mouse
Bluetooth
with 1.3M Video camera built-in
Pris: 12500 kr

Anledningen till att jag lutar åt en M6VA framför A6VA är kolfiberchassit, snabbare HDD och pixelgaranti på noll döda pixlar. A6VA:s fördel är priset och kameran.

Mer info om Asus produktportfölj

Permalänk

Hej Per!
Haren Asus A4G sedan snart ett år. Är väldigt nöjd med den bortsätt från två saker: P4 => störande fläktar. Samt lite dåliga högtalare, kanske bättre på dina modeller. Visserligen jämför jag med min tidigare Compaq som hade ovanligt bra högtalare...

Har haft lite problem med den, men som jag tror/hoppas är tillfälligheter. Man har dock två års garanti och när jag har haft problem så har det gått snabbt att fixa dem. De två gångerna som jag har haft den inne så har det tagit en vecka för TNT att hämta den hemma hos mig, leverara den till Asus Holland och sedan leverera tillbaka den till mig...

Permalänk
Medlem

Trevligt att veta att servicen är bra.

P4-värme blir väl inget problem på dessa två, då de har PM, men jag har hört (på utländska forum) att fläktarna inte är de tystaste på marknaden, men att man inte störs av dem. Annars ska det vara mycket hög kvalitet för priset.

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av A6-serien: Störande fläkt. Diggar dock chassit/designen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Erfarenhet av A6-serien: Störande fläkt. Diggar dock chassit/designen.

Störande fläkt, kan du specificera lite mera. På vilket sätt är den störande? Går den ofta och/eller är det mycket vindljud?

Funderar på att köpa en Asus A6K, så jag är naturligtvis mycket nyfiken...

Permalänk
Medlem

I början är hastigheten konstant, sen börjar fläkten varva upp o ner vid minsta belastning.

Permalänk
Medlem

vart?

Berkan vart hittar du M6VA för drygt 15000:-? Hittar den endast på komplett.se för dryga 19 lax..
Är det ex moms du menar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
I början är hastigheten konstant, sen börjar fläkten varva upp o ner vid minsta belastning.

Det är inte grafikkortet som orsakar fläktljudet? Jag har nämligen samma grafikkort i min laptop, och den har ett grymt störande fläktljud när ATIs PowerPlay-funktion slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Re: vart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aer
Berkan vart hittar du M6VA för drygt 15000:-? Hittar den endast på komplett.se för dryga 19 lax..
Är det ex moms du menar eller?

Modellen M6786VAUP är samma som M6VA, eller rättare sagt M6VA är ett samlingsnamn för ett antal olika, men snarlika, konfigureringar. Att Komplett är dyrare beror på att det är en WSXGA-skärm, den för dryga 15 har en WXGA. Visserligen är kanske WSXGA att föredra, men jag överlever nog med en WXGA.

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/455421/... (men jag undviker självklart Datorhandel.com)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48099

Permalänk
Medlem

Re: Re: vart?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Modellen M6786VAUP är samma som M6VA, eller rättare sagt M6VA är ett samlingsnamn för ett antal olika, men snarlika, konfigureringar. Att Komplett är dyrare beror på att det är en WSXGA-skärm, den för dryga 15 har en WXGA. Visserligen är kanske WSXGA att föredra, men jag överlever nog med en WXGA.

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/455421/... (men jag undviker självklart Datorhandel.com)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48099

NU hänger ja me.. Klarar mig utan den skärmen oxå... Tycker att du ska köra med denna modell! Frågan är nu om man ska köpa den från Webbhallen eller Dialect (itservice.se).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: var?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aer
NU hänger ja me.. Klarar mig utan den skärmen oxå... Tycker att du ska köra med denna modell! Frågan är nu om man ska köpa den från Webbhallen eller Dialect (itservice.se).

Ja. Jag köpte min digitalkamera på Itservice och det gick fort och smidigt, men jag har sett att de har bara fått mediokra betyg på diskussionsforum.
Webhallen är ju ett säkert köp, men ibland kan man få vänta länge på leverans.

Och jo, just nu lutar det åt en sådan.

Permalänk
Medlem

Tjena här kommer spec samt info om min dator

Asus a7vv

Intel M 740 2.0Ghz
17.1" wxga LCD
Optical Drive 8x DVD dual/double layer
Wireless 802.11n/g
80 eller 100gb Hdd
1024 Ram
1.3 mpx inbyggd webcäm+mic
Bluetooth
Ir
5 eller 6 usb 2
1x firewire
7in1 kortläsare
10/100 vanligt Lan
skrivarport
Com port
Tv tuner
remote kontroll
Ati Mobility Radeon x700 128mb
4x 3D högtalare +inbyggd sub

och säkert en massa annat som jag har glömmt att skriva

+
snabb
nå jävulskt bra skärm
ljudet
många usb portar
dvd brännare

-
*Nu efter 1 månad har datorn börjat leva om ( fläktarna )*
tangentbordet tar ett tag att lära sig
inga separata volym knappar

Slutsats: ska jag vara helt ärlig så är jag nöjd med datorn. men att fläktarna lever om ibland är inget att hurra över, kan också vara ett fabrikations fel. la ut 15+2övrig utr på denna dator och hoppas att den ska hålla i 2 år. nåväl jag ger den 4/5

och 2877 i futuremark -05 vad nu det säger. på vanliga datorn har jag kring 2400 i future -05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrbeye
Tjena här kommer spec samt info om min dator

Asus a7vv

...

Slutsats: ska jag vara helt ärlig så är jag nöjd med datorn. men att fläktarna lever om ibland är inget att hurra över, kan också vara ett fabrikations fel. la ut 20+ på denna dator och hoppas att den ska hålla i 2 år. nåväl jag ger den 4/5

och 2609 i futuremark -05 vad nu det säger

Ja, fläktljudet är ngt som är en nackdel för ASUS och är faktiskt enda anledningen till att jag även funderar på andra alternativ (se denna tråd).

Permalänk
Medlem

mrbeye

mrbeye du har PM