Blåser fläkten ut luften eller in luften i lådan?

Permalänk

Blåser fläkten ut luften eller in luften i lådan?

Hejsan God jul i efterskott förresten

Nu till frågan. Det är en ganska simpel fråga men jag vill bara veta.

Håller på med en hepc och vill somsagt ha bästa möjliga kylning i den. Kommer bara kunna få platts med några 80mm fläktar och en 92mm fläkt.
Nu till själva frågan.
Jag ska ha ett nytt lite kraftigare nätaggregat. jag har kollat på många med en 120mm fläkt. Oftast sitter det bara galler på baksidan av dessa som luften kan strömma igenom i.
Men denna 120mm fläkten tar den luft från lådan och blåser igenom nätagget eller tar den luften utifrån och in i nätagget och sedan in i lådan?

Tänkte på detta för ifall det nu är så att 120mm fläkten suger luft från lådan och ut blir det en ganska bra kylning i lådan.

//RaGnaR

Permalänk
Medlem

Dom drar ut luften!

Permalänk
Medlem

jag tror inte kylningen kommer bli specielt bra då fläktarna i nätaggen oftast är tempstyrda. Det gör att om agget är "svalt" så kommer fläkten sakta ner och tempen i chassit stiger, jag skulle nog ha en eller två fläktar till, förutom i agget.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Alltså om du läser lite mer noga så står det att jag kommer att ha några 80 mm och en 92mm fläkt. Men om fläkten är tempstyrd kan man fixa det själv. Bara att ta bort kontakten till fläkten och koppla in den i en vanlig moulex så ska få se att den kommer att blåsa någolunda hela tiden :D.

Permalänk

Den "tar" luft innifrån lchassit och trycker ut det på baksidan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1