Bästa rollspelet till Playstation 2?

Permalänk

Bästa rollspelet till Playstation 2?

Söker rollspel till PS2 som skulle kunna motsvara Zelda till N64.

Då kanske många säger Shadow of the Colossus eller föregångaren Ico.
Men vill ha nåt som är stort som Shadow of the Colossus men med många uppdrag och fiender som Zelda.

Fable vore nåt, men finns dock inte till Xbox.

Så snälla tipsa på, spelar ingen roll om det är gammalt eller om ni tipsar om nåt som släpps snart. Tack!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

Final Fantasy X
Suikoden 3
Suikoden 4
Star Ocean 3: Till the end of time
Dark Cloud 2
Kingdom Hearts
Kingdom Hearts 2 (kommer snart)

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 7 till PS1 då.. funkar dock att spela på vilket PS2 som helst..

angående spelet.. så lär de flesta hålla med mig.

annars, om du vill ha spel Enbart till ps2... Final Fantasy X (10) som Alex Del Piero skrev.

Permalänk
Medlem

Zelda är ju snarare ett äventyrsspel än ett rollspel, men Dark Cloud 1 & 2 är ju snarlikt Zelda.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem

Zelda ÄR ett äventyrs spel inte ett rollspel men i vilket fall som hellst är det RPG's du vill ha så Testa, Xenosaga, Star ocean, Disgaea, Phantom Brave, o.s.v finns välldigt mycket bra RPG

För äventyrs spel finns det en del ^^ men inga jag kommer på just nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

dragonquest 8. No contest.

Permalänk
Inaktiv

jag tycker att PS2 inte har några bra rollspel, bästa är väl FFX men jag tycker det suger, massa trendiga clowner som springer omkring och är känslomässiga.

Permalänk
Medlem

Wild Arms Alter Code F utan tvekan!

Visa signatur

If ya don't eat ya don't shit. and if ya don't shit ya die!

Permalänk

baldurs gate var faktiskt underhållande ett bra tag.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

haha Baldurs Gate Dark Alliance 1+2 har jag, men jag ville inte skriva dem eftersom det inte är riktiga RPG's, hack n slash men som du skreve mangemani är dem riktigt underhållande.

Vill bara påstå att Star Ocean 3 är PS2's bästa RPG (har inte testat Dragon quest 8 än..)

Permalänk

jo du har rätt,kanske lite mer hacknslash istället för rollspel,men kul var det iaf:p

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
jag tycker att PS2 inte har några bra rollspel, bästa är väl FFX men jag tycker det suger, massa trendiga clowner som springer omkring och är känslomässiga.

Går möjligen lite OT, men jag undrar vad du definierar som bra rollspel? Det är nog första gången jag hört någon klaga på rollspelsutbudet till PS2. Och som indirekt följdfråga, har du testat några andra titlar än FFX?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Disgaia Hour of darkness har jag hört ska vara riktigt bra och det ser riktigt bra ut, har dock inte spelat det pågrund av dålig dub. :/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Disgaia Hour of darkness har jag hört ska vara riktigt bra och det ser riktigt bra ut, har dock inte spelat det pågrund av dålig dub. :/

Disgaea
Dub??? Mitt Disgaea är inte dubbat, japanska tal med engelskt text.

Kan rekommendera spelet varmt, det är många många timmars underhållning.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Gascogne: Det är US versionen? Har hört att US fick med orginalrösterna men inte vi :/, hoppas du kan bekräfta för om du har rätt köper jag det fortare änn fortast.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Gascogne: Det är US versionen? Har hört att US fick med orginalrösterna men inte vi :/, hoppas du kan bekräfta för om du har rätt köper jag det fortare änn fortast.

Jo mitt var visst US versionen heh. ^^;

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Går möjligen lite OT, men jag undrar vad du definierar som bra rollspel? Det är nog första gången jag hört någon klaga på rollspelsutbudet till PS2. Och som indirekt följdfråga, har du testat några andra titlar än FFX?

För mig är flera punkter intressanta då det kommer till rollspel.

För det första så är det musiken. Är det inte SKITBRA musik så blir jag bara sur på att jag en gång i tiden spelade FFVII, vilket medförde att jag nuförtiden ställer VÄLDIGT stora krav på den musikaliska insatsen i rollspel. Inget rollspel på PS2 har bra musik.

Den andra är designen. Alla rollspel på PS2 har skittråkig design, så enkelt är det. Titta bara på Dragon Quest VIII och Xenosaga, booooooring... eller för att återigen nämna FFX och FFX-2, som att springa omkring i en satans cirkus.

Det sista är handlingen. Finns inget rollspel på PS2 som har en handling som är det minsta intressant.

(testade FFXII-demot, skitspel...)

Jag har väldigt stora krav på rollspel och det får jag ha, sen om vissa nöjjer sig med sämmre så är det jättekul för de.

Permalänk
Medlem

pazu: Skulle inte tro att du har spelat alla RPG spel till PS2 och eftersom att du verkar tycka alla RPG spel till PS2 är dåliga så har du knappast testat alla eftersom det vore bara dumt. PS2 är dessutom den konsoll med flest RPG spel och dra alla över en kant pågrund av FFX är bara dummt då FFX och FFX-2 eller vad det nu heter är de sämsta i serien enligt mig iallafall. (:

Gascogne: Ok mittstänkte tyvär det hade dock hoppats på att du skulle svara PAL. :/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Jepp, ps2 har absolut allra flest & bäst rpg:n. Jag har spelat otaliga riktigt bra rpg:n till den konsolen.

