Permalänk
Medlem

[sql/php]

## Detta är oviktigt, mest för bakgrund m.m ""

Har börjat lära mig lite sql/php, började på allvar häromnatten med en polare som lärde sig lite mer avancerad xhtml/css än vad han kunde, så vi lärde oss tillsammans kan man säga. Eftersom jag redan kunde xhtml/css så fick han sköta alls sådant medans jag pillade med databasen och dylikt.

Detta medförde att om han behövde hjälp så fanns den där, behövde jag hjälp blev det lite svårare

Vi fick allt att fungera, men nu har jag ett par saker jag undrar över som mina nyvunna kunskaper dessvärre inte räcker till för.

## Här börjar min fråga ##

Jag vill hämta ut 15 poster från databasen, dessa ska listas efter id med den senaste först.

SELECT * FROM lank ORDER BY lank_id DESC LIMIT 15 med andra ord.

Men jag vill byta till sida 2 för att se de nästa 15 i rad, men för att starta på ett id så måste man ju skriva

SELECT * FROM lank ORDER BY lank_id DESC LIMIT 0, 15 för att den ska börja på id '0' och lista totalt 15.

Problemet är ju att jag inte vet vad det senaste lank_id kommer vara eftersom den blir högre varje gång man lägger till en länk till listan. Har försökt googla och kikat på ett par andra ställen, men antingen så har tröttheten tagit sin rätt eller så vet jag bara inte vad jag ska leta efter.

För att förtydliga:

Vi säger att det i skrivande stund är 400 länkar i databasen, av dessa ska alltså id 400 - 385 listas på sida 1.
På sida 2 ska 384 - 369 listas osv osv osv.

Vad jag inte förstår är hur jag bestämmer att det alltid är det senaste 15 ids som listas.

Är det någon som kan tipsa om hur man ska gå tillväga?
Tänk gärna på att jag bara pillat med detta under ca 15 timmar, så risken att jag inte fattar är överhängande

Tack på förhand.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag missförstod dig men räcker det inte bara med att du har LIMIT 15 på första sidan, LIMIT 15,15 på andra, LIMIT 30,15 på tredje osv?
Då kan du ha något liknande:
LIMIT ".intval($_GET['sida'])-1.",15

EDIT:
Självklart bättre att lägga in en ifsats eller liknande innan så du inte får -1,15

Permalänk
Medlem

Vid LIMIT 0,15 börjar den inte på id 0, den börjar på rad 0. (400-385)
Vid LIMIT 15,15 börjar den på rad 15 och eftersom du har baklänges blir det id 384-370

Detta brukar kallas pagingsystem. Finns klara med länkar och allt på phpportalen

EDIT: Kan visa ett jag har:
http://wartosurvive.com/Main.php?pid=4&start=0&dev=1

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Vid LIMIT 0,15 börjar den inte på id 0, den börjar på rad 0. (400-385)
Vid LIMIT 15,15 börjar den på rad 15 och eftersom du har baklänges blir det id 384-370

Detta brukar kallas pagingsystem. Finns klara med länkar och allt på phpportalen

EDIT: Kan visa ett jag har:
http://wartosurvive.com/Main.php?pid=4&start=0&dev=1

Säger du det.. Jag var så stensäker på att det inte fungerade så att jag inte ens provade..
Tack så hemskt mycket iaf, ska läsa igenom länken du pastade.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o