Permalänk
Medlem

Peltier & vattenkylning?

Tjena..
Funderade på vad förutsättningarna ska vara för att man ska kunna kyla en P4 @ 2.4GHz med peltier och vattenkylning..
Sökte lite snabbt men hittade inget som svarade på det..

MVH Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

För att kyla en cpu behövs en peltier på ca: 200W för att det ska bli någon mening med den..

Vattenkylningen måste då vara dimentionerad för att få bort minst ungefär 300W värme.
Sen måste man också isolera slotten för att inte kondens ska bildas på moderkortet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Mmh, då undrar jag bara på ett ungefär hur pass starkt/bra nätagg man behöver, samt hur man ska isolera slotten..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

det finns speciella nätagg som man kan köpa som passar i en cd-rom slot. Jag har för mig att det brukar ligga på runt 300W.

Men vilket nätagg som hellst som har den effekten klarar det, sen beror det på hur många peltiers man har såklart...

Visa signatur

DFI lanparty Ultra D//AMD X2 4400+@270x10//asus N7800GTX@500,1280//Corsair XL3200@2.5-3-3-6//WD raptor 74gig, Maxtor diamondmax 300gig//Tagan 580W 2-force

Permalänk
Medlem

Det är rekommenderat att man kör på ett separat agg för peltiern, det går visserligen att köra på det vanliga men det är inte att rekommendera.
Ett agg till peltiern kan du göra själv, finns en guide på nordichardware har jag för mig(eller 64bits).
Sen finns det speciella agg på elfa men dom kostar MULTUM, 1000kr och mer).

Material att isolera med kommer borde fungera med ett ogenomsläppligt material som inte håller statisk elektricitet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ok, men jag sökte i galleriet på "peltier" då hittade jag en som kylde sin CPU med en 89W peltier tror jag =/
Annars får jag nöja mig med vatten på CPUn och kanske peltier och vatten på GPUn.. Samma sak där, isolera "med ett ogenomsläppligt material som inte håller statisk elektricitet".. Kan man hitta sånt material på t.ex. ELFA?

MVH Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Det heter neopren som man oftast använder. sitter i dykar dräkter, sen måste du även fetta in kortet rejält då det bildas kondens. Så det är _VÄLDIGT_ viktigt att man isolerar noga och rätt.
Skall du endast ha pelt på GPU brukar det räcka med ett agg i burken då det räcker med en pelt på ca 100w(kan inga siffror i huvudet) oftast.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mkt då

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

En annan sak som är bra att ha är bytyltejp. Ett slags tätnigsmassa på rulle. Silikon funkar bra att fetta in med.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
En annan sak som är bra att ha är bytyltejp. Ett slags tätnigsmassa på rulle. Silikon funkar bra att fetta in med.

Jag har hört mycket om bytyltejp, var kan man köpa det? Blir ju sugen på att testa! Är det sånt dom lindar LN2rör och sånt med?

Man ska minst ha dubbelt så många watt på peltiern som processorn genererar för att det ska göra någon större skillnad.

Om man inte vill ha ett kladdigt moderkort fullt med dielektrisk fett/silikon så fungerar "conformal coating", en slags lack som skyddar mb/gpu från fukt som kan bildas vid kondens. Jag har inte hittat någon i sverige som säljer samma spray som dom säljer i usa. Men sprayen som elfa säljer (80-799-56) verkar rätt lämplig?
Jag ska testa den när jag fått alla delar till min peltkylning, kan bli svårt att säga om den fungerar dock. Om allt fungerar så vet man ju aldrig om det hade fungerat utan sprayen.

För att isolera sockeln och neoprenet så fungerar inte conformal coating. Där ska det vara dielektrisk fett eller något annat som isolerar och fyller igen alla möjliga luftfickor. Om du väljer silicon så tänk på att välja rätt, finns otroligt många sorter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Jag har hört mycket om bytyltejp, var kan man köpa det? Blir ju sugen på att testa! Är det sånt dom lindar LN2rör och sånt med?

