P4 506@4GHz prescott Beställer ikväll!

Permalänk
Medlem

P4 506@4GHz prescott Beställer ikväll!

Har sett att P4 506 2,66 gör 4GHz på luft. Är det bara att köpa en processor eller måste den ha en speciell stepping för att få upp den i 4GHz ?

Permalänk
Medlem

Det finns 3 olika varianter av den CPUn på processorfinder.intel.com
Dock tror jag dom klockar rätt likvärdigt, det ska vara en mycket bra CPU att överklocka

Lite som den gamla P4A-Prescotten (2.4Ghz) som gjorde över 4 på luft.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Okaj det låter ju bra!

tänkte köpa det här moderkortet

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304927&cks=PRL

och ett Corsair DDR2 533Mhz 1GB minne

Blir det bra ?

Permalänk
Medlem

Helt klart ett utav de bättre korten när det gäller överklockning.
Billigt var det också, vissa butiker tar fortfarande över 2 papp för det moderkortet.
Chipsettet stödjer dock inte kommande CPUer från Intel, så du vet.

Minnet kvittar i princip då du köper en CPU som har 133Mhz FSB, ett 533Mhz DDR2-minne ligger på 266Mhz.

CPUns multipel är 20, 20*266 är 5320Mhz om du ska köra minnet i 1:1, tror inte CPUn klarar det dock

Se till att få ett minne med så låga latenser som möjligt bara, 533Mhz DDR2 duger fint.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Tänkte köra 20*200 om det går. Beställer grejerna då om det inte är något annat jag bör veta ?

Permalänk
Medlem

Näe, kylningen är ju givetvis en akuell fråga då CPUn blir ganska varm.
Vet inte hur du prioriterar tystnad, men när orginalfläkten drar på i fullvarv (vilket den kommer göra när du överklockar) låter en del.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Om du ändå tänker köpa nytt moderkort+minne så rekommenderar jag verkligen att köpa A64 istället. Prescott är inte så mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

a64 operton om du kan få tag i, dom klockar bra och är billiga, kö min 144 på 2.7ghz
amd är bättre än intel...i nuläget iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Å så kom gamarna ....

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

håller med, köp en A64, eftersom de är mer cpu för pengarna

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla tjat om AMD... Men om man får upp denna processorn för 1100kr i 4GHz med luftkylning så har man en processor som är bättre än fx-53 i spel.. Håll er gärna till topic.. Hur va den gammla prescotten 2.4 ? Fanns det olika steppings som klcokade bättre ?

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med SL88F och SL7E8 av den gamla prescotten.
Bägge klockade ungefär likvärdigt, det skiljde runt 50Mhz emellan dom.

Begränsningen var framförallt moderkortet som jag hade, chipsetflänsen blev för varm så det stoppade 4Ghz+ i bägge fallen.

Smolk här på swec sitter på en SL88F som verkar gå ruggigt bra.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/cpu-4504.JPG
(Ursäkta länkningen utan att ha frågat dig, Smolk)

Så visst klockar olika steppings olika bra, men med rätt förutsättningar får du upp "din" i 4Ghz+, moderkortet du tittade på är en av de "rätta" förutsättningarna.

Jag tror inte du kan specialbeställa någon stepping av det nya, de lär bara ha 1, max 2 varianter av den i Sverige.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

ok schysst att du hjälper..

Antal Webbpris Totalt
Intel Pentium 4 506 2.66GHz Socket LGA775, 1MB, EM64T, BOXED m/fläkt
Artikelnr: 311907
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1195 1195

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Abit Fatal1ty AA8XE, I925XE, Socket-775 SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
Artikelnr: 304927
Lagerstatus: 44 st. på lager 1299 1299

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin
Artikelnr: 301111
Lagerstatus: 12 st. på lager 925 925

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

PowerColor Radeon X800GT 256MB GDDR3, PCI-Express, Dual-DVI-I, Tv-Out, Retail
Artikelnr: 311656
Lagerstatus: 500+ st. på lager 1595 1595

Ska beställa strax.. Ser det bra ut ?

Permalänk
Medlem

Absolut, har ingen erfarenhet av grafikkortet dock

Antar att du beställer 2 gig ram? Skulle jag gjort så man har det färdigt med 2 identiska stickor.

Är själv sugen på en sånn prolle faktiskt, skulle vilja leka med en sådan och min vappo

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Okaj skulle egentligen bara ha en billig processor och sen när jag googlade efter benchmark så såg jag att folk fick upp den i 4Ghz med luft
Sen presterar den ju riktigt bra i 4ghz orginal så är den ganska sunkig..

Permalänk
Medlem

Jo, det är ett riktigt bra budgetalternativ om man får upp den i 4Ghz, speciellt för 1195:-

Märkte själv att min burk genast blev mkt piggare i benchmarks osv när man började få upp CPUn i över 4Ghz.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Även om du får upp din p4 a i 5 gh skulle en 3 gh amd vara snabbare tyvärr.
Dock håller jag med om att för priset är det bra go for it !

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
Det var ett jävla tjat om AMD... Men om man får upp denna processorn för 1100kr i 4GHz med luftkylning så har man en processor som är bättre än fx-53 i spel.. Håll er gärna till topic.. Hur va den gammla prescotten 2.4 ? Fanns det olika steppings som klcokade bättre ?

Om cpu 1 ger dig 100% prestanda för 1100kr och cpu 2 ger dig 130% prestanda för 1400-1500kr vilken tar du?