Permalänk
Medlem

Legend Of Dragoon var kul, inte det bästa men mycket underhållande. 4 cd skivor.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Final fantasy X och X-2

Visa signatur

// Pv

Permalänk
Medlem

förstår inte varför ffX skulle vara ett bra fantasy spel till ps2... FFX och FFX-2 är dom sämsta i serien Final Fantasy... Lyssna på yorgo_... "FINALFANTASY7!!!!"

Visa signatur

Boyakasha!!!

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så har Ps2 största utbudet på RPG spel. Gillar du absolut inget av de dära så gillar du inte rollspel. För vilka rollspel gillar du då, gamecubes RPG har alla lite av en "barn" stil i sig. Vilket jag tycker är kul men antar att du inte kan gilla det heller. Så vad återstår. Fallout å Deus ex som jag inte själv anser som riktiga rollspel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
Som andra sagt så har Ps2 största utbudet på RPG spel. Gillar du absolut inget av de dära så gillar du inte rollspel.

Hmmm var nog bland de fånigaste uttalanden jag någonsin läst.. Går utmärkt att tycka om rollspel utan att spela de uppsyltade, återupprepande och otroligt linjära spel som kommer från Japan. Kan bli lite svårt på PS2an, men ditt uttalande tycker iaf jag låter som en fördömande över format gränsen.

All hail riktiga CRPGs som BaldursGate serien, Fallout serien, Ultima serien, Wizardry serien, Planescape Torment, TES serien, Gothic serien och alla de underbara moduler som släppts till NeverWinter Nights!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krabba
dragonquest 8. No contest.

Vad han sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocSin
Hmmm var nog bland de fånigaste uttalanden jag någonsin läst.. Går utmärkt att tycka om rollspel utan att spela de uppsyltade, återupprepande och otroligt linjära spel som kommer från Japan. Kan bli lite svårt på PS2an, men ditt uttalande tycker iaf jag låter som en fördömande över format gränsen.

All hail riktiga CRPGs som BaldursGate serien, Fallout serien, Ultima serien, Wizardry serien, Planescape Torment, TES serien, Gothic serien och alla de underbara moduler som släppts till NeverWinter Nights!

Medhåll på alla punkter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
pazu: Skulle inte tro att du har spelat alla RPG spel till PS2 och eftersom att du verkar tycka alla RPG spel till PS2 är dåliga så har du knappast testat alla eftersom det vore bara dumt. PS2 är dessutom den konsoll med flest RPG spel och dra alla över en kant pågrund av FFX är bara dummt då FFX och FFX-2 eller vad det nu heter är de sämsta i serien enligt mig iallafall. (:

Gascogne: Ok mittstänkte tyvär det hade dock hoppats på att du skulle svara PAL. :/

Jag har prövat alla rollspel till PS2 ja (är en pirat av största slaget) och alla sög. Sorligt men sant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Jag har prövat alla rollspel till PS2 ja (är en pirat av största slaget) och alla sög. Sorligt men sant.

Enligt gamespot är det 160 stycken rpg spel till ps2, ganska imponerande om du faktiskt testat alla.
Eftersom du har så stor erfarenhet av rpg spel så kan du kanske också berätta vilka rpg spel du tycker är bra?

Permalänk
Medlem

Jo jag föredrar ju RPG spelen som kommer från japan eller "japanstil". Dom spelen du nämner dära är mera PCs "RPG" utbud vilket jag tycker är helt kasst. Baldurs gate 1 var väl kul. Helt nytt i sin stil när det kom. Men alla spel som kommer nu har ju baldurs gates "grund" på ett visst sätt. Snarare dom som är linjära. Problemet med när man spelar dessa spel som baldurs gate 2, Neverwinter Nights, Dungeon Siege osv är faktiskt att man inte tänker ALLS vad skiten handlar om. Man bara lirar det.

Så jag kan förstå att du kanske gillar det lite mera då du vill kanske slappna av mera och inte anstränga dig allt för mycket.

Givetvis har jag lirat massa "RPG" till PC och klarat en hel del, så jag säger inte saker bara sådär. Ger alltid saker å ting en chans. Även om ja får dålig känsla innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
Jo jag föredrar ju RPG spelen som kommer från japan eller "japanstil". Dom spelen du nämner dära är mera PCs "RPG" utbud vilket jag tycker är helt kasst. Baldurs gate 1 var väl kul. Helt nytt i sin stil när det kom. Men alla spel som kommer nu har ju baldurs gates "grund" på ett visst sätt. Snarare dom som är linjära. Problemet med när man spelar dessa spel som baldurs gate 2, Neverwinter Nights, Dungeon Siege osv är faktiskt att man inte tänker ALLS vad skiten handlar om. Man bara lirar det.

Så jag kan förstå att du kanske gillar det lite mera då du vill kanske slappna av mera och inte anstränga dig allt för mycket.

Givetvis har jag lirat massa "RPG" till PC och klarat en hel del, så jag säger inte saker bara sådär. Ger alltid saker å ting en chans. Även om ja får dålig känsla innan.

Baldurs gate spelen är ETT av exemplen han använder, han nämner även Fallout, Ultima, Wizardry, The Elder Scrolls och Gothic serierna och DET är riktiga rollspel där man faktiskt spelar sin rollfigur.

FF Spelen är enligt mig dåliga halvinteraktiva filmer där man måste trycka på en knapp då och då för att handlingen skall gå vidare...

Sen att handlingen i så gott som alla Japrollspel är likadan gör inte saken bättre:
Mangafigur 1A mellan 14-18 år måste rädda världen från Onding 1A och samtidigt våga tala om för Mangabrud 1A att han gillar henne:D

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006