Permalänk
Medlem

Rörlampa

Tjenare.. har tänkt ut en massa saker som jag kan styla mitt rum med.

en tanke som slog mig, rätt bra faktist. om man har ett långt rör som man kan fylla vatten i, och sedan en pump som blåser in luft, borde inte de se rätt tufft ut, om man belyser det. Sätt sånna för.

Men iaf, vad kan man få tag på en billig luft pump? har en vattenpump till min vattenkylning som jag inte använder, kan jag använda den? den kan _inte_ pumpa luft, men kanske blir samma effekt om man pumpar runt vattnet?

Eller va tror ni?

Visa signatur

i7.

Permalänk

hmm, om du tänkt ha ett vertikalt stående rör så tror jag att jag vet vad du menar förnågot... ett tag sedan jag såg sånna...

däremot om du tänkt ha det horisontelt så får det nog vara bra drag i dendär pumpen för att få "bubbel-effekt" i hela röret...

Edit: var det typ sådant du tänkte på? http://www.rehatek.se/Bilder/8561b.jpg

sökte på google och finns att köpa här:
http://www.rehatek.se/produktlista.asp?namn=Ljuseffekter%20oc...

ska kolla lite till:P

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

fins ju överallt sånna...

kolla
www.teknikmagasinet.se
www.conrad.se

osv osv...

Permalänk
Medlem

det jag sa var att jag behövde en pump inte färdig

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
det jag sa var att jag behövde en pump inte färdig

du skrev som du komit på en ny unik idé vilket inte är fallet direkt...
vill du göra det krångligt å bygga själv så köp en akvariepump typ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
du skrev som du komit på en ny unik idé vilket inte är fallet direkt...
vill du göra det krångligt å bygga själv så köp en akvariepump typ...

det jag skrev var "en idee som slog mig" inte unik? va fan fick du unik ifrån ?

Citat:

en tanke som slog mig, rätt bra faktist. om man har ett långt rör som man kan fylla vatten i, och sedan en pump som blåser in luft, borde inte de se rätt tufft ut, om man belyser det. Sätt sånna för.

Läskunighet?

Visa signatur

i7.

Permalänk

hur som hälst...

akvariepump...

Permalänk
Avstängd

gå ti närmaste akvarie affäer o köp en luftpump, kostar ca 50-100 kr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellemando
gå ti närmaste akvarie affäer o köp en luftpump, kostar ca 50-100 kr...

Yes! äntligen någon som förstog en del av frågan!

Vad för pump, och vart är det billigast att köpa? länk?

Visa signatur

i7.

Permalänk

ta en som pumpar på... behöver inte vara så mkt.. sen så se till att du får en luftventil så att det sugs in luft annars kommer du inte se så mkt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Yes! äntligen någon som förstog en del av frågan!

Vad för pump, och vart är det billigast att köpa? länk?

inte för att klaga men du klagar på andra om att förstå när du själv inte förstår.
en luftpump för cirka 50-100 kronor är så billigt det kan bli, och att köpa på internet skulle ju göra att frakten är nästan lika mycket som priset för pumpen, och att söka på internet efter just en luftpump är inte en omöjlighet!!

http://www.pwss.nu/product.php?productid=1858&cat=317&page=1

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

om du köper en vanlig akvarie-pump så tänk på att om din lampa är en meter hög så måste du ha en pump som klara av att trycka luften en meter + lite till annars gör tyngden i vattnet att pumpen inte klarar att trycka in luft och ju högre lampa desto starkare pump måste du ha

Visa signatur

Som dator finner jag din tro på teknologi underhållande =)

Permalänk

hmm var inte sånna populära för en 3-4 år sedan?
Tror min syster har en sån stående på sitt rum

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Skaffa en backventil så att inte pumpen förstörs av vattentrycket ifall den stannar.

Permalänk
Medlem

Japp, en simpel luftpump kan man få för runt 100kr i sin lokala akvarieaffär...det vanligaste är en liten klump som man kopplar in elsladden och luftslangen i, se bara dock till att den är tillräckligt stark. Och en bakventil är bra att ha, ifall nått skulle krångla så är det inte fint med en stor pöl vatten på golvet.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Avstängd

det blir ingen pöl med vatten på golvet om den skulle sluta att funka, har haft sån i mitt akvarium o den la av men de blev inge vatten på golvet. tror de har nån inbyggd grej som förhindrar det.

Om jag vore du så skulle jag pallar mitt arsle till en akvarieaffär o fråga försäljaren om de olika modellerna, skippa internät butikerna, o som nån sa så blire för hög fraktkostnad så det lönar sig inte.