Permalänk
Medlem

De diskuterar inte AMD i denna tråd. De diskuterar en eventuell klockning av en Intel-processor, så sluta tjata om AMD.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
Det var ett jävla tjat om AMD... Men om man får upp denna processorn för 1100kr i 4GHz med luftkylning så har man en processor som är bättre än fx-53 i spel.. Håll er gärna till topic.. Hur va den gammla prescotten 2.4 ? Fanns det olika steppings som klcokade bättre ?

Om du köper en Opteron för 1500:- och klockar till 2.8GHZ har du en FX57a. Det är lite bättre än FX53 kan jag ju säga för ungefär samma peng.

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka mycket så är en P4 ett bra val, höga MHz ÄR "kul"
Jag kommer precis upp i 4 stabilt med min 3.2, men blev redit sugen på att köpa denna och ha ett tag att pilla med, mest för skojs skull

Permalänk
Medlem

Låt killen köpa vad han vill. Jag har tidigare haft Intel och det jag saknar med Intel är att det är roligare att klocka. Man behöver ej heller vara rädd för att den har sunkig minnes kontroler.

Tycker det ser ut att vara en trevlig och fin setup du har. Alltid kul med uber höga Mhz

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Ganska fin procentuell överklockning på luft

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ser så dumt ut när 'fanboys' eller vad man ska kalla dem, kommer in i en tråd som handlar om Intel och börjar pladdra om deras lilla 'Älskling'.........blah.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osen
Den är verkligen inte bättre än en fx-53:a i spel... För sista gången så är det inte bara klockfrekvensen som spelar någon roll Då skulle ju Intel isåfall vara överlägsna i spel med alla sina högt klockade processorer. Och så är det ju inte.

Vet du ens vad du snackar om ? Jag har verkligen inte sagt att det bara är mhz som gäller..

http://img.zol.com.cn/article/4/673/limq8rs2EO1zc.gif

Den presterar bättre än en FX-53 i 3dmark

http://img.zol.com.cn/article/4/682/lipbmHj6xGG7I.gif

Där presterar den bättre än en FX-53 i sisoft sandra 05

Det tycker jag ser ut att vara ganska bra för en processor för 1199KR jämfört
med en för 8165 kr

Permalänk

Är CL4 på dom minnena verkligen bra?
Skulle vara nice om du snabbar dig att köpa den innan de blir vår, så att du fortfarande kan toppa

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

CL4 är standard på dagens vanliga DDR2-minnen.
CL3 är det lägsta som finns.

l0bster:
Du måste presentera lite resultat när du fått hem grejjerna, är intresserad både av moderkortet och CPUn.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l0bster
Vet du ens vad du snackar om ? Jag har verkligen inte sagt att det bara är mhz som gäller..

http://img.zol.com.cn/article/4/673/limq8rs2EO1zc.gif

Den presterar bättre än en FX-53 i 3dmark

http://img.zol.com.cn/article/4/682/lipbmHj6xGG7I.gif

Där presterar den bättre än en FX-53 i sisoft sandra 05

Det tycker jag ser ut att vara ganska bra för en processor för 1199KR jämfört
med en för 8165 kr

Fast i ärlighetens namn så kostar fx-53 INTE 8000kr, den säljs väl inte ens längre?
FX-55 kostar 8kkr.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Gör ett inlägg in denna diskussion.

Som mikerrer påpekade (länkningen är ok) så har jag en 2,4GHz Prescott (SL88F). Den klockar bra, men 4,5 var ju suicide shot. Problemet som Prescott har är att den börjar äta vcore vid ~4GHz. Det är därför det inte finns några Prescottar över 4 GHz. Högre vcore leder till ökad värme, och det på en redan varm processor är inte så bra. Men 4GHz med en Big Typhoon bör väl funka.

Kan ju dessutom säga att JAG i dagsläget hade köpt en AMD. En opty 144/146 är jäkligt prisvärt i dagsläget. En 144 lär slå en 506 original och klockad (vid samma villkorl) i det mesta, spel, diverse komprimering osv.

Du (l0bster) säger att 506 slår en FX53 i spel. Har du en länk till det? Annars har jag två intressanta länkar.
http://www.techreport.com/reviews/2005q1/pentium4-600/index.x...
http://www.techreport.com/reviews/2005q2/pentiumd-820/index.x... i dom så får 570 och 670 (3,8GHz) stryk av 3800+ i alla spel och en hel del annat också. Därför bör ju 4000+ som är en FX53 smiska en 506 i 4GHz. Dessutom saknar den HT (och EM64T?) som 560/570 har. Och en opty 144/146 får du tag i 1500, och då är det väl värt det med tanke på att du lär få upp den i ÅTMINSTONE 2,6GHz (ev 2,7-2,8) på luft.

Men visst, köp du en 506. Det är en prisvärd processor som duger i det mesta.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fast i ärlighetens namn så kostar fx-53 INTE 8000kr, den säljs väl inte ens längre?
FX-55 kostar 8kkr.

I ärlighetens namn så har den gått upp till 8300 enligt buggy.nu

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=fx-53

Kolla gärna upp sånt innan du skriver..

Nått mer snack om att amd är bättre vill jag inte se..

Har haft AMD64 men visst den funkar väldigt bra och presterar bra. Men jag provar gärna något nytt som presterar ännu bättre.

Hur är det med Opteron 144 finns det nån benchmark hur den presterar klockad till 3ghz typ går den att jämföra med en fx-57 eller är det bara samma mhz ?