Får inte min SATA disk att bli MASTER

Permalänk
Medlem

Får inte min SATA disk att bli MASTER

Hej!

Skruvade ihop mitt uppgraderingspacket här om dagen. länk

Köpte också ett "Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM". Och detta är denna jag har lite problem med...

- Får inte min dator att hitta den nya hårddisken som MASTER, utan den dycker upp som tredje slave...det är denna jag har installerat mitt windows, kör den nu. Samma hårddisken, alså mitt C:, tycker upp som "Safely Remove Hardware". Konstigt...

Brukar inte vara några problem för mig att ställa in vanliga IDE hårddiskar, men SATA hårddisken ställer till de för mig.

Så jag behöver tips och råd om hur jag sätter min SATA hårddisk till master, och gör mina två vanliga IDE-hårddiskar till slaves.

Tack i förhand
Mille

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem

SATA har bara en disk per kanal, de har alltså ingen master/slave setting. Varför vill du ändra om det fungerar?

Angående safely remove hardware så är du långt ifrån först att märka detta.

Permalänk
Medlem

Jaja, då förstår jag hur det fungerar med SATA hårddiskar!
Nämen...måste väl ha en master? menar, de blir väl konstig om jag ska ha fler hårddiskar i burken?

Ang. safely remove hardware...va gör man där då? Låter man de vara?

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem

IDE: master, slave eftersom du kan ha två enheter per kontroller.

SATA: kan du endast ha 1 HDD per kontroller vilket gör master/slave obsolete...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Folk verkar ha väldigt svårt för detta av någon anledning.. Man har inte en master-disk i datorn. Man har en master per PATA-kanal just för att det är möjligt att köra två enheter på en kanal; en master, en slave.

En vanlig missuppfattning brukar vara att "mastern" är den disken man bootar från, vilket alltså inte behöver vara sant.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har min Raptor minst sagt icke-master, men sen så är det den jag reglerat i bios ska vara min bootdisk

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Vicotnik: För min del är det så att de va ett tag sen jag lekte med datorer, lite har hänt sedan dess.
Men nu jag har lärt mig de här "nya" :), för övrigt har jag fått mina andra två PATA-kanals hårddiskar att funka som de ska.

Allt är frid och fröjd!

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x