Permalänk
Medlem

Opteron 146 vs Fx57

Hur står sig en opteron 146 @ 3ghz mot en FX-57 @ 3ghz?

Inte så stor skillnad väl? Opteron ÄR väl en fx57 mest låst multiplier?

Permalänk
Avstängd

Exakt samma chipstruktur. Så dom presterar indentiskt vid samma frekvens.

Permalänk
Medlem

Har inte FX-57 SSE och en del annat stöd som inte opteron har?
Har alltid trott att FX är bättre, men så kanske det inte är?

Nice isåfall!

Permalänk
Avstängd

Opteron har också SSE 1-3 och allt det där.
Inte säkert att Opteron har cool'n'quiet. Men et påverkar ju inte prestandan och stängs oftast av när man klockar ändå.
Men jag vet inte om det bara var Opteron 940 som inte hade det eller om det gällde 939 också.

Permalänk

Jag tycker inte att man kan jämföra proccessorer så där.
En klockad Opteron 144 är lika snabb som en oklockad FX-57. Men om man köper en FX-57 så klockar man ju självklart den med.

Permalänk
Medlem

Sen kommer en system FX alltid att vinna även om båda skulle ticka i samma hastighet. Då FX inte har låst multipel. Du får ju så mycket enklare att maxa minnena då

Att man självklart skulle klocka en FX57:a är inte helt säkert. Det hela handlar om, om jag nu har förståt rätt, en opteron i samma hastighet som en oklockad FX propp.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Jag tycker inte att man kan jämföra proccessorer så där.
En klockad Opteron 144 är lika snabb som en oklockad FX-57. Men om man köper en FX-57 så klockar man ju självklart den med.

Man måste jämföra så för att förklara prestandaförhållandet mellan Opteron och FX.

Bästa överklockarprocessorn borde egentligen vara Opteron 254. Då den ligger på samma frekvens som FX57 original. Och antagligen har högre krav på sig från AMD.