Permalänk
Medlem

jonstorm från CRTs

Halloj

Det är så att huden bakom mina öron och på ögonlocken blivit extremt irriterande och jag har fått sår.
Min pappa som är läkare (oj shit vilken snobb jag måste vara!) har nu kommit fram till att det är mina skärmar som orsakar hudirritationen, jag kör med två stycken ganska gamla (ena är 5 år den andra är 2 år) CRT skärmar och jag undrar om detta verkligen är fallet att min hudirritation beror på skärmarna. Han förklarar det med att det är en s.k. jonstorm från mina skärmar som orsakat detta.
Nu vill jag veta vad ni tror : kan dubbla CRTs leda till hudirritation ?

txh
Frud

EDIT : och finns det skydd att sätta över skärmarna som kan minska denna "jonstorm" vad kostar de och blir det mycket "sämre" bild?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Jag har suttit bakom CRT skärmar sen mitten av 80-talet(antagligen innan du var född?) ganska ofta bakom minst 2 skärmar och inte har jag några sår i ansiktet. Det låter helt jävla galet, du måste vara extremt känslig isåfall.

Om det nu skulle vara sant, be pappa köpa dig en LCD skärm istället.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

finns väl filter på tex biltema som borde göra nån nytta alla fall...är bara som en ram du sätter runt displayen.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

Några joner är det väl inte fråga om, utan snarare elektromagnetisk strålning ifrån CRT:n. Denna ligger på en massa olika våglängder, och förutom att visa bilden på skärmen så hettar den även upp ansiktet vilket kan vara irriterande för tunn/känslig hud.

Permalänk
Hedersmedlem

En första och väldigt viktig fråga:

Är bildskärmarna jordade? Dvs kopplade till ett skyddsjordat vägguttag.

En ojordad crt-skärm strålar många gånger mer än en som är jordad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Håller med Oscar000 här, fråga ett är om du använder jordat uttag. Skärmfilter (som minskar em-strålningen) ska ju dessutom också kopplas till jord.

Offtopic: fanken va få crt-skärmar som finns att köpa nuförtiden! Ska spara min urgamla 15" icke-TCO-märkta crt (som jag köpte till min 486:a) o visa barnbarnen när jag blir gammal

Permalänk
Medlem

suttit mycket framför en dator sen unga dagar sen för 2 år sedan började jag flagna som tusan i ansiktet sen blodröda ögon och ser ut som jag solat sönder mig, hadde då en crtskärm från 98. bytte den för 1.5 år sedan mot en tft inga sådana problem nu. fast då kör jag ojordat.

Så börja med att köra datorn/skärm i jordat utag till att börja med.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Hade också liknande problem för några år sedan. Det visade sig dock att färgen på mina glasögonbågar nötts bort. Detta gjorde att jag fick kontaktallergi när metallen från bågarna låg mot huden.

Nya glasögon inhandlades och problemen försvann omgående.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har kört ojordat i 3 år nu. En LG Flatron F900B ser ingen TCO märkning på den men den borde ju ha någon.

Jag har inga besvär mer än kanske trötta ögon.

Permalänk
Avstängd

hrhrm kanske en dum fråga men ....Hur vet man om kontakten är jordad eller icke jordan?? 'Jag fick aldrig lära mig det i skolan=('

PS:Inga frågor är dumma=P 'en sak som jag fick lära mig=)'

Permalänk
Medlem

ojordat uttag:

jordat uttag:

ojordade uttag finns så gott som bara i gamla hus. om du har en grendosa måste du kolla i kontakten grendosan är kopplad till och se om den är jordad. grendosor har så gott som alltid jordade kontakter.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!