Hur bra presterar iBook 12" utan uppgraderingar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Hah, iMovie följer ju med..

och dv-kameran också?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag blir alltid lika förundrad varje gång man hör klagomål på för lite lagringsutrymme...
vet inte riktigt hur mycket macos tar upp från början, men för mig som använder enbart 2gb för ubuntu och ytterligare 2gb för /home är det förunderligt hur man ens lyckas fylla en 40gb-hårddisk?!

piratkopierar folk så pass mycket, alla ibookanvändare pysslar väl knappast med filmredigering?

Standardinstallationen tar väl 20 gig. Enbart iDVD och GarageBand tar väl 4 gig styck. Finns dock en del man kan rensa bort.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Standardinstallationen tar väl 20 gig. Enbart iDVD och GarageBand tar väl 4 gig styck. Finns dock en del man kan rensa bort.

Nä, men ca. 8 gig med alla mjukvaruinstrumment och skrivardrivrutiner.

Permalänk
Medlem

jag har en 40 Gb disk i min ibook, har cirka 13 Gb fritt, och då har jag photoshop, illustrator och wc3 Frozen throne, M$ office och xcode installerat, plus en hel del mindre program, samt 4,5 Gb filer med ljudligt innehåll. så du kommer troligen klara dig fint om du inte håller på med dvd eller liknande.
har inte plockat bort några drivrutiner heller, utan bara program som jag inte använder som medföjde.

Permalänk

Det första man gör med en ny mac är att installera om Mac OS X och ta bort alla skrivardrivrutiner,språkfiler,onödiga program.

En ren Mac OS X Tiger install tar ca 1.5gb, lägg till iLife+Photoshop eller delar av det så är du uppe i 3-4gb totalt.

Min /Application är i nuläget på 1.3gb, med photoshop och en massa andra "must-have" program, så 40gb klarar du dig med med ifall du inte vill lagra och se HD-film på den

Permalänk
Medlem

Snåla inte med disk det kommer du ångra sen. Disken är nämnligen ingen del som en användare får byta ut utan att garantin går ut.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Snåla inte med disk det kommer du ångra sen. Disken är nämnligen ingen del som en användare får byta ut utan att garantin går ut.

Är det något som märks ifall man byter ut den? Menar ifall det finns en massa plomberingar på den...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Är det något som märks ifall man byter ut den? Menar ifall det finns en massa plomberingar på den...

Det märks om du har plockat isär hela datorn

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Det märks om du har plockat isär hela datorn

Lite trist att de har valt en sådan funktion. Hade varit smidigare om bara kunde släppt på två skruvar i botten, dratt hur disken, satt i en ny.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Men då kan dom ju inte längre ta 2110:- extra för 100 gb-hårddisken..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Lite trist att de har valt en sådan funktion. Hade varit smidigare om bara kunde släppt på två skruvar i botten, dratt hur disken, satt i en ny.

Lite jobbit att bygga så på en bärbar det är ju knappt så på många stationära…
Men håll med att den är neat inni
< http://www.faqintosh.com/risorse/en/guides/hw/ibook/g4hd/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Lite jobbit att bygga så på en bärbar det är ju knappt så på många stationära…
Men håll med att den är neat inni
< http://www.faqintosh.com/risorse/en/guides/hw/ibook/g4hd/ >

Den beskrivning jag gav brukar vara vanlig på bärbara PC maskiner. Disken sitter i ett hölje som man drar ut från sidan, eller så öppnar man en lucka undertill så är det bara att ta ur disken. Så jag tror nog att Apple kan bygga så om PC världen kan det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det går rätt dåligt med standardkonfigurationen.

Jag köpte en iBook 12", vaniljkonfigurerad, i november 05, kanske december. En 1.33GHz med 512MB i RAM iaf. Det verkade som en lagom billig maskin för att testa OS X. Försäljarbruden sa att jag skulla ha minst 1GB RAM i den, men jag trodde inte att Apple skulle sälja en dator som inte gick att använda, dessutom vägde min övertro på *NIX-systems resurssnålhet in litegrann. Så jag bara nekade och gick därifrån med den lilla pärlan under armen.

Men men, om du tror dig göra nåt mer än att surfa, skriva brev till mormor eller kolla på nån film eller, gud förbjude, göra flera av sakerna samtidigt, peta i mer RAM. Jag ska försöka skaka loss en extra gigabyte, det borde göra susen.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4