Man ska minst ha dubbelt så många watt på peltiern som processorn genererar för att det ska göra någon större skillnad.

Om man inte vill ha ett kladdigt moderkort fullt med dielektrisk fett/silikon så fungerar "conformal coating", en slags lack som skyddar mb/gpu från fukt som kan bildas vid kondens. Jag har inte hittat någon i sverige som säljer samma spray som dom säljer i usa. Men sprayen som elfa säljer (80-799-56) verkar rätt lämplig?
Jag ska testa den när jag fått alla delar till min peltkylning, kan bli svårt att säga om den fungerar dock. Om allt fungerar så vet man ju aldrig om det hade fungerat utan sprayen.

För att isolera sockeln och neoprenet så fungerar inte conformal coating. Där ska det vara dielektrisk fett eller något annat som isolerar och fyller igen alla möjliga luftfickor. Om du väljer silicon så tänk på att välja rätt, finns otroligt många sorter!

Här hittar du bytyltejp: http://butik.wiedland.se/index.php?cPath=25&osCsid=11ee013d82...

Nej det är inte det man använder föt att linda runt rören det är väll neopren tror jag. Bytyltejp har man till ex runt evap hyvudet för att täta så att fukt och sånt inte tränger igenom. Själv skulle jag alldrig använda något annat än fett då jag kör Promme. Tar man bort evap huvudet rinner det ut en jäkla massa vatten. Så jag vill vara på den säkra sidan. Fett är bebrövad metod. Jag vill inte chasna och få mina pinnar upprötna. Det tar ju som sagt ett tag för att dom skall bli det.

Mvh
Johan

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Jo under cpu'n och på andra ställen i närheten av den så är det fett som gäller om man vill vara på den säkra sidan!

Men för att skydda resten av moderkortet sattsar jag på skyddslack/conformal coating. Bäst vore om man skulle lämna in alla delar till Para Tech!

Permalänk
Medlem

ok, men om jag bara vill kyla GPUn med peltier och vatten, samma sak som gäller då =/ ?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
ok, men om jag bara vill kyla GPUn med peltier och vatten, samma sak som gäller då =/ ?

Ja, fast då grafikkortets processor inte går att ta loss som en "vanlig" cpu så behöver/kan du inte få in dielektrikt fett under den.

Överallt mellan vattenblocket, peltiern, processorn och neoprenet där det kan bildas luftfickor ska du applicera fett. På så vis kommer inte luften i kontakt med någon för kall del och kondenseras därför inte. Ingen isolering är perfekt utan även neopren släpper igenom lite värme. Men det är inte mycket och dessutom över en mycket större area, villket gör att temperaturen utanför isoleringen förhoppningsvis inte blir så låg så att det bildas kondens.

Om det ändå skulle bildas kondens en varm och fuktig benchdag så är det säkrast att man för att skydda mb/gpu och andra känsliga komponenter i farozonen mot korrosion och kortslutning, fettar in alternativ lackar med skyddslack/conformal coating.

Var noggrann när du isolerar!

Permalänk
Medlem

ok, vilken typ av fett är att rekommendera? 80-799-56 på elfa du länkade?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
ok, vilken typ av fett är att rekommendera? 80-799-56 på elfa du länkade?

Jag kan inte rekommendera 80-799-56 då jag inte hunnit testa den och inte vet om någon annan har testat den. Men det är ju conformal coating så det borde i alla fall inte vara negativt.

För att fetta in runt processorn fungerar dielektriskt fett från overclockers.se. Elfa har antagligen något liknande. Själv använder jag ett fett jag köpte från sidewindercomputers.com. Om du funderar på att beställa från usa så kolla även på frozencpu.com.

Permalänk

Verkar riktigt grymt de där med att använda peltier. Fast om man nu skulle välja att ha en peltier + vattenkylning på GPU hur bör de se ut innan man börjar köra igång allting. Skulle ju gärna vilja se hur en färdigapplicering av isoleringen skulle se ut, så nån bild vore inte fel att kolla på.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare