Permalänk
Avstängd

2x20 pled

Hej

Jag är medveten om att man inte ska lägga upp massa trådar om en sak som redan finns massor av men anledning är att jag ej förstår mej på kopplingschemat.

har ett par frågor angående kopplingschemat till en 2x20 pled från fractronics. Beställt en display där nu men fattar inte ett skit av kopplingchemat.

Det jag har fått reda på om att löda egen display på detta forum är följande.

1: att man bara behöver använda 14polig flatkabel istället för 16 till pled/oled eftersom oled/pled ej använder bakbelysning.

2: har även fått reda på att flatkabel, 25 pol stiftdon, 14pol header och kontakdon till flatkabel är bra att ha om man inte vill "Ghettomodda" för jag vill ju ha det fint. Sen har ja fått reda på lite mer skit

Nu över till frågorna.

1: hur ska en 4-pin molex kontakt fästas, vet bara att röd=5v och svart e jord?

2: Måste man ha pontentiometer?

3: Fattar knappt ett dyft av kopplinschemat eftersom vi bara hade teknik 3ggr i högstadiet eftersom teknikläraren blev utmobbad, om det är möjligt att lägga upp en bild på hur ni har lött kablarna så skulle jag bli glaaa.. annars kan ni adda "Anders_w89@hotmail.com" så att jag kan få hjälp av någon vänlig skäl som kan det där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jo visst förklarar den guiden bra förövrigt men det e ju just stjälva kopplingchemat som jag inte förstår mig på. Dom skriver ju bara att man ska följa kopplingchemat men det e ganska svårt när man överhuvudtaget inte förstår hur man ska göra. Flatkablen e ja 50% säker hur den ska sitta men det svåraste e molexkablen fattar inte ett skit hur den ska sitta.

Skulle vara bra med ett kopplingschema som e gjort av riktiga sladdar osv.. så man ser exakt hur det ska sitta.. har noll koll på sånt..

och jag vet fortfarande inte om man behöver potentiometer.

Permalänk

Re: 2x20 pled

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdEz

1: hur ska en 4-pin molex kontakt fästas, vet bara att röd=5v och svart e jord?

2: Måste man ha pontentiometer?

3: Fattar knappt ett dyft av kopplinschemat eftersom vi bara hade teknik 3ggr i högstadiet eftersom teknikläraren blev utmobbad, om det är möjligt att lägga upp en bild på hur ni har lött kablarna så skulle jag bli glaaa.. annars kan ni adda "Anders_w89@hotmail.com" så att jag kan få hjälp av någon vänlig skäl som kan det där.

1. Du kan skaffa en molex-hane och löda på den röda och den svarta där du ska ha 5v och jord och sen trycka in den i en ledig molex från nätaggregatet. Eller så kan du klippa valfri oanvänd sladd från nätaggregatet och plocka 5v på det sättet, men det blir inte lika portabelt. Man kan också plocka lite ström från en usb-kontakt genom att klippa en usb-sladd och använda röd och svart därifrån, det är nämligen 5 V du får ut där(men det kan vara bra att ha lite koll på hur mycket ström din lilla skärm drar så du inte förstör något.

2. Man måste inte ha det. Potentiometern är tänkt att användas för att kunna justera kontrasten, men om du kopplar VLc(pinne 3) rakt till 5V så borde du få full kontrast om jag förstår det rätt. Sätt något passande motstånd där mellan om det skulle vara för mycket, du får nog testa dig fram lite för att hitta ett passande värde.

3. Kopplingsschemat är väldigt enkelt vad jag kan se. På skärmen har du troligtvis minst två siffror att gå efter(första och sista siffran brukar vara utsatta på kretskortet, vid hålen). Sen har du precis de siffrorna på kopplingsschemat också. De 25-poliga stiftdonen är ganska pilliga att löda om man inte har hyfsad utrustning, men det är fullt möjligt att göra det. Även där finns alla siffror utsatta, oftast. Om du specifierar lite mer av vad du inte förstår på kopplingsschemat så kanske man kan förklara det.

Ett tips när du väl kommit igång är att skriva ut kopplingsschemat, helst tillräckligt stort så att det blir tydligt och inte så rörigt som det kan bli ibland. Sen när du börjar löda fast sladdarna så kryssa över de lödningarna du gjort så får du bra koll över vad du har kvar att löda. Och börja löda fast kabeln på stifthylsan så du inte drar ner din lilla skärm i golvet, vilket kan hända annars.

Lycka till

Permalänk
Avstängd

Jag har gjort om en bild på kopplingchemat som beskriver vad jag förstår och inte förstår

Här kan ni ladda hem bilden http://www.mytempdir.com/305480

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte förstår? Hur du skall löda ihop det 25-poliga stiftdonet?

Polerna 18-25 skall lödas ihop, detta gör du enklast genom att ta t.ex. ett avklippt ben från en diod, ett motstånd etc. sålänge det leder ström och ej är för kraftigt/smalt så ska det gå. Sedan skall du dra en kabel till jord( minus) från pol 18-25 och sedan vidare till pol 1, Vss på displayen(kopplas alltså till Jord)
Jag antar även att du inte förstår exakt hur potentiometern skall lödas;
En potentiometer har ju 3 stift ( Datablad: http://www.elfa.se/pdf/64/06426217.pdf ) beteckningarna på pottens ben är E,S och A (se datablad igen..) Du skall alltså koppla pottens S-ben(mittersta benet) till pol 3, Vlc på displayen och E till jord och A till en spänningskällap på 5 volt(molex, usb etc.) sedan så löder du från spänningskällan till pol 2, Vcc på displayen(det spelar ingen roll hur du vänder potentiometern sålänge som du kan hålla reda på vilket löd-öra som är i mitten, och det hoppas jag att du kan )

Lite luddigt förklarat kanske...men det är ju bara att ställa fler frågor om du inte förstår

Edit: Skrev lite fel
och så glömde jag ju att skriva Lycka till!

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Avstängd

hmm.. nu klarnade det i huvet.. bra förklaring faktiskt men när det gäller en OLED display måste man väl inte löda dit en potentiometer eller?

Permalänk
Medlem

nej det behöver man ej göra, men om du ej gör detta så måste du ha tillgång till div. motstånd i olika värden för att kunna laborera med vilket du skall använda dig av(jag antar att du ej har någon mutimeter?) men om du beslutar dig för att köra med motstånd så gör det! Men om du skall beställa motstånd från Elfa etc så kan du likväl beställa en trimpot på 10K
Peace

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem

nej det behövs inte men det är bra att ha en, för justering av styrkan av ljuset för punkterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warpiz
nej det behövs inte men det är bra att ha en, för justering av styrkan av ljuset för punkterna.

Just därför skrev jag att han isof får köpa ett antal motstånd som han kan laborera med

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Avstängd

displayen kan väl inte gå sönder om man inte använder potentiometer/Div motstånd.

Permalänk
Medlem

nej det gör den inte, dock så kommer den att lysa på full styrka och du kan ej reglera spänningen.

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Avstängd

Okajj... får väl tästa mej fram

Permalänk
Medlem

kör själv på full styrka just nu, då trimpoten pajjade när jag lödde om kabeln till displayern och inga problem där...sägs iofs att livstiden minskar en del, men inget är riktigt bevisat där..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Okej tack för svaren.

Då tänker jag använda mej av usb som strömkälla och inte använda potentiometer.
sen ska ja köpa stiftdon, flatkabel 14 pol och såna där kabeldon. Sen en sån där kopplingsdon till displayen så de inte blir så fult.. vill ju ha den mer portabel

efter det ska ja bygga htpc i durkplåt. moahaha, se hur det blir haha..

Permalänk
Avstängd

NOLF: man behöver inte löda ihop pinne 18-25 de är jordade i parallellporten... tror jag skrivit detta 200 ggr på detta forum nu...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

CyberVillain: Alla vill göra saker så svårt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fast tyvärr så förvirrar kopplingsschemat det en del :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

ultima du har inte provat att sliper ned underkanten på en OLED?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
NOLF: man behöver inte löda ihop pinne 18-25 de är jordade i parallellporten... tror jag skrivit detta 200 ggr på detta forum nu...

Okej! Om jag skall vara ärlig så hade jag ingen aning att det var så tack!

Visa signatur

Nolf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
kör själv på full styrka just nu, då trimpoten pajjade när jag lödde om kabeln till displayern och inga problem där...sägs iofs att livstiden minskar en del, men inget är riktigt bevisat där..

Kan man få en bild eller fingervisning på hur starkt den lyser?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

känns helt normalt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
ultima du har inte provat att sliper ned underkanten på en OLED?

Hur menar du? Typ att plocka bort nederdelen med extra lödpunkter?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

yehoooooooooo...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Hur menar du? Typ att plocka bort nederdelen med extra lödpunkter?

precis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har själv funderat på det då jag har min monterad på en 5½"-plåt och den sticker ut 2mm nedanför, men har inte vågat sätta dremmeln i den..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd